181 296 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Jag antar
Hade det kommit en polis då så hade jag säkerligen blivit av med körkortet och skickad på epilepsiutredning. Men vad jag vet så har det bara hänt dessa två gånger.
Man vill inte veta vad Transportstyrelsen skulle göra av detta.
En kompis blev av med körkortet i ett halvår för att han fick ett epilepsianfall på jobbet och då var det någon som ringde 112. Han hade missat ta sin medicin en enda gång. Detta gick till Transportstyrelsen som direkt drog tillbaka körkortet och han fick inte tillbaka det förrän en läkare intygade att han varit utan fler anfall under ett halvår. Men hur skulle en läkare kunna intyga detta? Han var ju inte under ständig övervakning, men det är väl nästa sak de hittar på...
Jag har "somnat vid ratten" och plockat ett mitträcke en gång. Gissningsvis så fick jag en kortvarig blackout av något slag. Råkade i samma veva ut för en liknande sak på en jobbresa där jag helt plötsligt inte kunde några koder eller telefonnummer.Intet skrev:
Även skiftarbetare och folk med sömnproblem kommer förr eller senare att somna vid ratten. Eller hur @Troberg ?
Förr eller senare ryker Även ditt körkort.
För får denna moralpanik fortsätta där "goda" samhällsmedborgare godtyckligt straffar "dåliga" dito, åker de förr eller senare dit själva. Det är bara en tidsfråga.
Snart finns bara Transportstyrelsens tjänstemän kvar som är betrodda att inneha körkort
Hade det kommit en polis då så hade jag säkerligen blivit av med körkortet och skickad på epilepsiutredning. Men vad jag vet så har det bara hänt dessa två gånger.
Man vill inte veta vad Transportstyrelsen skulle göra av detta.
En kompis blev av med körkortet i ett halvår för att han fick ett epilepsianfall på jobbet och då var det någon som ringde 112. Han hade missat ta sin medicin en enda gång. Detta gick till Transportstyrelsen som direkt drog tillbaka körkortet och han fick inte tillbaka det förrän en läkare intygade att han varit utan fler anfall under ett halvår. Men hur skulle en läkare kunna intyga detta? Han var ju inte under ständig övervakning, men det är väl nästa sak de hittar på...
Poängen hos våra härskare tror jag är att det är bättre att förebygga än att rätta till i efterhand. En del saker går ju inte heller att rätta till helt i efterhand, t.ex. efter en allvarlig trafikolycka.Keiller skrev:
Frågan blir då förstås hur strikt man (dvs staten) ska förebygga. I enda änden av skalan finns total körkortsförbud för alla i landet, och i andra änden av skalan finns avskaffat krav på körkort för att framföra motorfordon i allmän trafik.
Det som skiljer oss åt i diskussionen är var på skalan vi placerar oss.
Det finns en del som tycker att ett webbforum är ungefär som en fikarumsdiskussion. Att komma med kommentarer flera dagar "för sent" är dåligt för dessa människor. De har inte riktigt förstått storheten i att en diskussion kan pågå i flera år.Alfredo skrev:
Läkare, sjuksköterskor och all annan vårdpersonal har serviceyrken. De utför tjänster åt oss som anlitar dem. De arbetar åt sina patienter. Att inte kunna lita på sin läkare är ungefär lika illa som att inte kunna lita på sin advokat, eller på sin präst kanske, om man har en religion som innebär att man bekänner sina syndar till en präst.Alfredo skrev:
Jag tycker att sådana avgöranden ska göras av en domstol som kan (och bör) höra andra läkare om saken, och inte av en myndighet som befinner sig ganska långt från medborgarna. Domstolar har åtminstone lite med valmanskåren att göra.BirgitS skrev:
Så du tycker att en läkare aldrig ska meddela Transportstyrelsen när någon är kraftig dement, har epilepsi eller någon av de andra sjukdomarna som har varit uppe i tråden och som medför att personen är väldigt farlig i trafiken. Jag är glad att risken minskar betydligt att jag blir påkörd av någon som får ett elliptiskt anfall eller inte kan manövrera bilen pga. demens.
Min far är kraftigt dement och läkarna lät honom köra bil trots att min mor vädjade till dem att ta körkortet. Nu kan han dock inte köra bil längre av andra orsaker, men körkortet har han kvar.BirgitS skrev:
Så du tycker att en läkare aldrig ska meddela Transportstyrelsen när någon är kraftig dement, har epilepsi eller någon av de andra sjukdomarna som har varit uppe i tråden och som medför att personen är väldigt farlig i trafiken. Jag är glad att risken minskar betydligt att jag blir påkörd av någon som får ett elliptiskt anfall eller inte kan manövrera bilen pga. demens.
Det verkar vara väldigt svårt att ta körkortet av dementa personer i alla fall, eller så vill de inte det.
Anlitar Transportstyrelsen en oberoende läkare för att diagnosticera körkortsolämplighet efter att ha fått en anmälan från Någons läkare om att Någon antagligen är olämplig som körkortsinnehavare?BirgitS skrev:
Eller går Transportstyrelsen endast på den anmälande läkarens uppgifter?
Jag förstår om du inte känner till hur Transportstyrelsens rutiner ser ut, men hur tycker du att de borde se ut i fall av den typen?
Alkolås är lite som en krycka för den som är halt. Om man ska bevisa att man kan avstå från alkohol så bör man göra det utan hjälpmedel.M mojjen skrev:
Jag brukar bevisa det för mig själv lite då och då. Den dag jag inte kan utföra det beviset lämnar jag in mitt körkort för destruering.
Aldrig att du självmant "knackar" på dörren och säger " jag vill inte ha kvar mitt körkort längre, varsågod" 😅P pmd skrev:
