181 169 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
PEtha på för 529:-. Som hittat. Skämt åsido (sa grönsakshandlaren - slängde ut kärringen): Analyser av dessa markörer har stort värde för alkoholister i behandling, vilket jag betonat. Transportstyrelsen har fått bakläxa och rättar till felaktigheter. Läkare (henar och alla andra 😉) lär ha tagit stort intryck av debatten. Inte minst är körkortsinnehavare nu medvetna om denna avigsida av "storebrorssamhället". Fråga vilka analyser som körs på ditt blodprov!
Så stormen var nyttig.
F ö är svaret på alla frågor 42. Även meningen med livet, allom bekant.
Så stormen var nyttig.
F ö är svaret på alla frågor 42. Även meningen med livet, allom bekant.
Den artikel jag valde visar att forskningen av PEth testerna visar på mycket låg evidens. Tydligen så deltog 11 personer i dessa tester. Ingen seriös forskare skulle nöja sig med detta.😏 Vad gäller Erik Lind läkare på den privata provtagningsenhet som du hänvisar till så står det att han säger så här:BirgitS skrev:
Det är ju därför som PEth-värdena inte ska användas som enda underlag utan som en del i en större utredning. Vilket ju också framgår av citaten i mitt inlägg. Din länkade debattartikel är alltså inte någon sorts motsats till de jag länkade till.
Nu länkade jag även till Läkartidningen, precis som du. Citerade mycket mer från den tidningen också.
Men naturligtvis vet jag att det är en provtagningstjänst som den läkaren jobbar på men det är fortfarande en läkare som ska förhålla sig till lagar, föreskrifter och läkarsamfundets etikregler.
På vilket sätt menar du att slutsatsen att PEth-testerna är en del av läkarens helhetsbild påverkas av att det är en provtagningsenhet som läkaren jobbar på?
Helhetsbilden är ju inget som provtagningsenheten tjänar pengar på utan om de vore helt styrda av pengar så skulle de ju säga att det räcker med en massa PEth-tester. Men det gör de inte.
Därför är det avgörande att provtagning sker vid upprepade tillfällen och att resultaten bedöms utifrån en helhetsbild av patientens hälsa.
Hur många månader eller år ska dessa människor tvingas till kostsam provtagning.
Ett vinstdrivande företag drivs av att tjäna pengar och ingenting annat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Man tjänar inte pengar om man blir åtalad, anställda läkare blir av med legitimationen etc. Därför vill företag hålla sig till lagar, föreskrifter och att deras anställda uppfyller kraven för deras nödvändiga legitimationer.M Mrs November skrev:
Jag antar att det är det här du syftar på i debattartikeln:M Mrs November skrev:
"Ett exempel är Transportstyrelsen, som i ett pm skriver »studier har visat att det krävs ett alkoholintag i mängder som ger en blodalkoholhalt på minst 1 promille under cirka en veckas tid för att PEth-värdet ska överskrida gränsvärdet 0,30 μmol/l« [11]. Detta påstående vilar emellertid på en enda studie, publicerad 2012, som endast omfattade 11 deltagare [10; ; Florén M, Transportstyrelsen, pers medd; 2023]. "
Så vitt jag förstår är det en studie som endast handlar om vad det blir för PEth-värde om en viss blodalkoholhalt erhålls varje dag under 1 vecka. På vilket sätt är det väldigt betydelsefullt i detta sammanhang?
Alltså där det gäller en helhetsbedömning där minst 2 PEth-resultat ingår som en del.
Referens 3 är debattartikeln https://lakartidningen.se/Opinion/D...ing-av-alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-PEth/ av 2 välmeriterade sjukhuskemister som i sin tur hänvisar till 2 andra studier:
"Nyare studier utförda med känsligare mätteknik har dock visat att även enstaka större intag, motsvarande en blodalkoholhalten på ungefär 1 promille och däröver (»berusningsdrickande«), kan generera en mätbar PEth-nivå redan inom något dygn [5, 6]."
Det är väl också intressant i så fall och visar att det inte bära är en enda studie.
Den artikeln från 2013 presenterar vad flera kemiska laboratorier har kommit överens om så att alla laboratorier mäter på samma sätt.
Det har inget att göra med TS utan kommer från vetenskapsmän.
Även i översiktsartikeln https://lakartidningen.se/klinik-oc...sfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/ av sjukhuskemister från 2023 hänvisas det till flera studier.
Observera att det i din länkade debattartikel även står:
"Tröskelvärden som föreslås för att skilja mellan olika nivåer av alkoholkonsumtion baseras mer på klinisk konsensus än robusta vetenskapliga bevis [1, 3, 4]."
Alltså det baseras på vad läkare har observerat i verkligheten. Är det något fel med det?
Så bedrivs sjukvården i många avseenden. Exempel på det finns i i referens 1.
Debattartiklar är till för att väcka debatt och inte avspegla det aktuella kunskapsläget. Man kan inte heller förvänta sig att en läkare under utbildning (ST-läkare) sitter inne med all bakgrundsinformation.
Ja, det är PEth ju bra till. Så länge man bara vill se om det dricks överhuvudtaget så fungerar det finfint.H hovapettson skrev:
Transportstyrelsen har dock inte gjort någon som helst ansats till att se över/utreda riktlinjerna för gränsvärden eller vad ett mätresultat över 0,3 innebär, utan trummar på med att det inte finns någon som helst möjlighet att få dessa värden utan att dricka sig till en promille varje dag i veckor.H hovapettson skrev:
Det vore piffigt om någon kunde kosta på sig en lite mer omfattande studie för att få mer klarhet i hur stora variationerna egentligen är.
Fast innehållet i den studien stämmer ju inte med vad trafikverket skriver, så de kan rimligen inte förlita sig på den studien:BirgitS skrev:
Referens 3 är debattartikeln [länk] av 2 välmeriterade sjukhuskemister som i sin tur hänvisar till 2 andra studier:
"Nyare studier utförda med känsligare mätteknik har dock visat att även enstaka större intag, motsvarande en blodalkoholhalten på ungefär 1 promille och däröver (»berusningsdrickande«), kan generera en mätbar PEth-nivå redan inom något dygn [5, 6]."
Det är väl också intressant i så fall och visar att det inte bära är en enda studie.
Det är rätt stor skillnad på 28-42 glas vin i veckan under lång tid gentemot att dricka rejält vid ett enskilt tillfälle.
M Mrs November skrev:
Eftersom TS själva hänvisar till mätstudien med 11 pers. Så är den tydligen då en sanning för dom. Men jag skulle vilja ha en större studie med personer i olika åldrar och med olika vikt och kön för att se hur det skulle slå. Där man även gör en studie där man kollar PEth mot utslag i alkoholmätare. För att på så sätt få en bättre bild av hur högt PEth värde du ska ha för att det ska påverka trafiksäkerheten.BirgitS skrev:
Man tjänar inte pengar om man blir åtalad, anställda läkare blir av med legitimationen etc. Därför vill företag hålla sig till lagar, föreskrifter och att deras anställda uppfyller kraven för deras nödvändiga legitimationer.
Jag antar att det är det här du syftar på i debattartikeln:
"Ett exempel är Transportstyrelsen, som i ett pm skriver »studier har visat att det krävs ett alkoholintag i mängder som ger en blodalkoholhalt på minst 1 promille under cirka en veckas tid för att PEth-värdet ska överskrida gränsvärdet 0,30 μmol/l« [11]. Detta påstående vilar emellertid på en enda studie, publicerad 2012, som endast omfattade 11 deltagare [10; ; Florén M, Transportstyrelsen, pers medd; 2023]. "
Så vitt jag förstår är det en studie som endast handlar om vad det blir för PEth-värde om en viss blodalkoholhalt erhålls varje dag under 1 vecka. På vilket sätt är det väldigt betydelsefullt i detta sammanhang?
Alltså där det gäller en helhetsbedömning där minst 2 PEth-resultat ingår som en del.
Referens 3 är debattartikeln [länk] av 2 välmeriterade sjukhuskemister som i sin tur hänvisar till 2 andra studier:
Den artikeln från 2013 presenterar vad flera kemiska laboratorier har kommit överens om så att alla laboratorier mäter på samma sätt.
Det har inget att göra med TS utan kommer från vetenskapsmän.
Även i översiktsartikeln [länk] av sjukhuskemister från 2023 hänvisas det till flera studier.
Observera att det i din länkade debattartikel även står:
"Tröskelvärden som föreslås för att skilja mellan olika nivåer av alkoholkonsumtion baseras mer på klinisk konsensus än robusta vetenskapliga bevis [1, 3, 4]."
Alltså det baseras på vad läkare har observerat i verkligheten. Är det något fel med det?
Så bedrivs sjukvården i många avseenden. Exempel på det finns i i referens 1.
Debattartiklar är till för att väcka debatt och inte avspegla det aktuella kunskapsläget. Man kan inte heller förvänta sig att en läkare under utbildning (ST-läkare) sitter inne med all bakgrundsinformation.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Just det är väl inte relevant eftersom PEth-testet är till för att få kunskap om tidigare alkoholintag och inte just nu. Vill man veta vad som gäller just nu, som på en akutmottagning eller i en poliskontroll, tar man inte PEth-test och får svar 3 dagar senare.M Mrs November skrev:
För att få körkortet indraget ska minst ett av de här tre kriterierna vara uppfyllt numera:
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
Då har du missförstått vad jag menar. Jag har inte sagt att jag vill att vare sig akutmottagningar eller polisen ska ta PEth tester. Jag vill ha mer tillförlitliga studier omkring PEth värden. TS verkar inte kunna hänvisa till några riktiga studier som gjorts. Men du som verkar veta allt och tror dig ha svar på allt kanske kan plocka fram riktiga vetenskapliga studier om hur PEth värde påverkar olika människor. En större vetenskaplig studie är vad jag efterfrågar.BirgitS skrev:
Just det är väl inte relevant eftersom PEth-testet är till för att få kunskap om tidigare alkoholintag och inte just nu. Vill man veta vad som gäller just nu, som på en akutmottagning eller i en poliskontroll, tar man inte PEth-test och får svar 3 dagar senare.
För att få körkortet indraget ska minst ett av de här tre kriterierna vara uppfyllt numera:
De har inte att göra med PEth-värden.
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Okej, har du kollat alla referenser i de länkade artiklarna i Läkartidningen?M Mrs November skrev:Då har du missförstått vad jag menar. Jag har inte sagt att jag vill att vare sig akutmottagningar eller polisen ska ta PEth tester. Jag vill ha mer tillförlitliga studier omkring PEth värden. TS verkar inte kunna hänvisa till några riktiga studier som gjorts. Men du som verkar veta allt och tror dig ha svar på allt kanske kan plocka fram riktiga vetenskapliga studier om hur PEth värde påverkar olika människor. En större vetenskaplig studie är vad jag efterfrågar.
Det kan ju vara en början för att hitta mer information.
Finns inget förutom studien med 11 personer som faktiskt inte håller måttet om vad som är en seriös studie. Man skulle väl kunna tycka att det skulle ligga i TS eget intresse att kunna visa upp sådana studier. Men ickeBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Så du har kollat alla internationella studier som rör PEth-värden under 25 år?M Mrs November skrev:
Varför frågade du mig i så fall?