181 272 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Nej, jag tror inlägget handlar om anställda som har haft alkoholproblem, på jobbet. Som "på nåder" får behålla jobbet under förutsättning att de genomgår behandling, och att den behandlingen även innebär kontroller på att man inte får återfall.Alfredo skrev:
Sådana avtal vet jag förerkommer.
Så kan det va ja..H hempularen skrev:
Mjo dock är det du beskriver inte i anställningsvilkoren och skulle de vara det är dessa delar av anställningsvillkoren inte lagliga.A Abies koreana skrev:Nu är du dum faktiskt, om en arbetstagare inte klarar av att ta det ansvar som anställningen kräver så kan en sådan överenskommelse gagna både arbetsgivaren och den anställde. För många med alkoholproblem är det total nykterhet som gäller och tro mig, det motsatta har prövats många ggr med dåligt resultat.
En arbetsgivare har 0 rätt att avkräva totalt nykterhet på annat än arbetstid.
Jag tror att Abies Koreana gav ett helt korrekt svar på din fråga.Alfredo skrev:
Vad gäller dina övriga undringar så är det väl bara om du funderar på klosterväsendet😉
Jag vet det och det gäller knappast vid nyanställningar eftersom ingen berättar om ev. missbruksproblem i den situationen. Jag har försökt förklara när det kan bli aktuellt, en ömsesidig överenskommelse som kan resultera i en vinst för båda parter.M MrDizzy skrev:
Skönt att inte ALLA avsiktligt missförstår bara för att de tycker det är så roligt att tjafsa i fora. Nå, tråden i detta BYGGforum råkade handla om PEth och jag bara stack in en kommentar om testets tillförlitlighet och tänkbara användning. Var så goda. (Eller fortsätt fjanta er.)A Abies koreana skrev:Nu är du dum faktiskt, om en arbetstagare inte klarar av att ta det ansvar som anställningen kräver så kan en sådan överenskommelse gagna både arbetsgivaren och den anställde. För många med alkoholproblem är det total nykterhet som gäller och tro mig, det motsatta har prövats många ggr med dåligt resultat.
Här kommer lite egen erfarenhet om det duger från när jag arbetade inom industrin. På den arbetsplatsen hade vi två medarbetare som hade alkoholproblem. Men dom var otroligt duktiga på det arbete som gjordes. Vilket gjorde att arbetsgivaren betalade behandling och sen skrevs avtal med båda två på att nolltolerans gällde. Dom här båda var även öppna med det här upplägget mot oss övriga. Var inte en så stor arbetsplats. Vad som skrevs i avtalet vet ju inte jag men båda parter verkade nöjda med upp-lägget. Var för övrigt en mycket trevlig arbetsplats som tyvärr inte längre finns kvar.😊H hovapettson skrev:
Intressant att du dissar ”den gamla rapporten”. Det är den rapporten som ligger till grund för kommande ändringar som redan var på gång innan media började ifrågasätta PEth.BirgitS skrev:
Låt dig inte luras av diarienumret från 2020. Titta på utgivningsdag i stället.
Den har väl tagit några år att skriva, Förslag till ändringar i Transportstyrelsen Förfarningssamling skrivs och har varit ut på remiss tills 3 mars 2025.
Rapporten länkas på Transportstyrelsens webbplats och den sidan är uppdaterad 2025-03-07.
Från
https://www.transportstyrelsen.se/s...krav-vid-bruk-av-alkohol-narkotika-lakemedel/
Översyn av körkortskrav vid bruk av alkohol, narkotika och läkemedel
Transportstyrelsen har genomfört ett arbete med att se över de trafikmedicinska kraven om substanser som påverkar förmågan att få ha körkort (t.ex. alkohol, narkotika och läkemedel). Arbetet är nu klart och har resulterat i en rapport.Transportstyrelsen har sedan våren 2021 arbetat med en översyn av de medicinska kraven om alkohol, narkotika och läkemedel. Vi har även granskat bestämmelserna som riktar sig mot personer som under de senaste fem åren dömts för grovt- eller upprepade fall av rattfylleri och som ansöker om körkortstillstånd. Syftet med översynen har varit att utreda om
- medicinföreskrifterna följer körkortsdirektivet
- Sverige har strängare krav än andra länder i Europa
- medicinföreskrifterna behöver utvecklas.
Våra slutsatser är att medicinföreskrifterna når upp till minimikraven i körkortsdirektivet. I vissa delar är reglerna strängare än direktivets krav. Mycket talar för att dessa särkrav ska behållas men det behöver utredas vidare i vilken utsträckning och hur de i sådant fall ska vara utformade. Vi ser därför ett behov av att förändra reglerna och kommer nu att inleda ett arbete med att revidera föreskrifterna.
Föreskriftsförslaget med konsekvensutredning har varit på remiss och remisstiden gick ut den 3 mars 2025.
Ta del av remisshandlingarna
Remiss av förslag till ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:125) om medicinska krav för innehav av körkort och styrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2018:7) om innehav av körkort med villkor om alkolås - Transportstyrelsen
Ta del av rapporten
Rapporten för översyn alkohol, narkotika och läkemedelBirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Den lagen är från 1994. Det lär vara senare än när hempularen gjorde lumpen.Alfredo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det är upp till personens läkare att avgöra vilket underlag som krävs för att avgöra om personen är lämplig att inneha körkort. Transportstyrelsen ger ut riktlinjer för det. Enligt dem räcker det inte längre med bara för höga PEth-resultat utan andra villkor ska vara uppfyllda.V Ville_Vessla skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Att konstatera fel, erkänna och rätta till har ju redan TS gjort. Det var ju därför som de kom ut med en rättelse under kvartal 1.V Ville_Vessla skrev:Sånt där myndighetsmissbruk övergår mitt förstånd fullständigt. Varför ska det hållas på i bland in absurdum mörka och försvara dumheter. Står man rakryggad och erkänner fel så framstår man som mer kompetent. Prestige eller vad det nu är, det är nog en av det sämsta egenskaper som finns. Konstatera fel, erkänn, rätta till, gå vidare. I min bransch är det enda sättet om man vill vara kvar.