181 184 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Senaste nytt:
Transportstyrelsen har nu gått igenom samtliga återkallade körkort och hittat 43 stycken där man dragit i det ENBART baserat på två positiva tester utan någon som helst övrig kontroll, vilket bryter mot deras regler.
PEth är ett utmärkt test för att kontrollera att en känd missbrukare som dessutom med sitt missbruk orsakat skada, tex rattfylla, misshandel etc håller sig nykter. Men det verkar ju av vittnesmålen att döma inte på något sätt bevisa att man är storkonsument, bara ATT man druckit ordentligt vid minst ett tillfälle senaste veckan.
För att återkalla körkortet krävs bevis på att personen är missbrukare, vilket enbart PEth inte visar.
Transportstyrelsen har nu gått igenom samtliga återkallade körkort och hittat 43 stycken där man dragit i det ENBART baserat på två positiva tester utan någon som helst övrig kontroll, vilket bryter mot deras regler.
PEth är ett utmärkt test för att kontrollera att en känd missbrukare som dessutom med sitt missbruk orsakat skada, tex rattfylla, misshandel etc håller sig nykter. Men det verkar ju av vittnesmålen att döma inte på något sätt bevisa att man är storkonsument, bara ATT man druckit ordentligt vid minst ett tillfälle senaste veckan.
För att återkalla körkortet krävs bevis på att personen är missbrukare, vilket enbart PEth inte visar.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
För rätt många år sedan när jag gorde lumpen, så slussades vi alla in för att få en läkarundersökning och någon spruta (stelkrampsvaccin tror jag). Det togs även ett blodprov. Direkt efter slussades alla in i ett rum med "skolbänkar", vi fick en enkät. Och så meddelades det att blodprovet som just togs är en del i en vetenskapliug studie. Och de nu behövde vårt fodkännande för att delta i studien. Så framför oss låg dels ett intyg om att vi godtog att de tog blodprovet som de just hade tagit. Dels en enkät om våra alkohol vanor. Man förklarade att det skulle användas för att "kalibrera" underökningsmetoden för att mäta alkoholkonumtion med ett levervärde
Vi var flera som blev lite upprörda. Jag har absolut inget emot att delta i undersökningen om jag hade fått godkänna det INNAN de tog ett blodprov. Då hotade undersökningsledaren med att om de hittade några andra problem med blodprovet så skulle de inte meddela det om vi inte godkände undersökningen. Väldigt obehaglig utpressning för att få försökspersoner.
Tveksamt hur mycket nytta de hade av enkäten, vet att flera av mina lumparkompisar fyllde i allt från noll konsumtion till 20 starköl plus en flaska renat dagligen...
Vi var flera som blev lite upprörda. Jag har absolut inget emot att delta i undersökningen om jag hade fått godkänna det INNAN de tog ett blodprov. Då hotade undersökningsledaren med att om de hittade några andra problem med blodprovet så skulle de inte meddela det om vi inte godkände undersökningen. Väldigt obehaglig utpressning för att få försökspersoner.
Tveksamt hur mycket nytta de hade av enkäten, vet att flera av mina lumparkompisar fyllde i allt från noll konsumtion till 20 starköl plus en flaska renat dagligen...
Redigerat:
Det stämmer inte. Det är fler än 2. Flera exempel finns att allmänt läsa om.Anna_H skrev:
Senaste nytt:
Även om det skulle "bara" vara 2 så är det tjänstefel och åt he__sike.
Som när en släkting till mig torskade på lappen. Det var 30 km/h utanför en skola och han körde mkt fortare. Dock visste han att det var sommarlov och skolan stängd. Han bor i närheten nämligen. Så var reglerna få, för 25 år sedan.
Då gäller 50 km/h. Polisen visste inte om regeln . Tog över en månad för Transportstyrelsen att ta åt sig och ge tillbaka körkortet.
Det gäller för enbart 2024. 430 personer fick indraget körkort där uppgift om peth ingick tillsammans med någon form av diagnos.Anna_H skrev:
Senaste nytt:
43 körkortsåterkallelser var baserade på enbart 2 st peth tester.
Märk väl att det här gäller enbart för 2024. Hur många som drabbats tidigare framgår inte.
Det är TS själva som gått ut med detta till medierna. Dom säger också att dom hoppas få på plats nya regler under andra halvan av 2025. Inga nya regler har börjat gälla. Detta enligt TS själva.
Bra förtydliganden, jag såg bara en väldigt kort notis. Hur som helst bådar det ju gott för dem som blivit felaktigt behandlade, tex ambulanstjejen i Karlstad, som blev av med körkortet pga en midsommarfest och en skidresa trots att hon körde ambulans med alkolås och alltså gjorde blåstest varje dag på jobbet utan att en enda gång få problem med det, plus att hon har läkare som intygar att hon inte har alkoholproblem.M Mrs November skrev:Det gäller för enbart 2024. 430 personer fick indraget körkort där uppgift om peth ingick tillsammans med någon form av diagnos.
43 körkortsåterkallelser var baserade på enbart 2 st peth tester.
Märk väl att det här gäller enbart för 2024. Hur många som drabbats tidigare framgår inte.
Det är TS själva som gått ut med detta till medierna. Dom säger också att dom hoppas få på plats nya regler under andra halvan av 2025.
Min spontana tanke:
En handläggare som inte förstått regelverket?
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Sedan är det väl inte självklart att alla de övriga fallen av 430 är korrekt behandlade. OM "någon form av diagnos" är av en typ som ensamt skulle kunnat motivera indragning av körkort, och sedan förstärks av peth tester, så låter indragningen som korrekt. Men "någon form av diagnos" låter väldigt luddigt, Man blir väl lite orolig att det kan betyda allt möjligt, kanske "rykte på stan", som blir en sanning av tvivelaktiga test?
Polisen har ju påbörjat en förundersökning så dom känner säkert ett behov att gå ut med någon form av (bort) förklaring 🙃Anna_H skrev:
Bra förtydliganden, jag såg bara en väldigt kort notis. Hur som helst bådar det ju gott för dem som blivit felaktigt behandlade, tex ambulanstjejen i Karlstad, som blev av med körkortet pga en midsommarfest och en skidresa trots att hon körde ambulans med alkolås och alltså gjorde blåstest varje dag på jobbet utan att en enda gång få problem med det, plus att hon har läkare som intygar att hon inte har alkoholproblem.
Min spontana tanke:
En handläggare som inte förstått regelverket?
Att de skriver att 43 stycken fått körkortet indraget på bristfällig grund ser jag som en möjlighet att de omprövar dessa 43. Jag har inte skrivit något om att jag tror att det innebär att de skulle få kompensation eller skadestånd, men den möjligheten finns givetvis också kvar.Alfredo skrev:
Jag var lite väl snabb då jag skrev. Den korrekta ordalydelsen från TS ska vara diagnos av någon form av beroende, missbruk eller andra omständigheter. Vad andra omständigheter kan vara sägs inte. Vet inte om det blev tydligare. Men rätt ska vara rätt.H hempularen skrev:Sedan är det väl inte självklart att alla de övriga fallen av 430 är korrekt behandlade. OM "någon form av diagnos" är av en typ som ensamt skulle kunnat motivera indragning av körkort, och sedan förstärks av peth tester, så låter indragningen som korrekt. Men "någon form av diagnos" låter väldigt luddigt, Man blir väl lite orolig att det kan betyda allt möjligt, kanske "rykte på stan", som blir en sanning av tvivelaktiga test?