181 273 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Sätt en självkörande bil i Göteborg. Sedan kan du bara titta på hur katastrofen sker. Att köra bil i Austin eller i San Francisco är en sak,matt köra i Göteborg är något helt annat...blackarrow skrev:
Om 3 år har vi självkörande bilar.
Det har väl varit 3 år kvar ända sedan 2015 enligt tesla.
Men nu händer det. 10 Tesla Y kör som robottaxi Austin med en tekniker som övervakar körningen från passagerarsätet.
Dock verkar Teslas robottaxi vara mer mänsklig än förväntat och rädd för polisbilar.
Den har setts tvärnita mitt i trafiken då det funnits en polisbil i närheten utan att den varit i teslans färdväg.
[länk]
Det är lite av en branschtidning för transport. Får nog erkänna att jag själv var inne på samma linje som SD, fast innan SD. Oklart om det gör mig till nazist innan jag visste att jag rimligen är nazist ... hmmmAlfredo skrev:
https://www.tidningenproffs.se/nyhe...ren-jag-far-ta-de-prover-jag-anser-relevanta/
Läs och lyssna på det här! Naiv nog så trodde jag läkarna om mer. Får hoppas att den här hör till undantagen.
Läs och lyssna på det här! Naiv nog så trodde jag läkarna om mer. Får hoppas att den här hör till undantagen.
Ännu en seger för det sunda förnuftet! ✌️
https://lakartidningen.se/aktuellt/...ortstyrelsen-tar-bort-pm-till-lakare-om-peth/
Jag upprepae min åsikt: minoriteter med vidriga avvikande åsikter skall bekämpas.
Sten för sten rivs sakteliga den mur som aktivisterna på Transportstyrelsen gömt sig bakom 👌
https://lakartidningen.se/aktuellt/...ortstyrelsen-tar-bort-pm-till-lakare-om-peth/
Jag upprepae min åsikt: minoriteter med vidriga avvikande åsikter skall bekämpas.
Sten för sten rivs sakteliga den mur som aktivisterna på Transportstyrelsen gömt sig bakom 👌
I artikeln menar Transportstyrelsen två tester inte dög "för att konstatera ett alkoholbruk som inte var tillfälligt och som från medicinsk synpunkt var skadligt."Jarlingar skrev:
De flesta menar att i princip allt alkoholbruk är mer eller mindre skadligt. Ska man då tolka detta som att enbart absolutister ska få inneha körkort. Jag fattar faktiskt inte.
Det är ju bättre att dela notan innan man betalar.P pmd skrev:
Om man delar den efteråt finns väl andra enklare metoder att dela notan än med sax.
Jag uppfattar honnom dem en rättskaffens person som stod upp för sina åsikter (men som råkade göra bort sig offentligt med saxen).
Jag träffade nån en gång som beskrev sitt arbete som att hon marjasinnar.
Fast inte klippa sönder kvitton utan mer hela fakturor och kvitton och sånt.
Våra myndigheter har väl tappat lite kontakten med verkligheten och historien av landets uppbyggnad.P pmd skrev:
Nu lyssnar man väl lite för mycket på EU.
Finns det tjänstemän som detaljplanerar sjöar så de kan avgöra hur och var det ska vara bryggor och tillåtet med bad samt lek och var fisken ska få leka?
Nja, jag tror personliga intressen får styra för mycket och kanske lite kompisrekrytering.P pmd skrev:
Och så spelar väl sjunkande färdigheter i svenska och matematik in.
Sen finns det väl alltid spioner och oliktänkande.
Annars finns det väl gott om studier som visa att en skvätt vin är bra för hjärtat?Alfredo skrev:
I artikeln menar Transportstyrelsen två tester inte dög "för att konstatera ett alkoholbruk som inte var tillfälligt och som från medicinsk synpunkt var skadligt."
De flesta menar att i princip allt alkoholbruk är mer eller mindre skadligt. Ska man då tolka detta som att enbart absolutister ska få inneha körkort. Jag fattar faktiskt inte.
Tex skriver Doktor.se om det.
https://doktor.se/artiklar/vad-sager-forskningen-kan-ett-glas-vin-vara-nyttigt
Ska inte rökare också få körkortet indraget. Det är ju skadligt för hälsan.
Rökning kan likt hög alkoholkonsumtion leda till att våden inte vill göra en operation på grund av medicinska risker.
Min kollega drack fredag, lördag och hade skyhögt Peth värde veckan efter. Sen var han nykter i 2 veckor och tog nytt test den 3:e veckan och då var han nere på 0,3.P Peter787 skrev:Transportstyrelsen försöker påstå att ett högt PEth är ett resultat av en kontinuerlig hög alkoholkonsumtion (deras svammel om att det krävs lång tid med 28 - 42 glas vin i veckan för att nå 0,30 mikromol/liter)
Men forskning visar att en engångsdos av alkohol som gett försökspersonen en promillehalt på 1.0, kan ge ett PEth mätvärde på 0,30 mikromol/liter lång tid efter alkoholintaget.
Exakt så har det förklarats för mig att det fungerar. Jag har tidigare i tråden påpekat att jag under behandling för utblommad alkoholism kom ner under 0,05 ("basvärde") efter ett par månaders torrläggning, men att några glas här och var ganska fort gjorde utslag, t ex 0,10... 0,18... Det tar sedan ett par nya månader att komma ner igen.E Emanuel01 skrev:
Ni som misstror testmetoden kanske bör tänka om - dvs PEth-analys är ganska avslöjande. Och för grundfrågans ämne kan påpekas att för den som har ett yrke där nykterhet och skärpa krävs kan nog förhöjd nivå vara en varning. Dock bör läkare inte skicka provsvar till körkortsmyndigheten utan verklig grund. Och Transportstyrelsen ska inte kladda med körkort efter några siffror i ett analysprotokoll. Enligt min ringa uppfattning.
Läs inlägg #42, och speciellt länken till Läkartidningens artikel om hur osäkert ett PEth mätvärde är, så blir du klokare.H hovapettson skrev:Exakt så har det förklarats för mig att det fungerar. Jag har tidigare i tråden påpekat att jag under behandling för utblommad alkoholism kom ner under 0,05 ("basvärde") efter ett par månaders torrläggning, men att några glas här och var ganska fort gjorde utslag, t ex 0,10... 0,18... Det tar sedan ett par nya månader att komma ner igen.
Ni som misstror testmetoden kanske bör tänka om - dvs PEth-analys är ganska avslöjande. Och för grundfrågans ämne kan påpekas att för den som har ett yrke där nykterhet och skärpa krävs kan nog förhöjd nivå vara en varning. Dock bör läkare inte skicka provsvar till körkortsmyndigheten utan verklig grund. Och Transportstyrelsen ska inte kladda med körkort efter några siffror i ett analysprotokoll. Enligt min ringa uppfattning.
Det är tydligt att de tar bort ett felaktigt pm där det räcker med två tester och att det behövs en diagnos relaterad till alkoholbruk. Hur kan du tolka det som att de flesta anser att alkoholbruk är skadligt och att enbart absolutister ska få inneha körkort?Alfredo skrev:
I artikeln menar Transportstyrelsen två tester inte dög "för att konstatera ett alkoholbruk som inte var tillfälligt och som från medicinsk synpunkt var skadligt."
"Med anledning av domen har Transportstyrelsen nu tagit bort ett pm om alkoholmarkörer vid bedömningar av medicinsk lämplighet för innehav av körkort. Pm:et berättar hur bestämmelserna i Transportstyrelsens föreskrifter ska tillämpas och angav att det kunde vara tillräckligt med minst två förhöjda resultat av alkoholmarkörerna PEth eller CDT, tagna under högst ett år och med minst fem veckors mellanrum, för att konstatera ett alkoholbruk som inte var tillfälligt och som från medicinsk synpunkt var skadligt. Det kunde därför leda till återkallelse av körkort eller avslag på ansökan om körkortstillstånd.
I ett mejl till Läkartidningen skriver Charlotte Mattsson, sektionschef på Transportstyrelsen:
»Vår nuvarande praxis är att Transportstyrelsen inte längre bedömer att enbart ett fåtal förhöjda PEth (över 0,3 mikromol/l) skulle leda till körkortsåterkallelse och därmed är det inte tillräckligt att läkare i sin bedömning av medicinsk lämplighet endast utgår från förhöjda alkoholmarkörerna PEth eller CDT. Läkarna bör beakta samtliga uppgifter som är relevanta för att ha en uppfattning om en körkortsinnehavare av medicinska skäl är olämplig att ha körkort.«
Myndigheten uppger att en anmälan från läkare som enbart innehåller två eller ett fåtal avvikande PEth-värden kommer att behöva kompletteras. En komplettering handlar om huruvida det finns någon diagnos relaterad till alkoholbruk som har ställts inom vården."
/Krille
Redigerat:
Nja, det där är ju självklarheter för oss naturvetare som är vana vid lab-svar av alla sorter. Jag talade om vad man följer upp hos EN individ, dvs i klartext: Mäter du ett PEth på en person under säg fyra tillfällen på ett år kommer du att kunna säga (plågsamt) noga vad den personen faktiskt konsumerar. (Jfr blodtryck e d som måste mätas flera gånger för att säga något alls.) I fallet med indragna körkort så är denna kunskap naturligtvis väsentlig, men man kan inte dra några särskilda slutsatser på något eller ett par provsvar. Myndigheten har kort sagt gjort grovt fel, hur gott syftet än må vara.P Peter787 skrev:
Och det var sannerligen på tiden att det händer. Utan all den här uppmärksamheten hade transportstyrelsen troligtvis fortsatt i sin egen agenda. Det här är och har varit en grå sörja där transportstyrelsen utsatt människor på ett sätt som är helt och hållet obegripligt. Dessutom att det funnits folk här som tyckt att förfaringssättet varit ok är ännu mer obegripligt!🤔K Krille4 skrev:Det är tydligt att de tar bort ett felaktigt pm där det räcker med två tester och att det behövs en diagnos relaterad till alkoholbruk. Hur kan du tolka det som att de flesta anser att alkoholbruk är skadligt och att enbart absolutister ska få inneha körkort?
"Med anledning av domen har Transportstyrelsen nu tagit bort ett pm om alkoholmarkörer vid bedömningar av medicinsk lämplighet för innehav av körkort. Pm:et berättar hur bestämmelserna i Transportstyrelsens föreskrifter ska tillämpas och angav att det kunde vara tillräckligt med minst två förhöjda resultat av alkoholmarkörerna PEth eller CDT, tagna under högst ett år och med minst fem veckors mellanrum, för att konstatera ett alkoholbruk som inte var tillfälligt och som från medicinsk synpunkt var skadligt. Det kunde därför leda till återkallelse av körkort eller avslag på ansökan om körkortstillstånd.
I ett mejl till Läkartidningen skriver Charlotte Mattsson, sektionschef på Transportstyrelsen:
»Vår nuvarande praxis är att Transportstyrelsen inte längre bedömer att enbart ett fåtal förhöjda PEth (över 0,3 mikromol/l) skulle leda till körkortsåterkallelse och därmed är det inte tillräckligt att läkare i sin bedömning av medicinsk lämplighet endast utgår från förhöjda alkoholmarkörerna PEth eller CDT. Läkarna bör beakta samtliga uppgifter som är relevanta för att ha en uppfattning om en körkortsinnehavare av medicinska skäl är olämplig att ha körkort.«
Myndigheten uppger att en anmälan från läkare som enbart innehåller två eller ett fåtal avvikande PEth-värden kommer att behöva kompletteras. En komplettering handlar om huruvida det finns någon diagnos relaterad till alkoholbruk som har ställts inom vården."
/Krille
Jag vill se att det ger konsekvenser för inblandade.M Mrs November skrev:Och det var sannerligen på tiden att det händer. Utan all den här uppmärksamheten hade transportstyrelsen troligtvis fortsatt i sin egen agenda. Det här är och har varit en grå sörja där transportstyrelsen utsatt människor på ett sätt som är helt och hållet obegripligt. Dessutom att det funnits folk här som tyckt att förfaringssättet varit ok är ännu mer obegripligt!🤔
Jag tolkar inget av det som skrivs som att ”de flesta anser att alkoholbruk är skadligt” utan betraktar det som allmän kunskap. Bara i denna tråd har det otaliga gånger framförts att alkohol ökar risken för cancer och det får väl betraktas som skadligt.K Krille4 skrev: