170 252 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Absolut, det tar ju några timmar för PEth-värdet att gå upp och vid det laget är alkoholhalten i blodet nära noll igen. Men åker man fast för rattfylla är man alkoholist. Kontrollerna är såpass få att sannolikheten att åka fast i en blåskontroll trots att man inte är alkoholist är nära nog noll.Alfredo skrev:
Håller med om det mesta som du skriver i inlägg #1934Anna_H skrev:
Men när det kommer till statistik så blir jag väldigt skeptisk. Statistik beror ofta på hur man gör frågeställningen. Du kan i stort sett få statistik att säga precis det du själv vill. Vilket gör att statistik sällan är en ren sanning. Kanske hellre sannolikt eller osannolikt.🤔
Nä, det beror ju på om du pratar om statistik eller om boolsk algebra. Grejen är ju att nästan alla blåskontroller görs när folk som inte är missbrukare är nyktra, dagtid vardagar. Ett fåtal görs (som jag fick blåsa i en gång) utanför systembolaget en lördagmorgon.Alfredo skrev:
Sannolikheten att någon som inte har alkoholproblem ska blåsa rött är alltså extremt liten. Den finns, men nog har man fog för att säga att den som åker fast i blåskontroll har alkholproblem.
Är det verkligen så? Har du någon källa?Anna_H skrev:
Eller så struntar denne bara i svensk lagstiftning kring alkohol och bilkörning, på ungefär samma sätt som väldigt många struntar i hastighetsbegränsningarna och fullt medvetet ofta kör lite för fort, tar en kalkylerad risk och har otur. Det går helt enkelt inte att dra några absoluta slutsatser som du gör.Anna_H skrev:
Pratar du i termer som troligen eller statistiskt sannolikt är vi överens, men vi är inte överens när man är så kategorisk som du är i dina senaste inlägg.
Det finns väl inte ens trafikpoliser längre? Förutom tunga gruppen som inriktar sig på yrkestrafiken. Själv har jag enbart åkt på regelrätta blåskontroller tidig helgmorgon på väg till jobbet samt faktiskt en gång utanför systembolaget en lördag kl 10.Anna_H skrev:
Sen att vanliga poliser också utför blåstest vid stopp och kontroll är en annan sak, dock en bra sak. Som ungdom när man åkte både risiga pundarbilar och busigare bilar blev man ju stoppad rätt ofta och fick blåsa varje gång.
Jag är fullkomligt allvarlig! Jag har ingen kännedom om hur polisen schemalägger sina nykterhetskontroller och vilka prioriteringar som då görs. Det enda jag tror mig veta är att de måste vara ganska ovanliga för det måste vara runt 25 år sedan jag sist blåste i en trafikkontroll. Men jag kan ju haft tur/otur, vad vet jag.Anna_H skrev:
Dock trodde jag, kanske i min enfald, att de hade kontroller på platser/tider där de erfarenhetsmässigt vet att chansen för "napp" är stor och detta borde inte vara på de tider du säger. Men så väl är det kanske inte.
Det stämmer inte, det är lika mycket som förr, om inte mer. Men de har ju satt kameror på många ställen där alla alltid kör för fort, så de står på andra ställen nu. Vanligt är att stå utanför skolor tex. Du skulle bli förvånad över hur många körkort de drar på sådana ställen, både pga hastighet och nykterhet.RoTe skrev:
Jag ser kontroller i stort sett varje vecka.