181 272 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Frågan var inte ställd till mig men jag kommenterar några av frågorna och så får du några länkar till Transportstyrelsen.
Tex två eller fler höga PEth värden kan tolkas annorlunda än läkaren gjort.
Tydligen kan de även inhämta PEth provsvar från patientjournalen, utan personens medgivande vilket är märkligt.
De läkare Transportstyrelsen anlitar träffar inte patienter/körkortsinnehavare utan gör bedömningar utifrån inkomna anmälningar.P pmd skrev:
De kan göra andra tolkningar än läkaren gjort i sin anmälan.P pmd skrev:
Tex två eller fler höga PEth värden kan tolkas annorlunda än läkaren gjort.
Tydligen kan de även inhämta PEth provsvar från patientjournalen, utan personens medgivande vilket är märkligt.
Läkares anmälningsskyldighet
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/Frågor och svar om PEth-tester
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/TS inser själva hur korkat de betett sig. https://www.expressen.se/nyheter/sv...lbaka-korkortet-drogs-in-efter-peth-testerna/
Transportstyrelsen bryr sig inte om vad personens läkare säger, de har egna läkare som vet bättre än personens läkare.P pmd skrev:Anlitar Transportstyrelsen en oberoende läkare för att diagnosticera körkortsolämplighet efter att ha fått en anmälan från Någons läkare om att Någon antagligen är olämplig som körkortsinnehavare?
Eller går Transportstyrelsen endast på den anmälande läkarens uppgifter?
Jag förstår om du inte känner till hur Transportstyrelsens rutiner ser ut, men hur tycker du att de borde se ut i fall av den typen?
Det hände för ambulanssjukvårdaren Linn Gustafsson, som blev av med körkortet, och jobbet, för att hon haft högt PEth vid några tillfällen, trots att flera behandlande läkare intygade att Linn inte hade alkoholproblem, dessutom behövde hon blåsa i alkolåset innan start av ambulansen varje morgon, men TSs läkare visste bäst.
Tack och lov har Linn fått tillbaka körkortet, för högre instanser upphävde häxdomen.
Nejvisst, men det är inte en rättighet att inneha körkort. Det är ett privilegium som vi i samhället (via ombud) ger till de som är förtjänta av det.N najaden skrev:
Det finns en hel del problem med det, men jag uppmanar alla att inte gnälla över att den som får sitt körkort "inte har gjort något brottsligt". Det är oväsentligt i sammanhanget.
I princip: ja det vore vettigt. I praktiken skulle det förstås inte fungera. Kontrollapparaten skulle bli för stor och dyr. Dessutom skulle befolkningen ogilla det starkt (det är åtminstone min förhoppning, men ibland misströstar jag om svenskars förmåga att förhålla sig kritiska till myndigheternas påhitt).snuttjulle skrev:
Varför blev inte dessa personer av med körkortet innan de hann ställa till med stor skada?A ajn82 skrev:Det dör ca 150 personer i trafikolyckor per år, knappt hälften av dem hade alkohol och/eller droger i blodet.
[länk]
(så om nästan hälften som dog var rattfylla.. undra hur stor del av de som var vållannde.. o de flesta kollisioner dör ju folk i båda fordonen t.ex, eller passagare i den egna bilden)
Är kontrollapparaten för dålig?
Är det teoriprovet som har blivit svårare (så att vi med intellektuella färdigheter premieras) eller är det manöverproven som har blivit svårare (så att vi med motoriska färdigheter premieras)?M MrDizzy skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Låter intressant. Hur bevisar du detta för dig själv, förutom det uppenbara att helt enkelt avstå från alkohol under viss period? Vad skulle vara ditt kriterium för att du misslyckas med ditt eget test och att du lämnar in ditt körkort för destruktion?P pmd skrev:
Inget av det där borde spela speciellt stor roll för den som kör defensivt. Utom möjligen fickparkeringen, som ju är svårare än att landa ett flygplan (tro mig jag har erfarenhet av båda).T Troberg skrev:Det börjar med stödfunktioner. Backkamera, döda vinkeln- detektorer, adaptiv farthållare, automatisk nödbroms, elektroniska mitträcken, ABS, antispinn, automatisk fickparkering osv, men det kommer att ta över mer och mer av körningen, och kommer att vara byggklossarna för att bygga helt självkörande bilar.
Lärs inte defensivt körande ut i körskolorna numera?
Filmen Minority Report är en ganska bra film (baserad på en långnovell av Philip K. Dick) som handlar om att förebygga brott. I filmen ger några klärvoajanta personer ("precogs") tips till polisen om framtida brott.Alfredo skrev:
Det är en ganska bra film, som visar hur svårt det är att förutse brott även för den som är klärvoajant.
Det synes mig tämligen uppenbart att RoTe arbetar för en firma där bilkörande (förmodligen en del med C-kort) utgör en stor del av verksamheten. Vad firman heter och exakt vad bilkörandet har för del i firmans verksamhet är ganska ointressant.Alfredo skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Transportstyrelsen har visat att de saknar kompetens att befatta sig med dessa frågor, och måste fråntas uppdraget med omedelbar verkan.
Gissar att det är upp till våra folkvalda politiker att visa var skåpet ska stå.
Gissar att det är upp till våra folkvalda politiker att visa var skåpet ska stå.
Den slutsatsen kan man inte dra av de uppgifter som Emanuel01 har givit. Att supa sig stupfull på helger (fre-lör) och sen vara helnykter mån-tor tycker jag tyder på god kontroll.T Troberg skrev:
Exakt hur Emanuel01s kollega super eller inte super är dock inte helt klarlagt i diskussionen, så jag får väl lägga med en reservation om det.