P
N najaden skrev:
Men att ta personer som KAN vara missbrukare och ta dom ur trafik i förbyggande syfte är bara dumt.
Det håller jag med om. Våra härskade ska ta bekräftade missbrukare ut trafik.
Att hitta dessa är dock inte ett problem som är lätta att lösa.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka reella sanktionsmöjligheter ser du att en enskild har om ett prov ändå tas och hur ser du att dessa skulle kunna kompensera den skada ett sådant prov kan orsaka den drabbade?
Det bör gå att stämma läkaren, och kanske medverkande övrig vårdpersonal, för kontraktsbrott enligt avtalslagen.
Kompensation av skada lär dock ingen svensk domstol utdöma i någon användbar mening.

P
Jarlingar Jarlingar skrev:
Angiverisamhället; vilket underbart samhälle. 🤩
I DDR fanns det en angivare för var 63:e invånare. Som jämförelse gick det en angivare per 2000 invånare i Nazityskland.

P
BirgitS BirgitS skrev:
För att inte dra in körkortet för de som är farliga på vägarna leder till ökat antal dödsfall och skadade.
Du menar väl "för de som som kanske kan antas vara farliga på vägarna"?

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår nog inte den milsvida skillnaden, det är ju samma husläkare i vilket fall som helst väl.
Finns husläkare? Den termen associerar jag till en läkare som gör hembesök, men det har aldrig varit med om att det har funnits som alternativ när jag har sökt läkarvård.

Jag har ett vagt minne av nånting om att man skulle "lista sig" hos en vårdcentral och välja en läkare. (30-40 år sen?) Det kanske kallades husläkare? De gånger jag har besökt en vårdcentral har jag dock alltid fått träffa en ny, och för mig okänd, läkare varje gång. Jag vet inte om jag är "listad" hos en vårdcentral så jag har ringt till en som ligger hyfsat nära de få gånger jag har behövt köpa en läkares tjänster.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vi accepterar kontinuerligt såväl skadade som dödade i trafiken då vi inte anser att kostnaderna för att ytterligare förhindra detta är försvarliga. Vi bör naturligtvis även fundera på vilka kostnader dagens (angiveri)system medför och om dessa är rimliga.
Du är en skummis som inte helt tar till dig nolltoleransens ideologi.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Och personligen, utan att vara direkt insatt i dessa förslag, tycker jag allt som hotar den personliga integriteten och ökar samhällets informationsövertag, på ett mycket obehagligt sätt för oss lite längre ner på det sluttande plan som pekar i riktning mot 1984-års "vision".
Jag tycker å andra sidan att allt som ökar samhällets informationsövertag över statens är av godo.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Under min livstid har exempelvis hastighetsbegränsningarna kontinuerligt sänkts. Vi kan naturligtvis fortsätta mot noll och då än mer minska dödsolyckorna, men är kostnaderna för detta rimligt? Nej självklart inte säger de flesta men samtidigt accepterar man okritiskt att dagens nivå är den rätta. Jag förstår inte varför.
Alla accepterar inte dagens nivå. Det är därför man måste sänka hastighetsbegränsningarna. Eftersom de flesta kör med en hastighet en bra bit över lagstadgad hastighet så kan man inte helt enkelt skylta med den hastighet som är lämplig.

Bättre vore förstås att se till att alla håller hastighetsbegränsningarna. Då behöver "vi" inte dra av en hel del på skyltad hastighetsbegränsning för att trafiken ska bli acceptabelt säker.

Mer och effektivare övervakning av trafiken behövs alltså.

P
T Troberg skrev:
Och för de som tror att de kör lika bra efter ett par öl, prova att spela Grand Theft Auto på datorn efter några öl. Det går betydligt sämre.
Det är tämligen irrelevant för trådens ämne.

P
G gaidin skrev:
Jag tror de flesta som har en av samhället bestämd riskkonsumtion inte alls kör rattfulla, jag själv skulle nog hamna på ett högt peth men är väldigt noga med att inte köra berusad, jag har eget instrument för att mäta och använder det kvällen innan om jag skall köra bil dagen efter och vill dricka alkohol för att se så jag inte dricker för mycket.
Man behöver inget speciellt instrument. Det går alldeles utmärkt att avstå helt från alkoholkonsumtion dagen innan man ska köra bil.
Det ska till en rejält hög alkoholkonsumtion dagen innan dagen innan man ska köra bil för att det ska göra bilkörningen riskfylld. Jag är tveksam till att man överlever det.

P
G gaidin skrev:
Mäts det peth i samband med olyckor?
Nej, krascha på du. Det är ingen fara.

P
Alfredo Alfredo skrev:
50 till 60 tusen avlider årligen i Sverige på grund av hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer. Ska vi lägga krut på att trakassera vanliga "Svensson" i körkortsfrågor eller bör krutet läggas där det kan göra en reell nytta?
Det är att jämföra äpplen med fikon.
De som dör av hjärt- och kärlsjukdomar dör ganska sällan pga andras dåliga beteende.

P pmd skrev:
Man behöver inget speciellt instrument. Det går alldeles utmärkt att avstå helt från alkoholkonsumtion dagen innan man ska köra bil.
Det ska till en rejält hög alkoholkonsumtion dagen innan dagen innan man ska köra bil för att det ska göra bilkörningen riskfylld. Jag är tveksam till att man överlever det.
Nej, man dör inte av att dricka så mycket alkohol så man blir en risk I trafiken dagen efter.
Det är ju inte helt ovanligt att folk kör bil dagen efter och åker dit på rattfylla.

Jag har själv vaknat upp på morgonen med 0.5-07 promille när jag blåst för att se. Givetvis har jag inte behövt köra bil då, jag har blåst av intresse.

Ja, det går alldeles utmärkt att avstå alkohol hela livet om kan känner för det, vad är din poäng?

Edit, ser nu att du menar två dagar innan, nej, det har jag aldrig råkat ut för. 😁

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tack och lov har Linn fått tillbaka körkortet, för högre instanser upphävde häxdomen.
Nej, hon och Centrum för rättvisa kämpar vidare med att försöka upphäva tidigare stämpling som missbrukare.

Körkortet har hon fått tillbaka då hon sökt körkortstillstånd på nytt och funnits lämplig igen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.