M
En liten fundering bara. Om det nu är 42 fall i Faluns förvaltningsrätt och det finns fler förvaltningsrätter att överklaga PE th tester som lett till indragna körkort. Då är det väl troligt att mörkertalet är väldigt stort. 😏 och nej BirgitS det är inte att konspirera. Det är en alldeles seriös fundering från min sida.🤔 Dessutom 10 st bara för 2025 i en förvaltningsrätt. En kan ju undra vart det slutar?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mörkertalet har jag påpekat för länge sen..

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Och så måste man använda en spam mail för annars får man ett erbjudande var tredje dag för livstid.
Det är därför jag har +Allt i princip gratis.
Sydsvenskan +Allt erbjudande, 3 månader gratis, sedan 6 månader för 39 kr/månad, ingen bindningstid, datum fram till 21 juli 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital prenumerationstjänst Sydsvenskan +Allt med logotyper från olika tidningar och magasin på en gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Det är därför jag har +Allt i princip gratis.
[bild]
[bild]
Jag väljer att betala för medier som inte är "mainstream", resten skippar jag.

Hej! Plöjt igenom tråden, gjorde ett konto för ett varningens finger ang. Peth tester.
På mig tas peth på min vc pga körkortstillstånd.
Dessa syns EJ! På 1177 I journal! (Norrbotten) Jag måste begära provsvar! Så ni vet! Vet inte om blitt nått ändrat pga journal system.. Dom säger bara det inte syns pga "inscannad" 🙄 vad det nu betyder. 🤔.. Hursomhelst.. Jag måste be om provvärden. Mvh /H

• Wow
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
M
H Harcan skrev:
Hej! Plöjt igenom tråden, gjorde ett konto för ett varningens finger ang. Peth tester.
På mig tas peth på min vc pga körkortstillstånd.
Dessa syns EJ! På 1177 I journal! (Norrbotten) Jag måste begära provsvar! Så ni vet! Vet inte om blitt nått ändrat pga journal system.. Dom säger bara det inte syns pga "inscannad" 🙄 vad det nu betyder. 🤔.. Hursomhelst.. Jag måste be om provvärden. Mvh /H
Skumt!!!!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Skumt!!!!
Mm.. Gillas inte dom gör så fast jag vet dom tar peth 😡

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Skumt!!!!
Dessutom är det inte ett krav från TS.. Endast cdt å gt.. 🙄

M
H Harcan skrev:
Mm.. Gillas inte dom gör så fast jag vet dom tar peth 😡
Förstår att du inte gillar hur dom gör. Det skulle inte jag heller göra. 🙂

M
H Harcan skrev:
Dessutom är det inte ett krav från TS.. Endast cdt å gt.. 🙄
Hur menar du nu?

Man skulle vilja veta vem och vilken avdelning på TS (eller den myndighet som beslutat) som tog beslutet att begära det från VC/HC och andra vårdinrättningar.

Någonstans sitter någon som tagit beslutet (av tveksamma skäl?) och det ligger en hund begraven eftersom det smusslas och myglas med att provet tas.

Det verkar vara viktigare att allmänheten INTE får veta att provet tas än att provet faktiskt visar ett resultat. Skumt och det är naturligt att man blir kraftigt skeptisk mot hur myndigheterna agerar.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Man skulle vilja veta vem och vilken avdelning på TS (eller den myndighet som beslutat) som tog beslutet att begära det från VC/HC och andra vårdinrättningar.

Någonstans sitter någon som tagit beslutet (av tveksamma skäl?) och det ligger en hund begraven eftersom det smusslas och myglas med att provet tas.

Det verkar vara viktigare att allmänheten INTE får veta att provet tas än att provet faktiskt visar ett resultat. Skumt och det är naturligt att man blir kraftigt skeptisk mot hur myndigheterna agerar.
Det råkar jag veta. Det är Förste Rådssekreterare inom Centralförvaltningsöverkommandot som i samråd med Sanningsministeriet och Europeiska Alkoholnämndsöverbyrån som gör det. (Månadspeng: 250 000 kr, skattefritt.)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Det är helt otroligt att du anser att bara för att man har ett högt PEth värde är man både alkoholist samt att man kör rattonykter. Du borde skämmas! Körde Linn som varit en huvudkaraktär i debatten ambulans onykter? NEJ! Det finns bevisat.
Nej, nu hittar du på. Jag har inte skrivit något sånt. Det är du som borde skämmas som hittar på!
Fotografen Fotografen skrev:
Det må vara hänt men hög PEth innebär inte att personen i fråga automatiskt kör bil berusad.
Första anledningen är att den variationen på PEth mellan olika personer och lika mängd alkohol är för stor.
Naturligtvis inte. Jag har inte heller påstått det.
RoTe RoTe skrev:
Så bara för att man festat till vid fel tillfällen kör man automatiskt onykter??
Nej, naturligtvis inte.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
[länk]

Här hittas alla siffror. Längst ner i artikel går det att se siffror för varje år ett antal år tillbaka. För 2024 är siffran 42
Det är ju antal överklagande och inte antalet som som har förlorat körkortet bara pga. 2 för höga PEth-värden. En helt annan sak.

Överklaga kan ju alla i gruppen om 430 st göra.
M Mrs November skrev:
En liten fundering bara. Om det nu är 42 fall i Faluns förvaltningsrätt och det finns fler förvaltningsrätter att överklaga PE th tester som lett till indragna körkort. Då är det väl troligt att mörkertalet är väldigt stort. 😏 och nej BirgitS det är inte att konspirera. Det är en alldeles seriös fundering från min sida.🤔 Dessutom 10 st bara för 2025 i en förvaltningsrätt. En kan ju undra vart det slutar?
Mörkertal om vad?
Antalet ungefär 40 st gällde antalet som fått körkortet indraget bara pga. 2 för höga PEth-resultat.
Överklaga kan alla 430 göra, fast läkaren då i ungefär 390 fall har uppgett ytterligare orsaker till varför hen anser att körkortsinnehavaren är olämplig att köra ett fordon.
Olika saker.

BirgitS
F Festlund skrev:
Det finns ingen sån begäran. Läkaren bestämmer när hen anser att en person är olämplig att köra bil etc. och skickar då in en anmälan om att personen är olämplig till Transportstyrelsen.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.