P pmd skrev:
Är det teoriprovet som har blivit svårare (så att vi med intellektuella färdigheter premieras) eller är det manöverproven som har blivit svårare (så att vi med motoriska färdigheter premieras)?
Egentligen har de praktiska proven blivit lättare, och teorin är i linje med B-kortet.

P pmd skrev:
Inget av det där borde spela speciellt stor roll för den som kör defensivt. Utom möjligen fickparkeringen, som ju är svårare än att landa ett flygplan (tro mig jag har erfarenhet av båda).

Lärs inte defensivt körande ut i körskolorna numera?
Det lärs ut, men det har visat sig att det inte utövas i tillräcklig grad i verkligheten. Därav behovet av stödsystem.

P pmd skrev:
Den slutsatsen kan man inte dra av de uppgifter som Emanuel01 har givit. Att supa sig stupfull på helger (fre-lör) och sen vara helnykter mån-tor tycker jag tyder på god kontroll.
Exakt hur Emanuel01s kollega super eller inte super är dock inte helt klarlagt i diskussionen, så jag får väl lägga med en reservation om det.
Och i praktiken så är det inte så folk funkar. Är du stupfull två dagar i veckan kontrollerar du inte ditt drickande.

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Och i praktiken så är det inte så folk funkar. Är du stupfull två dagar i veckan kontrollerar du inte ditt drickande.
Jo det gör du, ofta ett genomtänkt beslut i förväg.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Stupfullsgränsen är klart flytande beroende på vem man frågar. Mina vänner har betydligt högre tröskel för den än vad min fru har. Över hur lång period ska den här gränsen passeras? Räcker det att vara stupfull oavsett definiton under en eller två veckor eller hur tänker du? Om det är promillehalten som är ditt mått för att vara stupfull, vad är den? Jag dricker närmast varje helg, fredag och lördag så beroende på vem man frågar eller hur man bedömer så skulle jag då inte kontrollera mitt drickande. Märkligt faktiskt.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Genomsnittssvensken (vuxen) dricker 11 standardenheter i veckan. Med tanke på hur många som i princip inte dricker alls så kan vi nog anta att de som faktiskt dricker någon nämnvärd volym konsumerar närmare det dubbla i snitt. En standardenhet är ett 33cl glas öl eller 12cl vin (ungefär ett glas).

Jag tillhör knappast de med låg förbrukning, men jag når ändå inte upp till mer än kanske tre-fyra öl (eller glas vin) per vecka i snitt. Då kan man ju börja ana hur mycket de som dricker mycket får i sig...
...jag tror inte ens att jag fick i mig 11 standardenheter i veckan ens när jag studerade på högskola och festade mycket, inte i snitt. Vissa veckor klart mer, men inte i snitt.

Problemet med PEth är ju i huvudsak att det är ovetenskapligt (man använder det på ett sådant sätt) och att det inte tar hänsyn till de faktiska omständigheterna. Jag skulle säkert kunna åka dit i PEth tester om de tas vid fel tillfällen under året. Efter en veckas semester utomlands så kan man säkert få förhöjda nivåer. Eller efter jul och nyår. Inte för att jag dricker mycket varje dag under jul och nyår, men det blir några öl varje dag under den ledigheten...

T Troberg skrev:
Ja just det ... (sarkastisk)

Nä inte alls, utan det beror på ålder och yrke samt tid under året.
Enl din definition så är större delen av alla som är 18-25, högskole/universitets student eller just landat sitt första jobb alkoholister.
Glöm din dröm.

Lika så är säkerligen väldigt stor del av alla som jobbar enl den definitionen alkoholister på semestern.
Igen glöm det!

Bara för att DU tycker att det är så, betyder inte det att så är verkligheten.

M MrDizzy skrev:
Ja just det ... (sarkastisk)

Nä inte alls, utan det beror på ålder och yrke samt tid under året.
Enl din definition så är större delen av alla som är 18-25, högskole/universitets student eller just landat sitt första jobb alkoholister.
Glöm din dröm.

Lika så är säkerligen väldigt stor del av alla som jobbar enl den definitionen alkoholister på semestern.
Igen glöm det!

Bara för att DU tycker att det är så, betyder inte det att så är verkligheten.
Om du måste dricka dig stupfull två dagar i veckan så kontrollerar du inte ditt drickande. Jag skulle till och med säga att om du med regelbundenhet dricker dig stupfull så kontrollerar du inte ditt drickande. Att bli stupfull enstaka gånger kan hända, men planerar man att bli stupfull med regelbundenhet så har man ett problem. Stupfull är inte ett normalt tillstånd.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Om du måste dricka dig stupfull två dagar i veckan så kontrollerar du inte ditt drickande. Jag skulle till och med säga att om du med regelbundenhet dricker dig stupfull så kontrollerar du inte ditt drickande. Att bli stupfull enstaka gånger kan hända, men planerar man att bli stupfull med regelbundenhet så har man ett problem. Stupfull är inte ett normalt tillstånd.
Igen din upplevelse.
Inte verkligheten för stor del av Svenska befolkningen.
Och bara för att DU tycker att det är så är det inte så verkligheten ser ut.

Och nej, de flesta som dricker sig stupfulla 2ggr i veckan MÅSTE inte göra det men gör det i alla fall, bara för att det är kul. Att du ev inte tycker att det är kul eller borde vara det... det har inte med saken att göra.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Vem säger att det är så ?
Att vara klimataktivist tycker inte jag är ett normalt tillstånd !
Rättare sagt..då man inte vet vad sina handlingar får för följder.

• Gilla
  • Haha
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:

Sen dessutom så som så många har sagt , så räcker det med att man under semestern dricker 1-2 glas vin till lunch och sen 1-2 glas vin till middagen i en vecka under semester för att PETH ska gå över det där arbiträrt satta värdet
Det TS säger har vetenskapligt visat sig vara FEL! så de för osanning ;)

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Och i praktiken så är det inte så folk funkar.
Många funkar precis så. Varför har du svårt att inse det?

• Gilla
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
Många jag känner dricker ju allt mellan 15-24öl en kväll, vissa blir fullare än andra på samma mängd.
En del tycker inte det är värt att festa till med mindre än en låda kortburk.
Flera kan vara nyktra en helg eller två på raken, likväl som att dom kan festa fre lör, från tidigt till sent.

T Troberg skrev:
Vill(observera vill) du dricka dig stupfull 2 gånger i veckan men inte har nåt behov på vardagarna är du inte alkoholist. Däremot kanske det är dåligt för hälsan på sikt.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Sen dessutom så som så många har sagt , så räcker det med att man under semestern dricker 1-2 glas vin till lunch och sen 1-2 glas vin till middagen i en vecka under semester för att PETH ska gå över det där arbiträrt satta värdet
Det TS säger har vetenskapligt visat sig vara FEL! så de för osanning ;)
Bullshit.

Alfredo Alfredo skrev:
Många funkar precis så. Varför har du svårt att inse det?
Jag skulle säga att många tror att de inte funkar så. Dricker du så mycket så att du tappar kontrollen (dvs stupfull) två gånger i veckan, så har du inte kontroll. Att du tror att du har kontroll då gör inte problemet mindre.

Vi pratar inte salongsberusad, vi snackar stupfull. Är man så full att man ligger på marken och måste hålla sig fast för att inte trilla av två dagar i veckan, då har man ett problembeteende.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Så redig man kan vara.😁

En just fylla är helt enkelt ett väldigt behagligt tillstånd som många vill uppleva. Det är alltså inte ett "måste" som du så okunnigt tror, utan en planerad handling.
Så länge det sker på ledig tid visar det tvärtom vad du så felaktig skriver, en total kontroll över drickandet.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
för att inte trilla av
Ja vi är faktiskt helt överens att det finns ett problem om man är på väg att trilla av marken…

• Haha
  • Gilla
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.