H hovapettson skrev:
Exakt så har det förklarats för mig att det fungerar. Jag har tidigare i tråden påpekat att jag under behandling för utblommad alkoholism kom ner under 0,05 ("basvärde") efter ett par månaders torrläggning, men att några glas här och var ganska fort gjorde utslag, t ex 0,10... 0,18... Det tar sedan ett par nya månader att komma ner igen.
Ni som misstror testmetoden kanske bör tänka om - dvs PEth-analys är ganska avslöjande. Och för grundfrågans ämne kan påpekas att för den som har ett yrke där nykterhet och skärpa krävs kan nog förhöjd nivå vara en varning. Dock bör läkare inte skicka provsvar till körkortsmyndigheten utan verklig grund. Och Transportstyrelsen ska inte kladda med körkort efter några siffror i ett analysprotokoll. Enligt min ringa uppfattning.
Menar du att några glas då och då gör dig olämplig som bilförare?

A Anders_Nilsson skrev:
Menar du att några glas då och då gör dig olämplig som bilförare?
Nej, det går ju snabbt över, som du vet. Men varför frågar du?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Nej, det går ju snabbt över, som du vet. Men varför frågar du?
Du sa att det räckte med fyra tester om året. Om värdet snabbt sjunker säger ju inte testerna särskilt mycket.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Du sa att det räckte med fyra tester om året. Om värdet snabbt sjunker säger ju inte testerna särskilt mycket.
Nej, nej, det var ett tankeexperiment. Det sjunker dock INTE så snabbt. Det var också en poäng. Vi ska INTE testa folk årligen. Absolut inte. Det är för de med problem som är i behandling. Ursäkta att jag var oklar.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Nej, nej, det var ett tankeexperiment. Det sjunker dock INTE så snabbt. Det var också en poäng. Vi ska INTE testa folk årligen. Absolut inte. Det är för de med problem som är i behandling. Ursäkta att jag var oklar.
Vänta... oklart igen! Etanolen försvinner på timmar, men PEth-markören tar snudd på månader. DET var poängen. Puh!

A Anders_Nilsson skrev:
H hovapettson skrev:
Vänta... oklart igen! Etanolen försvinner på timmar, men PEth-markören tar snudd på månader. DET var poängen. Puh!
Det jag har läst om just PEth markören så varierar det extremt mycket hur snabbt det sjunker från individ till individ. Har för mig att det var 4ggr skillnad på hastigheten mellan för de som det sjönk snabbast för mot de som det tog längst tid för.

Ska man då sätta ett "riktvärde" kan man inte ta ett medelvärde som endast 80% klarar (som Transportstyrelsen har gjort)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P
H hovapettson skrev:
Nja, det där är ju självklarheter för oss naturvetare som är vana vid lab-svar av alla sorter. Jag talade om vad man följer upp hos EN individ, dvs i klartext: Mäter du ett PEth på en person under säg fyra tillfällen på ett år kommer du att kunna säga (plågsamt) noga vad den personen faktiskt konsumerar. (Jfr blodtryck e d som måste mätas flera gånger för att säga något alls.) I fallet med indragna körkort så är denna kunskap naturligtvis väsentlig, men man kan inte dra några särskilda slutsatser på något eller ett par provsvar. Myndigheten har kort sagt gjort grovt fel, hur gott syftet än må vara.
Det kan vara så att personen i fråga har varit alkoholpåverkad till ca 1 promille några dagar innan provtagningarna, då kan PEth värdet vara 0.30 mikromol/liter.
Dvs. absolut ingen diagnos som visar på alkoholism.
Det är tur att Transportstyrelsen sakta börjar inse att deras tidigare rigida sifferexercis har varit felaktig.
Nu får vi väl hoppas att tidigare hittepåbeslut upphävs och skadestånd utbetalas, samt att ansvariga får se sig om efter nya arbeten som de kanske är mer lämpade för.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det jag har läst om just PEth markören så varierar det extremt mycket hur snabbt det sjunker från individ till individ. Har för mig att det var 4ggr skillnad på hastigheten mellan för de som det sjönk snabbast för mot de som det tog längst tid för.

Ska man då sätta ett "riktvärde" kan man inte ta ett medelvärde som endast 80% klarar (som Transportstyrelsen har gjort)
Så är det, men 4 ggr skillnad är inte så mycket som det kanske låter i förstone. Samt att man naturligtvis inte kan jämföra (PEth) mellan olika personer! Mätningen är för var och en. Det kan påvisa stegrat eller minskat intag under en längre tid.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Nu får vi väl hoppas att tidigare hittepåbeslut upphävs och skadestånd utbetalas, samt att ansvariga får se sig om efter nya arbeten som de kanske är mer lämpade för.
Hoppas kan man alltid men jag skulle bli väldigt förvånad om något av detta sker, även om det vore det rimliga.

• Gilla
najaden och 1 till
  • Laddar…
K
M Mrs November skrev:
Och det var sannerligen på tiden att det händer. Utan all den här uppmärksamheten hade transportstyrelsen troligtvis fortsatt i sin egen agenda. Det här är och har varit en grå sörja där transportstyrelsen utsatt människor på ett sätt som är helt och hållet obegripligt. Dessutom att det funnits folk här som tyckt att förfaringssättet varit ok är ännu mer obegripligt!🤔
Jag har säkert inte läst alla inlägg men har inte läst någon som försvarar förfaringssättet.

/Krille

• Wow
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M
K Krille4 skrev:
Jag har säkert inte läst alla inlägg men har inte läst någon som försvarar förfaringssättet.

/Krille
Jag vill nog minnas att du likat nästan vartenda inlägg som BirgitS gjort tidigare i tråden. Hon har där i absurdum försvarat transportstyrelsen och när jag och andra ifrågasatt så har vi haft konspirationsteorier🤔 Det är en lång tråd med många inlägg men nog borde du komma ihåg endel av de inlägg som du stöttat. Det verkar som att när du följer någon annan så ger du tummen upp utan att då veta vad du gör. Är det så det fungerar att när man följer någon så stöttar man oavsett om man egentligen håller med eller inte? Väldigt konstigt i så fall😏 Men du är välkommen till verkligheten om du så vill. Stå gärna på egna fötter framöver😉

• Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
K
M Mrs November skrev:
Jag vill nog minnas att du likat nästan vartenda inlägg som BirgitS gjort tidigare i tråden. Hon har där i absurdum försvarat transportstyrelsen och när jag och andra ifrågasatt så har vi haft konspirationsteorier🤔 Det är en lång tråd med många inlägg men nog borde du komma ihåg endel av de inlägg som du stöttat. Det verkar som att när du följer någon annan så ger du tummen upp utan att då veta vad du gör. Är det så det fungerar att när man följer någon så stöttar man oavsett om man egentligen håller med eller inte? Väldigt konstigt i så fall😏 Men du är välkommen till verkligheten om du så vill. Stå gärna på egna fötter framöver😉
Tror tyvärr att ditt "hat "mot Transportstyrelsen gjort att du inte förstår hennes (eller mina) inlägg. Lägg gärna tid på att läsa inlägg ordentligt istället för att agera amatörpsykolog med personangrepp.

Då kan du väl snabbt och enkelt visa ett enda inlägg där hon försvarar förfarandet att återkalla körkort bara baserat på ett eller två resultat.

/Krille

• Gilla
  • Haha
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
M
K Krille4 skrev:
Tror tyvärr att ditt "hat "mot Transportstyrelsen gjort att du inte förstår hennes (eller mina) inlägg.

Då kan du väl snabbt och enkelt visa ett enda inlägg där hon försvarar förfarandet att återkalla körkort bara baserat på ett eller två resultat.

/Krille
Transportstyrelsen har behandlat människor väldigt illa! Men jag känner inget hat. Varifrån får du det? Möjligen känner jag ett förakt mot en myndighet som medvetet gör det den kan för att dj..las med människor. De människor som behandlats illa behöver få upprättelse. Så inget hat eller några konspirationsteorier från min sida🙂 Däremot tänker jag att man ibland ska tänka sig för vilka man håller på att ge tummen upp och i vilka sammanhang.

• Gilla
Robert63 och 5 till
  • Laddar…
K
M Mrs November skrev:
Transportstyrelsen har behandlat människor väldigt illa! Men jag känner inget hat. Varifrån får du det? Möjligen känner jag ett förakt mot en myndighet som medvetet gör det den kan för att dj..las med människor. De människor som behandlats illa behöver få upprättelse. Så inget hat eller några konspirationsteorier från min sida🙂 Däremot tänker jag att man ibland ska tänka sig för vilka man håller på att ge tummen upp och i vilka sammanhang.
Så du kunde m a o inte hitta ett enda inlägg 😉Om du fokuserar mindre på personangrepp och vilka som ger andra tummen upp och mer på att försöka läsa och förstå inläggen tror jag diskussionen blir mer givande.

/Krille

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Låt dom inte dra ner dig i det träsket igen..

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.