181 290 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 107 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 107 inlägg
Redan för 2 månader sen gick det ju ut ett förtydligande med samma innehåll som i remissen som gick ut ändå tidigare. Just med att bara PEth inte räcker till.L L Jan skrev:
Absolut: https://www.transportstyrelsen.se/s...-aterkallade-korkort-efter-aterkallelsepunkt/BirgitS skrev:
Värt att nämna är att 2013 är det året som PEth-mätning och bedömningskriterierna harmoniserades nationellt..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 107 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 107 inlägg
Så vitt jag har förstått så ingår det som diskuteras i punkt 7, medicinska skäl, och den är inte uppdelad beroende på orsak. Ett ändrat antal i den kolumnen kan alltså lika gärna bero på att läkarna har anmält en större andel av alla dementa, synskadade, epileptiker etc. Folk blir allt äldre i Sverige, vilket leder till t.ex. fler dementa, rörelse- och synskadade.Jarlingar skrev:
Under 2024 var det alltså 7173 personer som fick körkortet indraget av medicinska skäl.
Transportstyrelsen har uppgett att 430 av dessa gällde sånt som har med alkohol att göra.
Jag tycker inte att den statistiken går att använda för att påvisa någon förändring i antalet indragna körkort därför att läkare tycker att någon är en olämplig förare pga. alkohol.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Är det någon mer än jag som stör sig på uttrycket "läkaren tycker"? Särkilt om tyckandet baseras på tester av ytterst tveksam pricksäkerhet för det som benämns "riskbruk", vilket i sin tur har en synnerligen tveksam korrelation till sannolikhet att köra fordon i alkoholpåverkat tillstånd. Nej, detta är helt snett tänkt från början till slut det förstår nog de flesta.
Polisen får bege sig ut på vägarna och köra gamla hederliga blåstester som lyst med sin frånvaro under lång tid åtminstone i mina trakter. De som blåser rött får utredas vidare (indraget körkort etc), de som blåser grönt sköter sig uppenbarligen så låt dessa vara i fred.
Punkt.
Polisen får bege sig ut på vägarna och köra gamla hederliga blåstester som lyst med sin frånvaro under lång tid åtminstone i mina trakter. De som blåser rött får utredas vidare (indraget körkort etc), de som blåser grönt sköter sig uppenbarligen så låt dessa vara i fred.
Punkt.
Det har dom väl inte, har dom självmant gått igenom exempelvis dessa ca 40 ärenden från 2024 som dom själva erkänner och gjort sitt yttersta för att kompensera, åtminstone genom att omedelbart riva upp beslutet och ge körkortet åter och rensa registret. Helst utan kostnad för den drabbade hos Trafikverket men det är väl för mycket att hoppas påBirgitS skrev:
Ja de var då konstigt att det var exakt 2013 som "Sverige" blev gammalt och sjukt...... 🙄BirgitS skrev:
Vill du att jag ritar en graf åt dig så det blir lättare att förstå?
Vad anser du punkten 5 vara om du vill titta på 7?
5. Opålitlighet i nykterhetshänseende
Uppgiften om endast 40 indragna körkort pga felaktiga PEth bedömningar dyker upp då Transportstyrelsens 14/5 dementerar Centrum för rättvisas uppgift om 1000 tals felaktigt indragna körkort.V Ville_Vessla skrev:Det har dom väl inte, har dom självmant gått igenom exempelvis dessa ca 40 ärenden från 2024 som dom själva erkänner och gjort sitt yttersta för att kompensera, åtminstone genom att omedelbart riva upp beslutet och ge körkortet åter och rensa registret. Helst utan kostnad för den drabbade hos Trafikverket men det är väl för mycket att hoppas på
”– Jag vill tydligt dementera uppgiften om att tusentals svenskar blivit av med körkortet på grund av förhöjda PEth-värden. Det är en väsentlig skillnad mellan 40 och en uppgift på tusentals.”
https://www.transportstyrelsen.se/s...25/cirka-40-korkortsaterkallelser-under-2024/
Det ska inte finnas en.blackarrow skrev:
Uppgiften om endast 40 indragna körkort pga felaktiga PEth bedömningar dyker upp då Transportstyrelsens 14/5 dementerar Centrum för rättvisas uppgift om 1000 tals felaktigt indragna körkort.
”– Jag vill tydligt dementera uppgiften om att tusentals svenskar blivit av med körkortet på grund av förhöjda PEth-värden. Det är en väsentlig skillnad mellan 40 och en uppgift på tusentals.”
[länk]
Undrar hur folk skulle låtit om detta hade varit Kina Vitryssland eller Nordkorea..
Rättare sagt hur hade dom som tycker det är ok i swe tyckt om det vore någon av dessa länder...bara undrar !
Redigerat:
Om inte jag minns alldeles tokigt så handlade dessa 40 eller 43 tester om fall som baserades på enbart PEthvärde. Totalt var det 430 fall där PEth-värde var inblandat tillsammans med annan dokumentation. Lite andra siffror än vad man nu säger. Detta gick att läsa sig till på Transportstyrelsens egen sida då dom gick ut med pressmeddelanden förra veckan😐blackarrow skrev:
Uppgiften om endast 40 indragna körkort pga felaktiga PEth bedömningar dyker upp då Transportstyrelsens 14/5 dementerar Centrum för rättvisas uppgift om 1000 tals felaktigt indragna körkort.
[länk]
Just nu är jag mest upprörd hur Transportstyrelsen kan ha den makten att deras beslut inte går att överklaga. Sedan spelar det ingen roll varför de har tagit det första beslutet. Även ett indraget kort på grund av andra sjukdommar måste kunna överklagas och ev rättas till efter det att personen tydligt kan påvisa att sjukdommmen inte är något som gör personen trafikfarlig. Även om man blir blind på ett öga kan man bli av med kortet på men i det fallet om jag inte minns fel inte behöver ta om kortet utan det handlar om tid så man har hunnit vänja sig. Vid amputering av fot eller ben kan det ställas krav på tex automatbil och där kan man med en enklare uppkörning få köra manuell igen genom att påvisa att man kan framföra fordonet säkert.
Men i detta fallet finns det ingen typ av möjlighet att få ett vilande kort.
Men i detta fallet finns det ingen typ av möjlighet att få ett vilande kort.
Vet inte riktigt vad du menar då du svarar mig, att de är minst ca 40 bör väl vara rätt så bevisat eftersom de själva medger det. Då borde väl dessa omedelbart kompenseras genom att åtminstone få tillbaka kortet.blackarrow skrev:
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 107 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 107 inlägg
Det är välkänt att missbruk leder till t.ex. längre reaktionstid även om bilföraren är nykter vid bilkörningen.H Harald Blåtumme skrev:Är det någon mer än jag som stör sig på uttrycket "läkaren tycker"? Särkilt om tyckandet baseras på tester av ytterst tveksam pricksäkerhet för det som benämns "riskbruk", vilket i sin tur har en synnerligen tveksam korrelation till sannolikhet att köra fordon i alkoholpåverkat tillstånd. Nej, detta är helt snett tänkt från början till slut det förstår nog de flesta.
Punkt.
Om det är samma regler som när en farbror drabbades av det var det 6 månaders uppehåll som gällde.snuttjulle skrev:
(Och baserat på hur han körde efteråt behövde han inte göra någon ny uppkörning...