Att läkare och transportstyrelsen är inkompetenta inte förstår sig på felmarginaler och inte ser vad gränsen man väljer innebär är ett problem.

Det stora problemet är dock att det här är regeln:

"Enligt det regelverk vi har, är ett bruk av alkohol som ”inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt” ett hinder att ha körkort."

Vad som är medicinskt skadligt och vad som är trafiksäkerhetsmässigt skadligt är helt olika saker, regeln måste ändras från politiskt håll. Ska man annars vara konsekvent så borde t.ex. skiftarbete, sömnbrist mm som inte är tillfällig också leda till körkortsindragning. Det är trots allt medicinskt skadligt och påverkar trafiksäkerheten om föraren saknar omdöme.

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Att läkare och transportstyrelsen är inkompetenta inte förstår sig på felmarginaler och inte ser vad gränsen man väljer innebär är ett problem.

Det stora problemet är dock att det här är regeln:

"Enligt det regelverk vi har, är ett bruk av alkohol som ”inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt” ett hinder att ha körkort."

Vad som är medicinskt skadligt och vad som är trafiksäkerhetsmässigt skadligt är helt olika saker, regeln måste ändras från politiskt håll. Ska man annars vara konsekvent så borde t.ex. skiftarbete, sömnbrist mm som inte är tillfällig också leda till körkortsindragning. Det är trots allt medicinskt skadligt och påverkar trafiksäkerheten om föraren saknar omdöme.
Och hög ålder, eller åtminstone demens. Jag har en dement far som inte blivit av med körkortet. Läkaren vill inte dra in det trots att min mor vill det. Han hann få rätt mycket böter av olika slag det sista året han tilläts köra av min mor. Nu gömmer hon nycklarna till bilen.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Och hög ålder, eller åtminstone demens. Jag har en dement far som inte blivit av med körkortet. Läkaren vill inte dra in det trots att min mor vill det. Han hann få rätt mycket böter av olika slag det sista året han tilläts köra av min mor. Nu gömmer hon nycklarna till bilen.
Jag håller med dig om att dementa inte ska köra bil! Ålder kan innebära det men behöver inte göra det. Det beror alldeles på. Många äldre förare har kört mycke i många år och har god rutin och överblick för att vara i trafik. I min värld är det ett större problem att det fortsatt är så vanligt att använda mobilen då man kör. Men då blir det helt andra frågor än PEth värde och då kanske man ska skapa en separat tråd för det.🤔

M Mrs November skrev:
Jag håller med dig om att dementa inte ska köra bil! Ålder kan innebära det men behöver inte göra det. Det beror alldeles på. Många äldre förare har kört mycke i många år och har god rutin och överblick för att vara i trafik. I min värld är det ett större problem att det fortsatt är så vanligt att använda mobilen då man kör. Men då blir det helt andra frågor än PEth värde och då kanske man ska skapa en separat tråd för det.🤔
En slutkommentar här bara, många av de äldre i mitt område må vara duktiga på att köra rätt hastighet (ofta lägre), de kan trafikreglerna osv. Men det är uppenbart att de har problem när det blir komplexa situationer, exempelvis cirkulationsplatser med mycket trafik. De är pigga och klara i övrigt, men komplexa trafiksituationer klarar de inte.

M
pacman42 pacman42 skrev:
En slutkommentar här bara, många av de äldre i mitt område må vara duktiga på att köra rätt hastighet (ofta lägre), de kan trafikreglerna osv. Men det är uppenbart att de har problem när det blir komplexa situationer, exempelvis cirkulationsplatser med mycket trafik. De är pigga och klara i övrigt, men komplexa trafiksituationer klarar de inte.
Jag vet inte hur jag ska säga det här utan att verka dryg. Har befunnit mig i den "gröna" världen ett antal år. Där var jag utbildad till att utbilda förare för totalförsvaret. Har under åren konstaterat att komplexa trafiksituationen inte behöver ha med ålder att göra. Många 20 åringar klarar inte heller av dessa. Endel är jätteduktiga men inte alla.
Endel har körkänsla i kroppen men inte alla. Men det får vi ta i en annan tråd. Starta gärna en jag hakar på.🙂

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Patienter kan bli rädda att bli angivna till myndigheterna, vilket skadar förtroendet för läkare, enligt Kongstad. Han säger att han redan haft patienter som inte vill ha någon provtagning.

”Hur ska man hantera detta? Ska Transportstyrelsen få rapport om patienter som inte vill gå med på provtagning? Blir nästa steg tvångsprovtagning?”

https://omni.se/lakare-peth-testerna-kan-ge-ett-kontrollsamhalle/a/jQ20Vn

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur går det till då, enligt dig, när det inte är läkaren som anmäler patienten såsom olämplig till TS?
Vi kan ta det mest kända exemplet just nu; Linn.

En ansökan av högre behörighet för C,C1 kort där läkaren inte kan göra en bedömning men "Rekommenderar" arbetsgivaren att skicka in gamla PEth-tester till transportstyrelsen.

Vidret på transportstyrelsen ställer missbruksdiagnos enbart utifrån gamla PEth-tester.

Så visst, vill du debattera orelevanta petitesser så var det en läkare.

Men det var inte det jag hade anmärkning på i mitt inlägg som du "cherry pickade";
Det är den vidriga aktivismen som är massivt utbrett och rådande i PEth haveriet som ska eldas på bål inför pöbeln.

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Helt klart medhåll.
Problemet är inte att det totalt sett dras in för få körkort. Det tycker jag är något som både läkare och TS bör göra och eventuellt i större grad än vad som görs idag totalt sett.
*Men* det ska göras på korrekta grunder.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, så står det inte.
Det har du rätt i så klart, det krävs även att en läkare lämnar in en anmälan med de två testerna som enda grund, men det trodde jag inte behövde påpekas.

Hur kan det vara så svårt för dig att förstå att förtydligandet i mars inte innebär någon ändring av praxis eller riktlinjer ännu? Allt de säger är att de jobbar på saken. Läs hela texten igen och försök läsa neutralt utan att lägga in för mycket av vad du vill tro att det står.

Over and out, som de säger. Jag trycker på eject nu.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Helt sanslöst!

M
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Även flygledare kan åka dit....

[länk]
Så otroligt sjukt! Hur kan någon med nåt mellan öronen försvara TS beteende😥

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Även flygledare kan åka dit....

[länk]
Helt j* sjukt av Transp.S.

Snacka om aktivist fasoner !!!

• Gilla
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är den vidriga aktivismen som är massivt utbrett och rådande i PEth haveriet som ska eldas på bål inför pöbeln.
Det är inte massivt utbrett om det förekommer ungefär 40 gånger på ett år medan körkort dras in av andra medicinska skäl flera tusen gånger.

Du är väldigt bra på att "cherry picka" själv. I tidningarna ang. Linn så har det ju bara stått en del av allt som finns att läsa i rättegångsprotokollet. Tidningarna har verkligen inte tagit med hela sanningen.
Sen är ju Linn ett gammalt fall och inte från i år.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte massivt utbrett om det förekommer ungefär 40 gånger på ett år medan körkort dras in av andra medicinska skäl flera tusen gånger.

Du är väldigt bra på att "cherry picka" själv. I tidningarna ang. Linn så har det ju bara stått en del av allt som finns att läsa i rättegångsprotokollet. Tidningarna har verkligen inte tagit med hela sanningen.
Jasså?
Det juristen skriver i länken som Zamora postade är inte aktivist fasoner??
Komigen!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.