T Troberg skrev:
den lättaste att komma åt är påverkade förare.
Vilket, återigen, inte har det minsta med trådens ämne att göra.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
RoTe
W Weimik skrev:
Det finns massor av saker som gör att man blir sämre/osäkrare bilförare, men det är ingen relevant anledning att dra in körkort för det. Till exempel hundratals olika mediciner, glasögon, fetma, depression, suicidrisk, armbrott, benbrott, hjärtsjukdomar, hög ålder etc, etc.

Du drar inte in ett körkort bara för att någon blir en sämre/osäkrare bilförare än vad de var tidigare.
En jävligt obra sak är uttråkning. Därför bygger vi vägar i Sverige med lite svängar i onödan osv för att det inte ska kännas som en tortyrraksträcka som aldrig tar slut. Men även med detta känner man sällan någon utmaning överhuvudtaget om trafiken är lugn och bilen är modern och hastighetsbegränsningen är 110. Det blir lätt och fort jävligt skittråkigt. Jämför med tyskarnas fri fart, där jävlar är det inte tråkigt, inte dom gånger jag varit där iaf. Danskarna har åtminstone 130 på sina motorvägar och så kör man lite för fort så blir det ganska lagom.

Redigerat:
T Troberg skrev:
Är du seriös? Jag tror att vartenda land har lagar mot alkohol i trafiken, just för att det är en så tydlig risk.

Jag har inte riktigt aktuell statistik, men för 10-15 år sedan så var dödolyckorna i trafiken tre huvudsakliga anledningar: alkohol/droger, självmord och vilt. Resten var signalbrus.

Självklart vill man minska de stora anledningarna, och den lättaste att komma åt är påverkade förare.
Nu svarar du i fel tråd, skulle jag tro.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket, återigen, inte har det minsta med trådens ämne att göra.
Inlägget jag svarade på hävdade att alkohol inte var värre än att det finns olika bra förare.

M
P pmd skrev:
Varför det?
T Troberg skrev:
Inlägget jag svarade på hävdade att alkohol inte var värre än att det finns olika bra förare.
I den här långa tråden så har jag inte sett att någon påstått att det är ok att sätta sig i bilen och köra påverkad av alkohol. Det är dessutom straffbart. Däremot är det inte än så länge straffbart i Sverige att dricka alkohol på sin fritid och därefter vänta med att köra till dess att alkoholen gått ur kroppen. Vilket de allra flesta gör. Jag hoppas att otyget 😉som nu florerar inom vården att ta PEth tester utan vetskap upphör så att alla i vårt samhälle vågar söka adekvat vård för det den behöver utan rädsla för ovälkomna repressalier. 🙂

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
T Troberg skrev:
Är du seriös? Jag tror att vartenda land har lagar mot alkohol i trafiken, just för att det är en så tydlig risk.

Jag har inte riktigt aktuell statistik, men för 10-15 år sedan så var dödolyckorna i trafiken tre huvudsakliga anledningar: alkohol/droger, självmord och vilt. Resten var signalbrus.

Självklart vill man minska de stora anledningarna, och den lättaste att komma åt är påverkade förare.
Dödsolyckorna där statistiken säger att alkohol var inblandat gällde väl att föraren var alkoholpåverkad? Inte att föraren hade ett högt peth-värde på grund av alkoholintag flera dagar innan olyckan?

Det jag skrev var ett svar på ett svar på det BirgitS skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Det är välkänt att missbruk leder till t.ex. längre reaktionstid även om bilföraren är nykter vid bilkörningen.
Som sagt, ingen i tråden säger väl att det är okej att köra bil påverkad? Tvärtom verkar de flesta tycka att det är just dessa som ska fråntas körkorten. Däremot finns det ett fåtal tråden som har förespråkat indragning av körkort även om man bara dricker alkohol vid andra tillfällen än när man ska köra bil.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Hur är det med studierna som påvisar PEth och olyckor? Jag har frågat flera ggr i tråden men inte fått något svar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Dödsolyckorna där statistiken säger att alkohol var inblandat gällde väl att föraren var alkoholpåverkad? Inte att föraren hade ett högt peth-värde på grund av alkoholintag flera dagar innan olyckan?

Det jag skrev var ett svar på ett svar på det BirgitS skrev:

Som sagt, ingen i tråden säger väl att det är okej att köra bil påverkad? Tvärtom verkar de flesta tycka att det är just dessa som ska fråntas körkorten. Däremot finns det ett fåtal tråden som har förespråkat indragning av körkort även om man bara dricker alkohol vid andra tillfällen än när man ska köra bil.
Du började jämföra med bra/dåliga förare av andra anledningar. Jag bara konstaterade att det är en falsk jämförelse.

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Du började jämföra med bra/dåliga förare av andra anledningar. Jag bara konstaterade att det är en falsk jämförelse.
Om du inte kan läsa och följa ett samband blir det svårt för dig. Du gissar att min jämförelse beror på andra anledningar än den som framgår om du beaktar vad jag svarar på. Varför gör du det?

Du har uppenbarligen inte förstått min jämförelse alls utan i stället fantiserar du ihop vad du vill tro och säger sedan att den är falsk.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Om du inte kan läsa och följa ett samband blir det svårt för dig. Du gissar att min jämförelse beror på andra anledningar än den som framgår om du beaktar vad jag svarar på. Varför gör du det?

Du har uppenbarligen inte förstått min jämförelse alls utan i stället fantiserar du ihop vad du vill tro och säger sedan att den är falsk.
Det är inte lätt att följa hur folk som tycker att alkoholmissbruk och bilkörning går ihop tänker.

• Wow
  • Haha
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är inte lätt att följa hur folk som tycker att alkoholmissbruk och bilkörning går ihop tänker.
Det finns absolut ingen här som har tyckt att man ska vara något annat än nykter när man kör bil.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns absolut ingen här som har tyckt att man ska vara något annat än nykter när man kör bil.
Nästan 2500 inlägg i diskussionen tyder på motsatsen.

• Wow
Mrs November
  • Laddar…
Nej, det gör de inte.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Nästan 2500 inlägg i diskussionen tyder på motsatsen.
Varför ljuger du så? Skulle inte du, under visst drama, lämna tråden för nästan 2500 inlägg sedan?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
N najaden skrev:
[länk]

ÄR man journalist borde man väl vara mer påläst?
Njae, journalister är i allmänhet inte speciellt bra pålästa. De har knappast tid att sätta sig in ordentligt i ett ämne som de skriver om en enda gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.