181 274 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det är för att de har konstaterat att tidigare information har lett till felbedömningar som de vill ändra föreskriften och kom ut med ett förtydligande tidigare i år.V Ville_Vessla skrev:Det har dom väl inte, har dom självmant gått igenom exempelvis dessa ca 40 ärenden från 2024 som dom själva erkänner och gjort sitt yttersta för att kompensera, åtminstone genom att omedelbart riva upp beslutet och ge körkortet åter och rensa registret. Helst utan kostnad för den drabbade hos Trafikverket men det är väl för mycket att hoppas på
Om de hade tyckt att 2 för höga PEth-värden var en tillräcklig grund för att dra körkortet så hade det vare sig varit ändrat i dokumentet som gick ut på remiss eller i förtydligandet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det är väl det som kommer från polisen eller något annat än läkare.Jarlingar skrev:
Alla anmälningar som kommer från läkare går in under medicinska skäl. Det har framgått klart av någon annan länkad sida.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag vet att det pressmeddelandet kom i förrgår. Men du borde veta att det redan tidigt i tråden länkades till ett förtydligande från Transportstyrelsen med samma information om att bara för höga PEth-värden räcker inte utan att minst 1 av 3 uppräknade kriterium ska vara uppfyllt också.L L Jan skrev:
Idag tittar alla ändå på telefonen så vad spelar det för roll om man missar några millisekunder? Trötthet är också att jämföra med rattfylla... Har haft flera polare som kört av vägen då dom somnat, självklart väjde dom för rådjur just då.BirgitS skrev:
Problemet är ju till stor del att definitionen av missbruk eller bruk av inte finns någon bra mätmetod. Här försökte de använda ett mätbart värde som inte är fullt studerat och tagit det värdet som absolut. Även om de nu säger sig ha rättat till det lite så gör de ju inga utredningar på dem som redan är drabbade.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Javisst, vi ändrar så att det aldrig dras några körkort för alkoholism, demens, synproblem och epilepsi för det spelar ju ingen roll när alla tittar på telefonen hela tiden.RoTe skrev:
Haha skön tolkning av vad jag skrev. Vad är det för fel på dig?BirgitS skrev:
Om man innehar en smartphone borde man inte få köra bil enligt BirgitS
Heller inte bilar med pekskärm
https://www.automotorsport.se/nyheter/att-anvanda-bilens-pekskarm-ar-lika-farligt-som-rattfylleri/
Redigerat:
Här är jag lite genuint nyfiken hur man kommit fram till det? Har man haft en laddning konstaterade missbrukare som fått köra en simulator eller nåt, sen skickat dom på torken och garanterat vet att dom varit vita säg 6 mån och sen gjort om testet.BirgitS skrev:
Jag undrar vad du har för sjukdom Birgit? För mina vänner som jobbat 80 timmars vecka osv som försöker ta sig hem till familjen är inga skurkar, dom kanske borde vara piggare, men dom försöker göra så att din tillvaro funkar i vårt jävla skräpsamhälle som heter Sverige. Hårt arbetande familjepersoner vill du ta körkortet av bara för att dom kanske reagerar långsammare än den mest utvilande peak performance människan. För det är vad du just jämförde, peth mot reaktionstid. Nå annat finns det väl inte?BirgitS skrev: