P
T Troberg skrev:
Bullshit.

Jag skulle säga att många tror att de inte funkar så. Dricker du så mycket så att du tappar kontrollen (dvs stupfull) två gånger i veckan, så har du inte kontroll. Att du tror att du har kontroll då gör inte problemet mindre.

Vi pratar inte salongsberusad, vi snackar stupfull. Är man så full att man ligger på marken och måste hålla sig fast för att inte trilla av två dagar i veckan, då har man ett problembeteende.
Bullshit från dig Troberg, som vanligt i detta ämnet.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag skulle säga att många tror att de inte funkar så. Dricker du så mycket så att du tappar kontrollen (dvs stupfull) två gånger i veckan, så har du inte kontroll. Att du tror att du har kontroll då gör inte problemet mindre.

Vi pratar inte salongsberusad, vi snackar stupfull. Är man så full att man ligger på marken och måste hålla sig fast för att inte trilla av två dagar i veckan, då har man ett problembeteende.
Nej, helt fel igen. Du har ju svinkoll om du dricker dig stupfull 2 gånger i veckan men annars inte. Sen kanske vi måste definera stupfull men jag tror du tänker fullare än vad jag tänker mig-

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det finns de som kan dricka mycket och ofta utan att på något sätt bli beroende av alkoholen. Men att dricka mycket och ofta kan ju leda till andra problem, men det är inte nödvändigtvis så.

Samtidigt så finns det de som redan vid måttligt drickande hamnar i ett läge där de inte kan sluta dricka - flera gamla skolkompisar hamnade där. De drack aldrig jättemycket, men de drack i praktiken varje dag året om. I praktiken så höll de sig salongsberusade alla timmar på dygnet. Och det är ju inte en tillfällighet heller att flera av dessa gamla skolkamrater har barn som har olika former av drogproblem, om de inte redan knarkat eller supit ihjäl sig.

Här finns också ett av de stora problemen med PEth, det mäter alkoholkonsumtionen (nåja, det kan vi ju diskutera iofs) över en lite längre tid oavsett om personen har problem med alkoholen eller inte. Hade den varit träffsäker på att bara de som har problem med att de konsumerar alkohol så hade det varit en sak, men den ger ju uppenbarligen utslag också hos de som inte har problem (exempelvis efter en veckas skidåkning med after-ski i Alperna). Att man vid enstaka tillfällen kan dricka väldigt mycket är väldigt normalt. Efter en vecka på Amalfikusten häromåret så hade jag säkerligen höga PEth-värden, men jag drack inte mycket alls under det följande halvåret.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har lämnat åtskilliga rör blod igår och idag, inga PEth prov än vad jag kan se.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Bullshit.

De som blivit av med körkortet har troligen inte druckit på den nivån för de som klivit fram verkar ha ett förhållande och ett arbete.

Men sedan.r det egentligen ointressant. Det som är intressant är huruvida du är nykter när du sätter dig i bilen.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M
nino nino skrev:
Har lämnat åtskilliga rör blod igår och idag, inga PEth prov än vad jag kan se.
PEth testerna brukar ta några dagar innan de kommer in.

M Mrs November skrev:
PEth testerna brukar ta några dagar innan de kommer in.
Ok ja jag tror väl iof inte att dom tog några, det var inte riktigt prio1.
Kom in med en pågående infarkt, så blev några rör blod sen blåsljus till Falun och direkt in på röntgen/op. Blev en sprängning och ett stent så nu är det bra.

• Älska
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Egentligen har de praktiska proven blivit lättare, och teorin är i linje med B-kortet.

Det lärs ut, men det har visat sig att det inte utövas i tillräcklig grad i verkligheten. Därav behovet av stödsystem.

Och i praktiken så är det inte så folk funkar. Är du stupfull två dagar i veckan kontrollerar du inte ditt drickande.
En intressant sak är att testerna sköt i höjden från 2022 och framåt. På min vårdcentral togs 2022 23st tester, 2024 gjorde dom 241.

totalt för värmland 2022 var 777st tester, 2024 gjordes 5366st. Varför? på vems initiativ? att alla vårdcentraler helt på eget bevåg skulle öka sin testning utan att säga något till patienten med ca 10ggr är inte rimligt.

• Wow
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Jag har testats 2ggr, de har aldrig nämnt att de tagit provet eller delgett resultat. Jag upptäckte det själv i journalen på 1177. i 4 månaders tid var jag stämplad alkis, fick det sagt till mig av läkaren, när kollade journalen där mitt test sa 0,00 så hade han vidimerat det bara 15 min innan han kallade mig alkoholist.

Numer spelar jag in mina möten med sjukvården, jag är tydligt med att kräva svar på exakt vad de ska kolla vid blodprov och att jag förbjuder dom att ta peth-prov eller ens delge någon annan mina patientdata utan mitt tillstånd.

• Gilla
  • Wow
pmd och 3 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
En intressant sak är att testerna sköt i höjden från 2022 och framåt. På min vårdcentral togs 2022 23st tester, 2024 gjorde dom 241.

totalt för värmland 2022 var 777st tester, 2024 gjordes 5366st. Varför? på vems initiativ? att alla vårdcentraler helt på eget bevåg skulle öka sin testning utan att säga något till patienten med ca 10ggr är inte rimligt.
Skulle gissa infiltration av aktivister samt att skickliga försäljare har sålt in dessa tester till sjukvården. Skulle vara intressant att se vart pengarna går. Troligen politiska påtryckningar. Tydligen har någon kommun i Skåne nu stoppat testerna så antar att de inte är med i sekten.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Numer spelar jag in mina möten med sjukvården,
Jag förstår dig. Samtidigt är det fruktansvärt att det ska behöva gå så långt. Vart är landet på väg om man inte ens kan lita på den man söker hjälp hos när man mår dåligt? Och det förespråkar tydligen vissa i tråden. Hemskt!

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår dig. Samtidigt är det fruktansvärt att det ska behöva gå så långt. Vart är landet på väg om man inte ens kan lita på den man söker hjälp hos när man mår dåligt. Och det förespråkar tydligen vissa i tråden. Hemskt!
Ja vart är vi på väg.
Nyss råkat ut för en läkare som "misstänkte" en sak.
Det lustiga är att av fyra-fem andra läkare , vi har otrolig omsättning på läkarna här, inte påstått något överhuvudtaget om det.
Och pratat med sköterskan som höll med mig om att det stämde dåligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår dig. Samtidigt är det fruktansvärt att det ska behöva gå så långt. Vart är landet på väg om man inte ens kan lita på den man söker hjälp hos när man mår dåligt? Och det förespråkar tydligen vissa i tråden. Hemskt!
finns fler skäl, som att det man säger inte är vad som hamnar i journalen. Jag utreds för sömnapne, för läkaren skrev i journalen tvärtmot vad jag sa vid ett besök, att få journalen ändrad gör dom inte, jag får ett tillägg till anteckningen om att jag ej håller med. så det och peth tester gör att allt spelas in.

Intet Intet skrev:
Så redig man kan vara.😁

En just fylla är helt enkelt ett väldigt behagligt tillstånd som många vill uppleva. Det är alltså inte ett "måste" som du så okunnigt tror, utan en planerad handling.
Det är inte heller "stupfull".

nino nino skrev:
Ok ja jag tror väl iof inte att dom tog några, det var inte riktigt prio1.
Kom in med en pågående infarkt, så blev några rör blod sen blåsljus till Falun och direkt in på röntgen/op. Blev en sprängning och ett stent så nu är det bra.
Då kanske du träffade min fru eller dotter, de är akutsköterskor där. Inte för att de skulle berätta för mig, såklart, men ändå lite kul. Hoppas de tog väl hand om dig, om det var de.

T Troberg skrev:
Det är inte heller "stupfull".

Då kanske du träffade min fru eller dotter, de är akutsköterskor där. Inte för att de skulle berätta för mig, såklart, men ändå lite kul. Hoppas de tog väl hand om dig, om det var de.
Kanske, alla var väldigt trevliga och jag blev väl omhändertagen 🙂
Fantastisk sjukvård vi har må jag säga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.