170 110 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Såg en strax före påsk under polisens nationella trafikvecka. Man ser dom kanske en gång per år i snitt. Stoppad för en blåsning blev jag förra sommaren och före det var det nog ytterligare 15 år.RoTe skrev:
Byggveteran
· 2 675 inlägg
För några år sen blev polisen beordrad att göra ett visst antal blås kontroller varje år.Alfredo skrev:
Jag är fullkomligt allvarlig! Jag har ingen kännedom om hur polisen schemalägger sina nykterhetskontroller och vilka prioriteringar som då görs. Det enda jag tror mig veta är att de måste vara ganska ovanliga för det måste vara runt 25 år sedan jag sist blåste i en trafikkontroll. Men jag kan ju haft tur/otur, vad vet jag.
Dock trodde jag, kanske i min enfald, att de hade kontroller på platser/tider där de erfarenhetsmässigt vet att chansen för "napp" är stor och detta borde inte vara på de tider du säger. Men så väl är det kanske inte.
Då det till slut blev för många efter som det hela tiden ökade så fick dom för att hinna med att göra alla som dom skulle, rikta in sig där dom visste att dom inte fick napp.
Fick dom napp fick dom bryta för att köra på provtagning med bättre grejor som håller i rätten.
Det var ju under den så kallade pinnjakten
Skit i att utreda brott.
Ett inbrott, mord eller misshandel som blev uppklarad, en pinne.
Ett blås vid vägkanten en pinne.
För att klara tillräckligt många pinnar blev det som det blev.
Detta var inte polisen ute i verklighetens fel.
Ok jag har ingen anledning att köra utanför skolor så det förklarar kanske saken.Anna_H skrev:
Det stämmer inte, det är lika mycket som förr, om inte mer. Men de har ju satt kameror på många ställen där alla alltid kör för fort, så de står på andra ställen nu. Vanligt är att stå utanför skolor tex. Du skulle bli förvånad över hur många körkort de drar på sådana ställen, både pga hastighet och nykterhet.
Jag ser kontroller i stort sett varje vecka.
Anna_H skrev:
Erfarenheterna är uppenbarligen rätt olika. Jag tvivlar på att jag ser de ens så ofta som @useless och kontrollerad var som sagt säkert 25 år sedan.useless skrev:
P4 Jämtland hade i morse fått fram nån på Transportstyrelsen, hennes svar var ju exakt vad man trodde. Inget kommer att göras för att rätta till nåt för det var korrekt då enligt nån intern regel, dom kunde ju överklagat.
Alltså bevisat att Transportstyrelsen inte alls har lärt sig nåt överhuvudtaget.
Alltså bevisat att Transportstyrelsen inte alls har lärt sig nåt överhuvudtaget.
Men konkret kan man väl säga, ingen kommer vilja ställa upp på nånting som ändå ansågs som en förmån tidigare, alla privata vårdbolag som gör hälsotester på ett företags bekostnad kommer att ha mindre att göra.
BirgitS, jag vet att du är ett troll och förlåt att jag sänker mig, men de enda detta skulle ha nån form av inverkan på är ju de personer som råkar besöka en vårdinrättning och dessutom bry sig som min sitt körkort och dessutom har för avsikt att köra på fyllan. Typ 2 personer kanske. Riktiga alkisar med körkort avstår ju så klart klart att ha nåt med vården att göra överhuvudtaget så jag förstår inte vad som finns att vinna. Förklara gärna utan att vara en papegoja.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Eftersom jag inte förstår vad du menar så finns det ingen möjlighet att förklara.V Ville_Vessla skrev:BirgitS, jag vet att du är ett troll och förlåt att jag sänker mig, men de enda detta skulle ha nån form av inverkan på är ju de personer som råkar besöka en vårdinrättning och dessutom bry sig som min sitt körkort och dessutom har för avsikt att köra på fyllan. Typ 2 personer kanske. Riktiga alkisar med körkort avstår ju så klart klart att ha nåt med vården att göra överhuvudtaget så jag förstår inte vad som finns att vinna. Förklara gärna utan att vara en papegoja.
Vad syftar "detta" på?
Vad ska det stå i stället för "min sitt"?
"vinna" på vad?
Ja, det är säkert en stor del underrapportering, men frågan är hur mycket. Har verkligen alla deltagarna underrapporterat? Och som du är inne på är det frågan om det finns några som helst långtidsstudier där man fysiskt har kontrollerat hur mycket deltagarna dricker. Vilken studie kan man lita på?K krfsm skrev:
Det enda man kan säga säkert är att det finns en osäkerhet, som jag tycker gör att det är olämpligt att använda testet för att bedöma någons lämplighet att inneha körkort.
OKBirgitS skrev:
"Detta " är de enda personer som hindras av att köra på fyllan med pethtest är de personer som har ett missbruk men fortfarande inte vill köra utan körkort.
"bry sig som min sitt körkort" = bryr sig om sitt körkort, speciellt svår att förstå kan det väl ändå inte varit.
"Vinna" att få bort rattfyllerister från vägen, det händer inte, kommer inte hända pga pethtest.
Snarast tvärtom , den som vet med sig har ett mer än riskbruk kommer inte besöka vården annat vid rent akuta fall och kanske faller ännu djupare i sitt missbruk och kanske börjar köra full.
Många kansken , men TS har lika många om inte fler, byråkrater och politiker tycks missa att befolkningen anpassar sig för att undgå regler dom inte gillar så det går liksom inte att tro att gör vi detta så får vi detta resultat, som om det vore ren matematik. De fall som borde tas om hand kommer att bli ännu svårare att hitta nu då alla "vet" att går du till en vårdinrättning blir du av med körkortet om du haft en 2 veckors Mallisresa med vin och drinkar mest varje dag.
En läkare har knappast rätt ta några prover alls utan patientens samtycke. Vanligen är samtycket implicit i och med att patienten har anlitat läkaren för en undersökning.D Dilato skrev:
Eftersom pethprovresultat numera används på ett något kontroversiellt sätt, som kan leda till rättsosäkerhet, får man väl helt enkelt förbjuda sin provtagande läkare att ta ett pethprov. Helst genom att läkaren skriver på en förbindelse om saken.
Obligatoriskt alkohollås i alla bilar, tycker jag är en bra lösning. Då kan man inte köra onykter oavsett om man har högt pethvärde (av vilken konstig anledning som helst).L L Jan skrev:
Alkolåset ska gå att koppla ur vid en nödsituation, men det ska vara mycket lätt att koppla upplåsningen till den person som gjorde den.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
JahaV Ville_Vessla skrev:OK
"Detta " är de enda personer som hindras av att köra på fyllan med pethtest är de personer som har ett missbruk men fortfarande inte vill köra utan körkort.
"bry sig som min sitt körkort" = bryr sig om sitt körkort, speciellt svår att förstå kan det väl ändå inte varit.
"Vinna" att få bort rattfyllerister från vägen, det händer inte, kommer inte hända pga pethtest.
Snarast tvärtom , den som vet med sig har ett mer än riskbruk kommer inte besöka vården annat vid rent akuta fall och kanske faller ännu djupare i sitt missbruk och kanske börjar köra full.
Många kansken , men TS har lika många om inte fler, byråkrater och politiker tycks missa att befolkningen anpassar sig för att undgå regler dom inte gillar så det går liksom inte att tro att gör vi detta så får vi detta resultat, som om det vore ren matematik. De fall som borde tas om hand kommer att bli ännu svårare att hitta nu då alla "vet" att går du till en vårdinrättning blir du av med körkortet om du haft en 2 veckors Mallisresa med vin och drinkar mest varje dag.
Vad är det som du vill ha en förklaring av?
Vården har väl använt PEth-tester i åtminstone 10 år t.ex. för att ta reda på varför någon har en dåligt fungerande lever.
De som rätt nyligen har börjat missbruka alkohol brukar inte tycka att de har ett beroende, risk- eller missbruk. De vet alltså inte med sig att de har mer än ett riskbruk. Vanligen tycker folk att de blir ovanligt bra bilförare när de kommer upp över promillegränsen och att det därför många gånger går bra att köra. Alkoholister kan t.ex. svepa 2 stora starköl på raken utan att det märks på dem och tycker då att de kan köra bil.
Förra året var det nästan 400 som blev av med körkortet därför att läkarna bedömde att de var olämpliga förare pga. sitt alkoholintag av andra skäl än bara 2 för höga PEth-resultat.
Det stämmer ju inte att man blir av med körkortet bara för en 1 semester med mycket alkohol. Har inte ens stämt. Varför då inte sprida korrekt information så att folk vet vad som verkligen gäller?
Det verkar ju inte vara så att det har blivit tomt på vårdcentralerna.