181 274 lĂ€st ·
2 900 svar
181k lÀst
2,9k svar
PEth, vad gÀller?
BirgitS skrev:
Du har flera gÄnger klagat pÄ att jag inte kan lÀsa innantill nÀr jag har efterfrÄgat kÀllan till 42. Nu verkar det ju inte ens finnas nÄgot sÄnt att lÀsa. Fattar du vilket intryck du gör nÀr du tjatar om nÄgot som inte finns att lÀsa?
Jag Àr inte nykterist och jag har inga som helst problem med att hysa medkÀnsla med andra, t.ex. de som blir pÄkörda av folk som inte borde ha körkort. TrÄkigt nÀr andra bara kan se saken frÄn en sida nÀr den faktiskt har minst tvÄ. Det kan kallas trÄngsynt, inskrÀnkt, ensidigt, begrÀnsat, enkelspÄrigt, inkrökt etc.
Du borde vid det hÀr laget ha lÀst en massa olika meningar inkl. Äsikter och argument frÄn mig.
DÀremot nÀr folk kör med personangrepp sÄ brukar jag vÀnda dem tillbaka för att visa hur meningslösa de Àr eftersom de kan anvÀndas Ät bÄda hÄll. Men om du föredrar att jag kommer med egenformulerade personangrepp sÄ kanske jag gör det i fortsÀttningen.
DÀremot tycker jag att du kommer med vÀldigt lite argument i sakfrÄgan jÀmfört med det antal inlÀgg du har gjort. Du skriver mest om mig, vilket inte Àr
đźđŻđČđđđBirgitS skrev:
Du har flera gÄnger klagat pÄ att jag inte kan lÀsa innantill nÀr jag har efterfrÄgat kÀllan till 42. Nu verkar det ju inte ens finnas nÄgot sÄnt att lÀsa. Fattar du vilket intryck du gör nÀr du tjatar om nÄgot som inte finns att lÀsa?
Jag Àr inte nykterist och jag har inga som helst problem med att hysa medkÀnsla med andra, t.ex. de som blir pÄkörda av folk som inte borde ha körkort. TrÄkigt nÀr andra bara kan se saken frÄn en sida nÀr den faktiskt har minst tvÄ. Det kan kallas trÄngsynt, inskrÀnkt, ensidigt, begrÀnsat, enkelspÄrigt, inkrökt etc.
Du borde vid det hÀr laget ha lÀst en massa olika meningar inkl. Äsikter och argument frÄn mig.
DÀremot nÀr folk kör med personangrepp sÄ brukar jag vÀnda dem tillbaka för att visa hur meningslösa de Àr eftersom de kan anvÀndas Ät bÄda hÄll. Men om du föredrar att jag kommer med egenformulerade personangrepp sÄ kanske jag gör det i fortsÀttningen.
DÀremot tycker jag att du kommer med vÀldigt lite argument i sakfrÄgan jÀmfört med det antal inlÀgg du har gjort. Du skriver mest om mig, vilket inte Àr trÄdens Àmne.
LÀkare kan vara antingen kvinnor eller mÀn, det Àr vÀl inte jÀttesvÄrt att förstÄ? Eller har du inte varit pÄ ett sjukhus de senaste hundra Ären?H hovapettson skrev:
Jag kan tycka att ordet hen Àr fÄnigt och tyckte definitivt att det var det för tio Är sedan, men idag Àr det Ànnu fÄnigare att anmÀrka pÄ ordet.
Men det hÀr Àr vÀldigt off-topic sÄ jag tycker vi lÀmnar det nu. Eller Ätminstone gör jag det.
SnÀlla förklara dÄ sÄ en dum bonde förstÄr!! Du hÀver ur dig det ena mer skrÀmmande Àn det andra och nÀr man sÀger nÄgot om det sÄ har man helt fel alltid och varje gÄng. Du Àr en inlÀggsmaskin av sÄn magnitud att du mÄste va en avancerad AI bot för ingen mÀnniska har den tiden du har att lÀgga pÄ ett internetforum.BirgitS skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlĂ€gg
Menar du verkligen allvar att du begÀr att jag ska undervisa dig om hur vetenskapliga tester ska gÄ till?BirgitS skrev:
Oj, sen nÀr har trÄden handlat om vetenskapliga testförfaranden?
Som du sjÀlv pÄpekade sÄ har ingen kommit med nÄgot sÄnt. Ingen som hÀvdar att PEth-tester inte ska anvÀndas av lÀkare, som grund för att anse att en patient Àr en olÀmplig förare, har kommit med nÄgon vetenskaplig grund för den Äsikten. Varför bara avkrÀva vetenskapliga testförfaranden frÄn mig?
Men du lĂ€t bli att svara pĂ„ min frĂ„ga. Ăr det för att ditt svar skulle kunna tydas som att det kan vara bra med bl.a. PEth-tester för att upptĂ€cka alkoholister?
Din stÄndpunkt Àr att "höga" testvÀden pÄ PEth Àr giltig grund för att dra in körkort. Du pÄstÄr att folk som uppvisar "höga" PEth-vÀrden kör berusade i högre utstrÀckning Àn andra, vilket Àr hela grunden i din argumentation. Detta Àr din tro.
Problemet Àr att du inte kan presentera nÄgot underlag som styrker detta, och jag har inte hittat nÄgra data som styrker detta nÀr jag sökt sjÀlv. Kanske finns det, kanske inte.
I frÄnvaro av dessa evidens sÄ mÄste man konstatera att PEth-testers utfall har noll relevans för beslut om indragning av körkort.
Du, Ă„ andra sidan, framför dina argument likt en papegoja. Samma sak upprepas gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng... đ Vet inte om det ger sĂ„ mycket mer... Och ser du detta som ett personangrepp fĂ„r du se det som en replik pĂ„ ditt angrepp pĂ„ @Mrs Novembers brist pĂ„ argument.BirgitS skrev:
Var det inte nĂ„gon som antydde att biggan kunde vara en ai robot..đ€Alfredo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 091 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 091 inlÀgg
Nej, vare sig mig eller andra.H Harald BlÄtumme skrev:
Nej, dÀremot att det kan vara en del i underlaget.H Harald BlÄtumme skrev:
NejH Harald BlÄtumme skrev:
Eftersom jag inte tycker det som du pÄstÄr att jag tycker sÄ finns det ingen anledning till sÄdana underlag.H Harald BlÄtumme skrev:
Tydligen hÄller inte alla lÀkare med dig. De anser att PEth-tester kan vara en del i beslutsunderlaget. Liksom att ett lÄgt PEth-vÀrde kan visa att deras misstanke om alkoholöverkonsumtion var fel.H Harald BlÄtumme skrev:
Anser du att lÀkare i allmÀnhet saknar kunskap om vetenskapligt testförfarande?
"Kommentar frÄn medicinskt ansvarig lÀkare Erik Lind
"Som vÄrdgivare ser vi vikten av att medicinska bedömningar görs i rÀtt kontext. Ett enstaka förhöjt PEth-vÀrde kan ha flera orsaker och bör aldrig ensamt ligga till grund för beslut om körkortsinnehav. DÀrför Àr det avgörande att provtagning sker vid upprepade tillfÀllen och att resultaten bedöms utifrÄn en helhetsbild av patientens hÀlsa.
Vi föresprÄkar PEth-testning eftersom det ger individen en tydlig insikt i sin alkoholkonsumtion, vilket i sig kan leda till en mer medveten och hÀlsosam livsstil."
https://www.testmottagningen.se/art...-tester-och-forhojda-provsvar-lakaren-svarar/
"Inget enskilt mÀtresultat av en alkoholmarkör kan faststÀlla diagnosen alkoholbrukssyndrom. Upprepade förhöjda PEth-vÀrden Àr dock ett tydligt och specifikt tecken pÄ regelbunden alkoholöverkonsumtion och dÀrmed mycket anvÀndbart vid bedömningen av sÄdana fall. För att PEth ska kunna bildas krÀvs etanol, och för höga PEth-vÀrden krÀvs regelbundet högt alkoholintag."
"DÀremot stÄr jag för att bedöma att om en inte har lyckats sÀnka sitt PEth under 0,3 efter 6 veckors intervall innan nÀsta provtagning, och dessutom fortsÀtter ljuga om "hur lite" man dricker, Àr man per definition olÀmplig att framföra motorfordon i trafiken."
"Den fina studien (Neumann et al 2020) citeras ofta. Dess slutsats var att för optimal upptÀckt av dryckesvanor gav anvÀndning av en kombination av kort- och lÄngtidsbiomarkörer för alkohol den bÀsta informationen. PEth var den enskilt mest positiva alkoholbiomarkören, medan GGT och MCV gav lite mervÀrde jÀmfört med PEth och CDT, men 80 % av de studerade var mÀn."
"Det sÀgs att alla vattenskoterolyckor med dödlig utgÄng orsakats av alkohol. Samtidigt har det funnits fall i trafiken dÀr den alkoholpÄverkade har undkommit utan en skrÄma medan andra personer har dött eller fÄtt men för livet. SÄledes Àr det helt rimligt att samhÀllet vill fÄ bukt med detta."
https://lakartidningen.se/aktuellt/...ch-korkort-ses-over-lakare-bjuds-till-samtal/
https://lakartidningen.se/opinion/d...olkning-av-biomarkorer-vilar-pa-tunn-evidens/
GĂ„r alltid att hitta fler infallsvinklarđ
GĂ„r alltid att hitta fler infallsvinklarđ
Kom igen - bara 110 kvar till 2000!
Rapporterna om felaktigt tagna prover sÀger annorlunda. NÄgonstans finns direktiv för lÀkarna att ta proverna, hur vet dom annars att dom (enligt TS) Àr olÀmpliga att köra bil pga. höga PEth-vÀrden?BirgitS skrev:
Hönan eller Àgget, vem kom först. PEth-vÀrdet eller olÀmpligförklaringen?
Ăr du medveten om att du lĂ€nkat till en privat provtagningstjĂ€nst som tjĂ€nar pengar pĂ„ prover. Gick in pĂ„ deras sida och sĂ„g att jag Ă€ven kunde fĂ„ rabatt pĂ„ proverna. Ett PEth test verkar idag vara rabatterat till 529 kr. SjĂ€lvklart vill dom att folk gör sĂ„ mĂ„nga tester som möjligt. PE th tester lĂ€r nog generera endel pengar till företaget.BirgitS skrev:
Nej, vare sig mig eller andra.
Nej, dÀremot att det kan vara en del i underlaget.
Nej
Eftersom jag inte tycker det som du pÄstÄr att jag tycker sÄ finns det ingen anledning till sÄdana underlag.
Tydligen hÄller inte alla lÀkare med dig. De anser att PEth-tester kan vara en del i beslutsunderlaget. Liksom att ett lÄgt PEth-vÀrde kan visa att deras misstanke om alkoholöverkonsumtion var fel.
Anser du att lÀkare i allmÀnhet saknar kunskap om vetenskapligt testförfarande?
"Kommentar frÄn medicinskt ansvarig lÀkare Erik Lind
"Som vÄrdgivare ser vi vikten av att medicinska bedömningar görs i rÀtt kontext. Ett enstaka förhöjt PEth-vÀrde kan ha flera orsaker och bör aldrig ensamt ligga till grund för beslut om körkortsinnehav. DÀrför Àr det avgörande att provtagning sker vid upprepade tillfÀllen och att resultaten bedöms utifrÄn en helhetsbild av patientens hÀlsa.
Vi föresprÄkar PEth-testning eftersom det ger individen en tydlig insikt i sin alkoholkonsumtion, vilket i sig kan leda till en mer medveten och hÀlsosam livsstil."
[lÀnk]
"Inget enskilt mÀtresultat av en alkoholmarkör kan faststÀlla diagnosen alkoholbrukssyndrom. Upprepade förhöjda PEth-vÀrden Àr dock ett tydligt och specifikt tecken pÄ regelbunden alkoholöverkonsumtion och dÀrmed mycket anvÀndbart vid bedömningen av sÄdana fall. För att PEth ska kunna bildas krÀvs etanol, och för höga PEth-vÀrden krÀvs regelbundet högt alkoholintag."
"DÀremot stÄr jag för att bedöma att om en inte har lyckats sÀnka sitt PEth under 0,3 efter 6 veckors intervall innan nÀsta provtagning, och dessutom fortsÀtter ljuga om "hur lite" man dricker, Àr man per definition olÀmplig att framföra motorfordon i trafiken."
"Den fina studien (Neumann et al 2020) citeras ofta. Dess slutsats var att för optimal upptÀckt av dryckesvanor gav anvÀndning av en kombination av kort- och lÄngtidsbiomarkörer för alkohol den bÀsta informationen. PEth var den enskilt mest positiva alkoholbiomarkören, medan GGT och MCV gav lite mervÀrde jÀmfört med PEth och CDT, men 80 % av de studerade var mÀn."
"Det sÀgs att alla vattenskoterolyckor med dödlig utgÄng orsakats av alkohol. Samtidigt har det funnits fall i trafiken dÀr den alkoholpÄverkade har undkommit utan en skrÄma medan andra personer har dött eller fÄtt men för livet. SÄledes Àr det helt rimligt att samhÀllet vill fÄ bukt med detta."
[lÀnk]
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 091 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 091 inlÀgg
Det Àr ju dÀrför som PEth-vÀrdena inte ska anvÀndas som enda underlag utan som en del i en större utredning. Vilket ju ocksÄ framgÄr av citaten i mitt inlÀgg. Din lÀnkade debattartikel Àr alltsÄ inte nÄgon sorts motsats till de jag lÀnkade till.M Mrs November skrev:
Nu lĂ€nkade jag Ă€ven till LĂ€kartidningen, precis som du. Citerade mycket mer frĂ„n den tidningen ocksĂ„.M Mrs November skrev:Ăr du medveten om att du lĂ€nkat till en privat provtagningstjĂ€nst som tjĂ€nar pengar pĂ„ prover. Gick in pĂ„ deras sida och sĂ„g att jag Ă€ven kunde fĂ„ rabatt pĂ„ proverna. Ett PEth test verkar idag vara rabatterat till 529 kr. SjĂ€lvklart vill dom att folk gör sĂ„ mĂ„nga tester som möjligt. PE th tester lĂ€r nog generera endel pengar till företaget.
Men naturligtvis vet jag att det Àr en provtagningstjÀnst som den lÀkaren jobbar pÄ men det Àr fortfarande en lÀkare som ska förhÄlla sig till lagar, föreskrifter och lÀkarsamfundets etikregler.
PÄ vilket sÀtt menar du att slutsatsen att PEth-testerna Àr en del av lÀkarens helhetsbild pÄverkas av att det Àr en provtagningsenhet som lÀkaren jobbar pÄ?
Helhetsbilden Àr ju inget som provtagningsenheten tjÀnar pengar pÄ utan om de vore helt styrda av pengar sÄ skulle de ju sÀga att det rÀcker med en massa PEth-tester. Men det gör de inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 091 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 091 inlÀgg
Till att börja med: Jag har aldrig tyckt att bara PEth-vÀrden ska vara underlag för att dra in körkortet.F Festlund skrev:
Varför skulle inte lÀkare veta att PEth-tester har ett samband med alkoholförtÀring?
Det behöver de ingen information frÄn en myndighet för att veta utan det Àr ju medicinsk och kemisk kunskap. Det finns referenser som Àr frÄn 1967 och 1997 pÄ sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Phosphatidylethanol alltsÄ lÄngt innan TS fick med beteckningen i en lista i sin föreskrift frÄn 2010 (eller om det Àr 2012).
I ett av mina citat i #1 898 hÀnvisas det till en studie av Neumann m.fl. samt nÄgra andra.