P
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, så därför skickar inte läkare enstaka PEth-testresultat till Transportstyrelsen.
Vad händer om någon får ett högt värde på ett PEth-prov och läkaren därför föreslår att vederbörande borde ta ett till prov några veckor senare men den det berör säger nej tack?

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Frågan var inte ställd till mig men jag kommenterar några av frågorna och så får du några länkar till Transportstyrelsen.

P pmd skrev:
Anlitar Transportstyrelsen en oberoende läkare för att diagnosticera körkortsolämplighet efter att ha fått en anmälan från Någons läkare om att Någon antagligen är olämplig som körkortsinnehavare?
De läkare Transportstyrelsen anlitar träffar inte patienter/körkortsinnehavare utan gör bedömningar utifrån inkomna anmälningar.

P pmd skrev:
Eller går Transportstyrelsen endast på den anmälande läkarens uppgifter
De kan göra andra tolkningar än läkaren gjort i sin anmälan.
Tex två eller fler höga PEth värden kan tolkas annorlunda än läkaren gjort.

Tydligen kan de även inhämta PEth provsvar från patientjournalen, utan personens medgivande vilket är märkligt.

Läkares anmälningsskyldighet​

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/

Frågor och svar om PEth-tester​

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/

P
P pmd skrev:
Anlitar Transportstyrelsen en oberoende läkare för att diagnosticera körkortsolämplighet efter att ha fått en anmälan från Någons läkare om att Någon antagligen är olämplig som körkortsinnehavare?

Eller går Transportstyrelsen endast på den anmälande läkarens uppgifter?

Jag förstår om du inte känner till hur Transportstyrelsens rutiner ser ut, men hur tycker du att de borde se ut i fall av den typen?
Transportstyrelsen bryr sig inte om vad personens läkare säger, de har egna läkare som vet bättre än personens läkare.
Det hände för ambulanssjukvårdaren Linn Gustafsson, som blev av med körkortet, och jobbet, för att hon haft högt PEth vid några tillfällen, trots att flera behandlande läkare intygade att Linn inte hade alkoholproblem, dessutom behövde hon blåsa i alkolåset innan start av ambulansen varje morgon, men TSs läkare visste bäst.
Tack och lov har Linn fått tillbaka körkortet, för högre instanser upphävde häxdomen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
N najaden skrev:
Varför då..fortfarande inte gjort något brottsligt ?
Nejvisst, men det är inte en rättighet att inneha körkort. Det är ett privilegium som vi i samhället (via ombud) ger till de som är förtjänta av det.

Det finns en hel del problem med det, men jag uppmanar alla att inte gnälla över att den som får sitt körkort "inte har gjort något brottsligt". Det är oväsentligt i sammanhanget.

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men kanske vore det vettigt att psykolger och familjerådgivare oxå rapporterar till transportstyrelsen att "denna person har mycket att tänka på och kanske inte är lämplig just nu"??
I princip: ja det vore vettigt. I praktiken skulle det förstås inte fungera. Kontrollapparaten skulle bli för stor och dyr. Dessutom skulle befolkningen ogilla det starkt (det är åtminstone min förhoppning, men ibland misströstar jag om svenskars förmåga att förhålla sig kritiska till myndigheternas påhitt).

P
A ajn82 skrev:
Det dör ca 150 personer i trafikolyckor per år, knappt hälften av dem hade alkohol och/eller droger i blodet.
[länk]
(så om nästan hälften som dog var rattfylla.. undra hur stor del av de som var vållannde.. o de flesta kollisioner dör ju folk i båda fordonen t.ex, eller passagare i den egna bilden)
Varför blev inte dessa personer av med körkortet innan de hann ställa till med stor skada?
Är kontrollapparaten för dålig?

P
T Troberg skrev:
Har du inte gjort något fel så är det vad utredningen kommer att visa.
Vilka fel finns att göra i detta sammanhang?

P
M MrDizzy skrev:
"Vi ska få bukt med dödsolyckor på MC så vi skärper alla regler så att ingen iprincip kan ta MC behörighet"
Är det teoriprovet som har blivit svårare (så att vi med intellektuella färdigheter premieras) eller är det manöverproven som har blivit svårare (så att vi med motoriska färdigheter premieras)?

P pmd skrev:
Alkolås är lite som en krycka för den som är halt. Om man ska bevisa att man kan avstå från alkohol så bör man göra det utan hjälpmedel.
Jag brukar bevisa det för mig själv lite då och då. Den dag jag inte kan utföra det beviset lämnar jag in mitt körkort för destruering.
Låter intressant. Hur bevisar du detta för dig själv, förutom det uppenbara att helt enkelt avstå från alkohol under viss period? Vad skulle vara ditt kriterium för att du misslyckas med ditt eget test och att du lämnar in ditt körkort för destruktion?

P
T Troberg skrev:
Det börjar med stödfunktioner. Backkamera, döda vinkeln- detektorer, adaptiv farthållare, automatisk nödbroms, elektroniska mitträcken, ABS, antispinn, automatisk fickparkering osv, men det kommer att ta över mer och mer av körningen, och kommer att vara byggklossarna för att bygga helt självkörande bilar.
Inget av det där borde spela speciellt stor roll för den som kör defensivt. Utom möjligen fickparkeringen, som ju är svårare än att landa ett flygplan (tro mig jag har erfarenhet av båda).

Lärs inte defensivt körande ut i körskolorna numera?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Denna typ av utredningar har överhuvudtaget inget att göra med om någon gjort något fel. Det handlar om vad någon tror att någon kan komma att göra. Är inte det ganska absurt!
Filmen Minority Report är en ganska bra film (baserad på en långnovell av Philip K. Dick) som handlar om att förebygga brott. I filmen ger några klärvoajanta personer ("precogs") tips till polisen om framtida brott.

Det är en ganska bra film, som visar hur svårt det är att förutse brott även för den som är klärvoajant.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du på något sätt antyda vad ni jobbar med? Jag har aldrig hört talas om någon bransch/profession med detta förfarandet och blir helt enkelt väldigt nyfiken.
Det synes mig tämligen uppenbart att RoTe arbetar för en firma där bilkörande (förmodligen en del med C-kort) utgör en stor del av verksamheten. Vad firman heter och exakt vad bilkörandet har för del i firmans verksamhet är ganska ointressant.

Transportstyrelsen har visat att de saknar kompetens att befatta sig med dessa frågor, och måste fråntas uppdraget med omedelbar verkan.

Gissar att det är upp till våra folkvalda politiker att visa var skåpet ska stå.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Det är ändå ett beteende som visar på bristande kontroll över alkohlen.
Den slutsatsen kan man inte dra av de uppgifter som Emanuel01 har givit. Att supa sig stupfull på helger (fre-lör) och sen vara helnykter mån-tor tycker jag tyder på god kontroll.
Exakt hur Emanuel01s kollega super eller inte super är dock inte helt klarlagt i diskussionen, så jag får väl lägga med en reservation om det.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.