BirgitS
M Mrs November skrev:
Hur menar du nu?
Att hitta på en teori som går ut på att man på TS konspirerar för att komma med falsk information utan någon som helst faktabakgrund, är att hitta på en konspirationsteori.
Sådana finns det många av i dagens värld.

• Haha
  • Gilla
bjalle88 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Får vi tro den senaste diskussionen om lagstiftning i tråden har ju snarast kraven på respekt för den vårdsökande minskat.
För 30-40 år sen fanns det inte alls samma lagar och etik om att patienten skulle ha någon bestämmanderätt kring sin vård. Åtminstone in på 70-talet var läkare diktatorer som enväldigt bestämde hur folk skulle behandlas.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Att hitta på en teori som går ut på att man på TS konspirerar för att komma med falsk information utan någon som helst faktabakgrund, är att hitta på en konspirationsteori.
Sådana finns det många av i dagens värld.
Så du menar att när TS meddelar att deras utredare gått igenom fallen manuellt och jag skriver att dom gjort det då sprider jag konspirationsteorier. Är det TS egna konspirationsteorier som jag då sprider🤔

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
Så du menar att när TS meddelar att deras utredare gått igenom fallen manuellt och jag skriver att dom gjort det då sprider jag konspirationsteorier. Är det TS egna konspirationsteorier som jag då sprider🤔
Hade du hållit dig till din första mening så hade det ju inte varit något problem.
Men du citerade en person som tyckte att siffrorna lika gärna kunde vara en lögn utan att invända och sen la du till en mening och en emoji som visade att du höll med citatet.

• Gilla
  • Haha
bjalle88 och 1 till
  • Laddar…
43 fall av 430 är ju 10%, vilket i andra fall nog kan anses vara mycket..

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Hade du hållit dig till din första mening så hade det ju inte varit något problem.
Men du citerade en person som tyckte att siffrorna lika gärna kunde vara en lögn utan att invända och sen la du till en mening och en emoji som visade att du höll med citatet.
Det där får stå för dig! Inte ens värt en kommentar men kanske en 🥱

• Gilla
bjalle88
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Angående CDT och GT bör du läsa inlägg #1 552 igen. Där står t.ex. att CDT ofta ger felaktiga resultat och GT kan vara för hög pga. annat än alkohol, så de är verkligen inte bra för att indikera hög alkoholkonsumtion utan användning av dem skulle leda till sämre resultat än PEth..
Det finns en hälsosam skepsis mot CDT och GT som ensamt mätvärde då de kan ge falska förhöjda värden som inte orsakas av alkohol.
Den sundheten är totalt bortblåst då det gäller PEth med dess extrema osäkerhet.

Konstigt, om nu PEth är ett så bra mätvärde, att antalet indragna körkort INTE minskat i antal då CDT och GT var så dåligt och kan ge falska resultat.... 🙄
Rimligtvis borde det vara färre felaktigt indragna körkort om exaktheten ökat.

Det enda som är säkert med PEth är att det inte kan påvisas utan att du konsumerat alkohol.
När och i vilken omfattning du konsumerat finns det INGEN vetenskap eller forskning som stödjer.
BirgitS BirgitS skrev:
något annat kriterium också måste vara uppfyllt.
Ja och det där har redan konstaterats att 1a kriteriet kan anses vara uppfyllt om du får två förhöjda PEth-värden.

Men absolut, det var det du hade invändningar mot i mitt inlägg.. 😆

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
Det där får stå för dig! Inte ens värt en kommentar men kanske en 🥱
Naturligtvis får det stå för mig, liksom alla andra inlägg jag skriver och du får stå för de inlägg du skriver.

Men du har ju möjligheten att skriva att jag har fel och att du tror att TS kommer med korrekta siffror. Vore det inte skönt att få mig att acceptera att jag hade fel?

• Gilla
  • Arg
bjalle88 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
Konstigt, om nu PEth är ett så bra mätvärde, att antalet indragna körkort INTE minskat i antal då CDT och GT var så dåligt och kan ge falska resultat.... 🙄
Rimligtvis borde det vara färre felaktigt indragna körkort om exaktheten ökat.
Då tycker jag att du redovisar den statistiken så att fler får reda på den.
När och i vilken omfattning du konsumerat finns det INGEN vetenskap eller forskning som stödjer.
Det var väl att ta i. Finns det forskning som visar att ett glas vin intaget för flera månader sen kan ge utslag?
Men ingen har väl heller påstått att det går att utläsa hur mycket eller när som alkoholen konsumerades.
Ja och det där har redan konstaterats att 1a kriteriet kan anses vara uppfyllt om du får två förhöjda PEth-värden.
Nej

• Gilla
  • Arg
bjalle88 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dvs 10% som *helt* saknar verklighetsförankring och inte ens har ett påhittat läkarstöd.
Resterande 90% verkar ju dock inte vara mycket bättre...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Ja, och det inser ju TS också eftersom de ändrar när körkort kan dras in pga. alkoholintag.

Sen skrev väl TS i och för sig ungefär 40 och inte uttryckligen 43, i alla fall på de sidor som det har länkats till, så det kan vara lite mer eller lite mindre än 10 %.

• Haha
bjalle88
  • Laddar…
BirgitS
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Dvs 10% som *helt* saknar verklighetsförankring och inte ens har ett påhittat läkarstöd.
Vad menar du med läkarstöd i det här sammanhanget?

M
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis får det stå för mig, liksom alla andra inlägg jag skriver och du får stå för de inlägg du skriver.

Men du har ju möjligheten att skriva att jag har fel och att du tror att TS kommer med korrekta siffror. Vore det inte skönt att få mig att acceptera att jag hade fel?
Som Ingemar Stenmark sa en gång "Hä löns int förklara för den som ändå int begrip"

• Älska
  • Gilla
bjalle88 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med läkarstöd i det här sammanhanget?
Från TS egna pressrelease:
"I cirka 40 ärenden har återkallandet av körkortet skett utifrån två PEth-tester som överskridit gränsvärdena utan kompletterande information från läkare."

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
Som Ingemar Stenmark sa en gång "Hä löns int förklara för den som ändå int begrip"
Jag har inga som helst problem med att förstå meningar som t.ex.:
"Jag tror att TS kommer med så korrekta siffror de kan."
"Jag tror att TS ljuger och att det egentligen är många fler."

Utifrån ditt inlägg tror jag att den sista meningen är nära vad du tror och att du därmed tror på en konspirationsteori, men att du inte vågar stå för det.

• Gilla
  • Haha
bjalle88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.