170 266 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
En jävligt obra sak är uttråkning. Därför bygger vi vägar i Sverige med lite svängar i onödan osv för att det inte ska kännas som en tortyrraksträcka som aldrig tar slut. Men även med detta känner man sällan någon utmaning överhuvudtaget om trafiken är lugn och bilen är modern och hastighetsbegränsningen är 110. Det blir lätt och fort jävligt skittråkigt. Jämför med tyskarnas fri fart, där jävlar är det inte tråkigt, inte dom gånger jag varit där iaf. Danskarna har åtminstone 130 på sina motorvägar och så kör man lite för fort så blir det ganska lagom.W Weimik skrev:Det finns massor av saker som gör att man blir sämre/osäkrare bilförare, men det är ingen relevant anledning att dra in körkort för det. Till exempel hundratals olika mediciner, glasögon, fetma, depression, suicidrisk, armbrott, benbrott, hjärtsjukdomar, hög ålder etc, etc.
Du drar inte in ett körkort bara för att någon blir en sämre/osäkrare bilförare än vad de var tidigare.
Redigerat:
Nu svarar du i fel tråd, skulle jag tro.T Troberg skrev:Är du seriös? Jag tror att vartenda land har lagar mot alkohol i trafiken, just för att det är en så tydlig risk.
Jag har inte riktigt aktuell statistik, men för 10-15 år sedan så var dödolyckorna i trafiken tre huvudsakliga anledningar: alkohol/droger, självmord och vilt. Resten var signalbrus.
Självklart vill man minska de stora anledningarna, och den lättaste att komma åt är påverkade förare.
P pmd skrev:
I den här långa tråden så har jag inte sett att någon påstått att det är ok att sätta sig i bilen och köra påverkad av alkohol. Det är dessutom straffbart. Däremot är det inte än så länge straffbart i Sverige att dricka alkohol på sin fritid och därefter vänta med att köra till dess att alkoholen gått ur kroppen. Vilket de allra flesta gör. Jag hoppas att otyget 😉som nu florerar inom vården att ta PEth tester utan vetskap upphör så att alla i vårt samhälle vågar söka adekvat vård för det den behöver utan rädsla för ovälkomna repressalier. 🙂T Troberg skrev:
T Troberg skrev:
Dödsolyckorna där statistiken säger att alkohol var inblandat gällde väl att föraren var alkoholpåverkad? Inte att föraren hade ett högt peth-värde på grund av alkoholintag flera dagar innan olyckan?T Troberg skrev:Är du seriös? Jag tror att vartenda land har lagar mot alkohol i trafiken, just för att det är en så tydlig risk.
Jag har inte riktigt aktuell statistik, men för 10-15 år sedan så var dödolyckorna i trafiken tre huvudsakliga anledningar: alkohol/droger, självmord och vilt. Resten var signalbrus.
Självklart vill man minska de stora anledningarna, och den lättaste att komma åt är påverkade förare.
Det jag skrev var ett svar på ett svar på det BirgitS skrev:
Som sagt, ingen i tråden säger väl att det är okej att köra bil påverkad? Tvärtom verkar de flesta tycka att det är just dessa som ska fråntas körkorten. Däremot finns det ett fåtal tråden som har förespråkat indragning av körkort även om man bara dricker alkohol vid andra tillfällen än när man ska köra bil.BirgitS skrev:
Du började jämföra med bra/dåliga förare av andra anledningar. Jag bara konstaterade att det är en falsk jämförelse.W Weimik skrev:Dödsolyckorna där statistiken säger att alkohol var inblandat gällde väl att föraren var alkoholpåverkad? Inte att föraren hade ett högt peth-värde på grund av alkoholintag flera dagar innan olyckan?
Det jag skrev var ett svar på ett svar på det BirgitS skrev:
Som sagt, ingen i tråden säger väl att det är okej att köra bil påverkad? Tvärtom verkar de flesta tycka att det är just dessa som ska fråntas körkorten. Däremot finns det ett fåtal tråden som har förespråkat indragning av körkort även om man bara dricker alkohol vid andra tillfällen än när man ska köra bil.
Om du inte kan läsa och följa ett samband blir det svårt för dig. Du gissar att min jämförelse beror på andra anledningar än den som framgår om du beaktar vad jag svarar på. Varför gör du det?T Troberg skrev:
Du har uppenbarligen inte förstått min jämförelse alls utan i stället fantiserar du ihop vad du vill tro och säger sedan att den är falsk.
Det är inte lätt att följa hur folk som tycker att alkoholmissbruk och bilkörning går ihop tänker.W Weimik skrev:Om du inte kan läsa och följa ett samband blir det svårt för dig. Du gissar att min jämförelse beror på andra anledningar än den som framgår om du beaktar vad jag svarar på. Varför gör du det?
Du har uppenbarligen inte förstått min jämförelse alls utan i stället fantiserar du ihop vad du vill tro och säger sedan att den är falsk.
Nej, det gör de inte.