170 078 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
På vilket sätt ska det anses vara sunt? Du har penis, därför ska vi döma dig för våldtäkt?J JohanLun skrev:
Det är inte olagligt att vara dyngfull hela semestern, även om det kanske kan tyckas olämpligt för vissa. Det finns lagstiftning som definierar brottet om du framför fordon.
Argumentet är totalt obegåvat.
Du kanske har den känslan när du dricker men jag får den då rakt inte.BirgitS skrev:
Varifrån har du fått detta? För du brukar ju inte bara hitta på.
Att folk kör på fyllan beror givetvis inte bara på att folk tror de kör bättre än när de är nyktra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Jag antar att du vet att / mellan två ord betyder och/eller. Jag har alltså inte påstått något om just dig. Ditt hittepå alltså.Alfredo skrev:
Vad får du detta ifrån? Varför i hela fridens namn tror du att jag förväntar mig det. Naturligtvis gör inte de flesta läkare det. Min fråga är hur du kan utesluta att någon gör det.
Dina argument blir alltmer snedvridna när du ännu en gång hittar på saker om vad jag tror som du naturligtvis vet inte stämmer.
Varför ska jag utesluta det när vissa verkar utesluta att läkare gör som de ska?
När en massa folk, enligt vissa, anser att läkare gör fel och därför inte vill gå till läkaren fast de är sjuka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Låter som att du tycker att det är naturligt och förnuftigt att vara faktaresistent.Alfredo skrev:
Risken lär nu efter all uppståndelse vara obefintlig att TS tar körkortet bara för 2 för höga PEth-värden.
Men det är alltid en risk att gå till en läkare för att man känner sig sjuk eller vill kolla upp något, det finns alltid en (onödig) risk att något upptäcks som leder till oönskade konsekvenser och då sånt som inte har med alkohol eller körkort att göra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Peth-diskussionen är som en Kafkaesk labyrint där biologin och byråkratin flätas samman på ett absurt sätt.
På ena sidan har vi generna din biologiska disposition, dina enzymnivåer, din unika metabolism som avgör hur snabbt alkohol bryts ner och hur länge spårämnen finns kvar i kroppen.
På andra sidan står systemet, som bygger på siffror, tabeller och mätvärden som ska pressa in en individ i en standardmall.
Tänk dig du har gener som enligt forskning ökar risken för aggressivitet, impulsivitet kanske till och med samma genetiska varianter som man hittat hos dömda våldsbrottslingar och mördare.
Men du har inte gjort något. Ändå bär du på det där biologiska arvet.
Ska vi börja beslagta deras knivar i köket för säkerhets skull, bara för att deras DNA statistiskt kan kopplas till våld?
Eller ännu heldre låsa in dem i förebyggande syfte?
Kafka hade vridit sig av skratt (eller fasa) inför en sådan värld där potentiella risker, biologiska spår och statistiska sannolikheter plötsligt blir grunden för att bedöma din rätt att delta i samhället oavsett vad du faktiskt gjort.
En byråkratisk mardröm där du är fångad inte för vad du gör, utan för vad du är, eller för vad någon mätning säger att du kanske skulle kunna bli.
Sjukt skrämmande när man tänker på det.
På ena sidan har vi generna din biologiska disposition, dina enzymnivåer, din unika metabolism som avgör hur snabbt alkohol bryts ner och hur länge spårämnen finns kvar i kroppen.
På andra sidan står systemet, som bygger på siffror, tabeller och mätvärden som ska pressa in en individ i en standardmall.
Tänk dig du har gener som enligt forskning ökar risken för aggressivitet, impulsivitet kanske till och med samma genetiska varianter som man hittat hos dömda våldsbrottslingar och mördare.
Ska vi börja beslagta deras knivar i köket för säkerhets skull, bara för att deras DNA statistiskt kan kopplas till våld?
Kafka hade vridit sig av skratt (eller fasa) inför en sådan värld där potentiella risker, biologiska spår och statistiska sannolikheter plötsligt blir grunden för att bedöma din rätt att delta i samhället oavsett vad du faktiskt gjort.
En byråkratisk mardröm där du är fångad inte för vad du gör, utan för vad du är, eller för vad någon mätning säger att du kanske skulle kunna bli.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
97% av alla dömda sexbrottslingar är män. Sy in alla med snopp.D Danne824 skrev:Peth-diskussionen är som en Kafkaesk labyrint där biologin och byråkratin flätas samman på ett absurt sätt.
(Man fasar lite för de där tre procenten snopplösa... va i helv... är det för något?!)
Lät?BirgitS skrev:
Jag tror den här tråden skulle må bättre av att man slutade tolka in vad man tror någon skrivit och läser och svarar på vad som verkligen frågats eller påstås.
Alkolås duger alltså inte, för man kan få någon att manipulera testet och därför är PEth bättre, för risken finns eller ja gemene man tror att man är en bra förare efter några öl och väljer att köra?
Jag har missat det men hur hanterar vi dom som kör påverkade varje dag, dom går knappast till vårdcentralen för hälsokontroll, eller tror du det?
Redigerat: