181 218 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Tack, det kunde också tolkas som att det inte var en läkare som hade anmält en person till TS och jag ville vara säker på vad du menade.Dowser4711 skrev:
Vi får hoppas att du inte arbetar inom vården för dina idéer är totalt främmande för de allra flesta.S sebastiannielsen skrev:Åliggandelagen finns inte kvar längre. Den upphävdes 1998.
Enligt åliggandelagen var man skyldig att visa patienten respekt, vilket även inkluderade respekt för saker som avlägsnats från patienten.
Nu gäller istället patientlagen, som är tydligare vilka åtgärder som kräver samtycke, och det är hälso och sjukvård, PUNKT.
Du är inte skyldig längre att visa respekt för patienten, utan ansvaret stannar vid den vård du utför på patienten.
Det är just dessa frågor om "vem äger provet" och "får man kolla hasch i ett urinprov som tagits av annat ändamål" som gjort att man tagit bort kravet om att visa patienten respekt.
När man tar blodprov, så brukar de ta 1 eller 2 prover, ibland flera. Det beror på att vissa av värden som ska avläsas är inkompatibla med varandra, det behövs olika kemikalier i rören för att "framkalla" vissa sorters värden.
Ur varje prov (rör) kan de sedan avläsa ett tiotal-tjugotal värden. Vilka värden de avläser, är något som du som patient inte bestämmer över.
Du har rätt att samtycka eller neka till varje rör, men vad man gör med varje rör är inte din ensak.
En annan sak som svarar mot att du har rätt att bestämma över ditt prov, är att i en del sjukhus hanteras blodprov i batcher maskinellt. Det gör att ditt nekande av att utföra viss bearbetning på ditt blodprov potentiellt kan hindra annan patients vård.
Vilket också visar på hur tydligt det är att du som patient inte bestämmer över blodet som lämnat din kropp.
Titta på denna maskin. Maskinen gör precis exakt samma moment med exakt alla blodprov. Du tror väl inte du som patient ska få välja vad som görs med just ditt blodprov. Sen när värdet är avläst, då är det fråga om det ska synas på en skärm eller utskrift eller inte, men då är värdet avläst och du har inget mer att säga om det.
[bild]
Vi pratar om 1985 till 1995 och jag har inget minne av synen kring detta skulle ha varit markant annorlunda då. Har du något exempel på förändrad lagstiftning som numera stärker patientens rätt.BirgitS skrev:
Det exempel vi hade tidigare om åliggandelagen/patientlagen tyder ju snarast att lagstiftningen gav ett starkare skydd för patienten runt 1990 mot idag.
Tro är att inte veta! Det du behöver göra är att sluta upp med att tala om för mig vad jag tror eller inte tror. Hur kan det komma sig att du tror att du kan ta dig den rätten?Kommer inte svara dig mer på detta nonsens.BirgitS skrev:
Jag har inga som helst problem med att förstå meningar som t.ex.:
"Jag tror att TS kommer med så korrekta siffror de kan."
"Jag tror att TS ljuger och att det egentligen är många fler."
Utifrån ditt inlägg tror jag att den sista meningen är nära vad du tror och att du därmed tror på en konspirationsteori, men att du inte vågar stå för det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag läser inlägget som citerades i inlägg 1622 och då tycker jag nog att det verkar som att det är först efter 1998 som det krävs att patienten samtycker till behandlingen. Tyvärr är det ju lite svårt att hitta lagar som slutade att gälla för länge sen på nätet.Alfredo skrev:
Vi pratar om 1985 till 1995 och jag har inget minne av synen kring detta skulle ha varit markant annorlunda då. Har du något exempel på förändrad lagstiftning som numera stärker patientens rätt.
Det exempel vi hade tidigare om åliggandelagen/patientlagen tyder ju snarast att lagstiftningen gav ett starkare skydd för patienten runt 1990 mot idag.
Om patientlagen från 2014 skriver Socialstyrelsen så här:
"Syftet med patientlagen (2014:821) är bland annat att stärka och tydliggöra patientens ställning."
Men Wikipedia skriver:
"Utöver Hälso- och sjukvårdslagen som reglerar sjukvårdens organisation och Offentlighets och sekretesslagen som reglerar tystnadsplikten och ett antal lagar som rör tvångsvård har ytterligare lagar stiftats för att säkerställa patientens rättigheter i förhållande till sjukvården. "
Det skulle kunna vara sånt som Lex Sarah (1999) och Lex Maria som de syftar på.
IVO kom till 2013 genom en avknoppning från Socialstyrelsen för att stärka tillsynen av vården.
All information som finns på Internet har ju stärkt patienternas roll, de kan vara upplysta och ta reda på en massa på egen hand så att de kan ställa bra frågor till läkarna, komma med invändningar, och ha egna förslag på vad symtom kan bero på och vad de tycker bör utredas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Nu var det väl så att jag undrade vad du menade och jag trodde inte att du menade att folk skickade in prov om sig själva men kanske att TS beordrade provtagning, att andra myndigheter etc. skickade in anmälan. Jag kan ju inte veta vad du menar utan att fråga.Dowser4711 skrev:
Möjligt att ordet samtycke inte användes. Åliggandelagen skriver "Vården skall så långt möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Patienten skall visas omtanke och respekt." Den lagen hittar du här.BirgitS skrev:
Men driver du med oss BirgitS, givetvis ska aldrig pethprov skickas in till Transportstyrelsen och som dom själva säger har dom ju felaktigt dragit in minst 40 körkort 2024 efter nån form av manuell kontroll av registren. Helt otroligt.
Ja tjena, knack knack på dörren! Var får du allt ifrån? TikTok istället för morgontidningen?BirgitS skrev:
Först är de ute på tunn is och missbrukar sin makt, sedan på remiss. En vettig myndighet hade kört remissen först. Vad är det för stollar där? Sparka ut dem!
Redigerat:
Hon jobbar nog där. Ser ingen annan förklaring. Eller är S politiker kanske? För S skyddar myndigheter i vått och torrt.V Ville_Vessla skrev:
Sånt där myndighetsmissbruk övergår mitt förstånd fullständigt. Varför ska det hållas på i bland in absurdum mörka och försvara dumheter. Står man rakryggad och erkänner fel så framstår man som mer kompetent. Prestige eller vad det nu är, det är nog en av det sämsta egenskaper som finns. Konstatera fel, erkänn, rätta till, gå vidare. I min bransch är det enda sättet om man vill vara kvar.
Man kan nog utgå ifrån att transportstyrelsen i alla fall inte överdriver sina begångna tjänstefel när de utreder sig själva. Eller, vad tror du BirgitS?BirgitS skrev: