181 272 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Det bör gå att stämma läkaren, och kanske medverkande övrig vårdpersonal, för kontraktsbrott enligt avtalslagen.Alfredo skrev:
Kompensation av skada lär dock ingen svensk domstol utdöma i någon användbar mening.
I DDR fanns det en angivare för var 63:e invånare. Som jämförelse gick det en angivare per 2000 invånare i Nazityskland.Jarlingar skrev:
Finns husläkare? Den termen associerar jag till en läkare som gör hembesök, men det har aldrig varit med om att det har funnits som alternativ när jag har sökt läkarvård.BirgitS skrev:
Jag har ett vagt minne av nånting om att man skulle "lista sig" hos en vårdcentral och välja en läkare. (30-40 år sen?) Det kanske kallades husläkare? De gånger jag har besökt en vårdcentral har jag dock alltid fått träffa en ny, och för mig okänd, läkare varje gång. Jag vet inte om jag är "listad" hos en vårdcentral så jag har ringt till en som ligger hyfsat nära de få gånger jag har behövt köpa en läkares tjänster.
Du är en skummis som inte helt tar till dig nolltoleransens ideologi.Alfredo skrev:
Jag tycker å andra sidan att allt som ökar samhällets informationsövertag över statens är av godo.Alfredo skrev:
Alla accepterar inte dagens nivå. Det är därför man måste sänka hastighetsbegränsningarna. Eftersom de flesta kör med en hastighet en bra bit över lagstadgad hastighet så kan man inte helt enkelt skylta med den hastighet som är lämplig.Alfredo skrev:
Under min livstid har exempelvis hastighetsbegränsningarna kontinuerligt sänkts. Vi kan naturligtvis fortsätta mot noll och då än mer minska dödsolyckorna, men är kostnaderna för detta rimligt? Nej självklart inte säger de flesta men samtidigt accepterar man okritiskt att dagens nivå är den rätta. Jag förstår inte varför.
Bättre vore förstås att se till att alla håller hastighetsbegränsningarna. Då behöver "vi" inte dra av en hel del på skyltad hastighetsbegränsning för att trafiken ska bli acceptabelt säker.
Mer och effektivare övervakning av trafiken behövs alltså.
Man behöver inget speciellt instrument. Det går alldeles utmärkt att avstå helt från alkoholkonsumtion dagen innan man ska köra bil.G gaidin skrev:Jag tror de flesta som har en av samhället bestämd riskkonsumtion inte alls kör rattfulla, jag själv skulle nog hamna på ett högt peth men är väldigt noga med att inte köra berusad, jag har eget instrument för att mäta och använder det kvällen innan om jag skall köra bil dagen efter och vill dricka alkohol för att se så jag inte dricker för mycket.
Det ska till en rejält hög alkoholkonsumtion dagen innan dagen innan man ska köra bil för att det ska göra bilkörningen riskfylld. Jag är tveksam till att man överlever det.
Det är att jämföra äpplen med fikon.Alfredo skrev:
De som dör av hjärt- och kärlsjukdomar dör ganska sällan pga andras dåliga beteende.
Nej, man dör inte av att dricka så mycket alkohol så man blir en risk I trafiken dagen efter.P pmd skrev:Man behöver inget speciellt instrument. Det går alldeles utmärkt att avstå helt från alkoholkonsumtion dagen innan man ska köra bil.
Det ska till en rejält hög alkoholkonsumtion dagen innan dagen innan man ska köra bil för att det ska göra bilkörningen riskfylld. Jag är tveksam till att man överlever det.
Det är ju inte helt ovanligt att folk kör bil dagen efter och åker dit på rattfylla.
Jag har själv vaknat upp på morgonen med 0.5-07 promille när jag blåst för att se. Givetvis har jag inte behövt köra bil då, jag har blåst av intresse.
Ja, det går alldeles utmärkt att avstå alkohol hela livet om kan känner för det, vad är din poäng?
Edit, ser nu att du menar två dagar innan, nej, det har jag aldrig råkat ut för. 😁
Nej, hon och Centrum för rättvisa kämpar vidare med att försöka upphäva tidigare stämpling som missbrukare.P Peter787 skrev:
Körkortet har hon fått tillbaka då hon sökt körkortstillstånd på nytt och funnits lämplig igen.