170 132 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Varför tror du att man överklagar? Det är ju för att dom dragit lappen pga PE th. Nu gör du dig dummare återigen😂 Vad tror du att du vinner på den här argumentationen? Nej, förresten jag vill nog inte veta🤭 Krille du vill nog inte heller egentligen veta. Tror att du är smartare än så.BirgitS skrev:
Det är ju antal överklagande och inte antalet som som har förlorat körkortet bara pga. 2 för höga PEth-värden. En helt annan sak.
Överklaga kan ju alla i gruppen om 430 st göra.
Mörkertal om vad?
Antalet ungefär 40 st gällde antalet som fått körkortet indraget bara pga. 2 för höga PEth-resultat.
Överklaga kan alla 430 göra, fast läkaren då i ungefär 390 fall har uppgett ytterligare orsaker till varför hen anser att körkortsinnehavaren är olämplig att köra ett fordon.
Olika saker.
Hur vet du det? Har du kunskap om allt som alla anställda vid Transportstyrelsen någonsin företagit sig? Eller gissar du bara och framställer det som fakta?BirgitS skrev:
Denna låsta artikel antyder att det faktiskt finns denna typ av begäran, men den är låst så jag kan inte se mer än rubriken/ingressen.
https://bulletin.nu/transportstyrelsen-kan-begara-ut-journaler-utan-samtycke
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Man överklagar förstås för att man tycker att man är en lämplig förare fast läkaren anser något annat. Det har inget att göra med att man har fått körkortet indraget bara pga. 2 för höga PEth-tester.M Mrs November skrev:
De ungefär 40 gäller fortfarande antalet indragna körkort pga. bara 2 för höga PEth-resultat och ingen annan information från läkaren. Du har uppenbarligen inte kunnat visa att det finns något mer exakt antal att läsa någonstans fast du har påstått att jag inte kan läsa innantill. Det är helt klart du som inte kan läsa innantill. Precis som när du påstod att det var 440 fast det var 430.
Om du tror något annat så gör du dig dummare återigen.
Vad tror du att du vinner på den här argumentationen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Att begära ut en sjukjournal i ett pågående ärende är verkligen inte samma sak som det som Festlund skrev om.Alfredo skrev:
Hur vet du det? Har du kunskap om allt som alla anställda vid Transportstyrelsen någonsin företagit sig? Eller gissar du bara och framställer det som fakta?
Denna låsta artikel antyder att det faktiskt finns denna typ av begäran, men den är låst så jag kan inte se mer än rubriken/ingressen.
[länk]
[bild]
Hänger du inte med i tråden?
Nej jag föredrar fyrkantiga byråkrater framför godtyckliga byråkrater och särskilt föredrar jag att psykotiska oligarker inte påverkar beslut om mitt körkort.H hovapettson skrev:
Ja, alltså ska jag vara ärlig har jag inte heller särskilt stor insikt i hur Transportstyrelsen fungerar exakt.Alfredo skrev:
Fast det är mycket som inte verkar rimligt kring denna fråga...
Men utan att ha detaljkunskaper kring Transportstyrelsens regleringsbrev så antar jag att det faktiskt ingår i Transportstyrelsens uppgifter att utfärda föreskrifter kring bland annat hur läkarna ska agera kring sin anmälningsskyldighet enligt körkortslagen. Så i någon mening är det nog Transportstyrelsens uppgift att styra läkarnas arbete runt detta. Men exakt hur man ska se på detta vet jag som sagt inte.
Jag misstänker bara att det är lite som det där med "mikrofrakturer" (jag kommer kanske inte ihåg exakt vad det kallas) på barn som användes som någon slags indikation på misshandel. Bland annat var det ju någon socialtjänst i Stockholm som nästan omplacerade två barn efter ett läkarutlåtande på tvivelaktig vetenskaplig grund.
Är det socialstyrelsen kanske som ska sätta ner foten mot för stor vikt vid peth-tester?
edit: CML-fraktur heter det visst.
Redigerat:
Ja jag skrev fel men rättade det också då jag upptäckte felet . Jag har aldrig påstått att jag är utan fel. Men jag kan erkänna det och gå vidare. De här 42 använde transportstyrelsen själva i intervju men ändrade sedan till ca 40. Detta eftersom dom själva enligt sig själva inte fört egen statistik. Det är också väldigt märkligt eftersom dom i sin roll försöker leka gud och pga det förstör människors liv. Det är fullständigt obegripligt hur någon kan försvara ett sådant beteende. Jag vill minnas att du någonstans i början av tråden skrev att du inte var nykterist. Men kanske jag läste fel eller att du skrev fel. För mig framstår du enbart som någon som inte kan känna med någon utom med dig själv. För mig ter det sig som att du är väldigt bitter över något och inte kan/vill se att andra människor vill leva sina liv på sitt sätt. Någonstans tycker jag faktiskt lite synd om dig. Det är även lite knepigt då du använder mina meningar som du vänder mot mig. Du lever alltså efter att Allt vad du säger kan vändas emot dig och allt vad du inte säger också kan användas emot dig. Har du inget eget språk? Inga egna meningar? Ingen egen argumentation? Och då tror du alltså att du på det sättet ska få någon respekt för vad du skriver och tycker. För mig är dessa PE th tester ett storebrorsamhälle som jag inte vill ha! Riskerar dessutom att urholka förtroendet för vården vilket inte är bra och kan riskera människors hälsa framöver. Men det spelar väl ingen roll i din trångsynta värld.BirgitS skrev:
Man överklagar förstås för att man tycker att man är en lämplig förare fast läkaren anser något annat. Det har inget att göra med att man har fått körkortet indraget bara pga. 2 för höga PEth-tester.
De ungefär 40 gäller fortfarande antalet indragna körkort pga. bara 2 för höga PEth-resultat och ingen annan information från läkaren. Du har uppenbarligen inte kunnat visa att det finns något mer exakt antal att läsa någonstans fast du har påstått att jag inte kan läsa innantill. Det är helt klart du som inte kan läsa innantill. Precis som när du påstod att det var 440 fast det var 430.
Om du tror något annat så gör du dig dummare återigen.
Vad tror du att du vinner på den här argumentationen?
Redigerat:
"hen"?BirgitS skrev:
Naturligtvis ska man tolka det sämsta ur allting. Eller? Å andra sidan är jag helt säker på att du inte skulle ha något emot en saftig besparing på onödig byråkrati och stöd till diverse fjanterier så att du finge en skön skattesänkning. Du vet, som det var förr, att vuxna mänskor bestämmer över sina egna pengar.J Jaggatagga skrev:Nej jag föredrar fyrkantiga byråkrater framför godtyckliga byråkrater och särskilt föredrar jag att psykotiska oligarker inte påverkar beslut om mitt körkort.
Ja, alltså ska jag vara ärlig har jag inte heller särskilt stor insikt i hur Transportstyrelsen fungerar exakt.
Jag misstänker bara att det är lite som det där med "mikrofrakturer" (jag kommer kanske inte ihåg exakt vad det kallas) på barn som användes som någon slags indikation på misshandel. Bland annat var det ju någon socialtjänst i Stockholm som nästan omplacerade två barn efter ett läkarutlåtande på tvivelaktig vetenskaplig grund.
Är det socialstyrelsen kanske som ska sätta ner foten mot för stor vikt vid peth-tester?
edit: CML-fraktur heter det visst.
Vi har Kommissionen för skattenytta resp Skattebetalarnas förening men de är ju just det - propagandister, klubbar, lobbyister utan reell makt (som DOGE i USA har).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Du skrev:BirgitS skrev:
Och jag är väldigt nyfiken på hur du kan veta det. Om du så är GD på Transportstyrelsen begriper jag inte hur du kan vara säker på det. Därför undrar jag. Men jag förstår naturligtvis att du har svårt att svara...BirgitS skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
BirgitS har klargjort väldigt tydligt i åtskilliga inlägg att grundläggande kunskaper om vetenskapliga testförfaranden saknas. Jag hoppas innerligt att BirgitS inte arbetar med något forskningsrelaterat i sin yrkesutövning.BirgitS skrev:
__
PS. Tro, det är en aktivitet man pysslar med i kyrkan. Här handlar det om beslutsunderlag som ska vara rättssäkra, beslutens utfall har extremt stor påverkan på människors livssituation.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Du har flera gånger klagat på att jag inte kan läsa innantill när jag har efterfrågat källan till 42. Nu verkar det ju inte ens finnas något sånt att läsa. Fattar du vilket intryck du gör när du tjatar om något som inte finns att läsa?M Mrs November skrev:Ja jag skrev fel men rättade det också då jag upptäckte felet . Jag har aldrig påstått att jag är utan fel. Men jag kan erkänna det och gå vidare. De här 42 använde transportstyrelsen själva i intervju men ändrade sedan till ca 40. Detta eftersom dom själva enligt sig själva inte fört egen statistik. Det är också väldigt märkligt eftersom dom i sin roll försöker leka gud och pga det förstör människors liv. Det är fullständigt obegripligt hur någon kan försvara ett sådant beteende. Jag vill minnas att du någonstans i början av tråden skrev att du inte var nykterist. Men kanske jag läste fel eller att du skrev fel. För mig framstår du enbart som någon som inte kan känna med någon utom med dig själv. För mig ter det sig som att du är väldigt bitter över något och inte kan/vill se att andra människor vill leva sina liv på sitt sätt. Någonstans tycker jag faktiskt lite synd om dig. Det är även lite knepigt då du använder mina meningar som du vänder mot mig. Du lever alltså efter att Allt vad du säger kan vändas emot dig och allt vad du inte säger också kan användas emot dig. Har du inget eget språk? Inga egna meningar? Ingen egen argumentation? Och då tror du alltså att du på det sättet ska få någon respekt för vad du skriver och tycker. För mig är dessa PE th tester ett storebrorsamhälle som jag inte vill ha! Riskerar dessutom att urholka förtroendet för vården vilket inte är bra och kan riskera människors hälsa framöver. Men det spelar väl ingen roll i din trångsynta värld.
Jag är inte nykterist och jag har inga som helst problem med att hysa medkänsla med andra, t.ex. de som blir påkörda av folk som inte borde ha körkort. Tråkigt när andra bara kan se saken från en sida när den faktiskt har minst två. Det kan kallas trångsynt, inskränkt, ensidigt, begränsat, enkelspårigt, inkrökt etc.
Du borde vid det här laget ha läst en massa olika meningar inkl. åsikter och argument från mig.
Däremot när folk kör med personangrepp så brukar jag vända dem tillbaka för att visa hur meningslösa de är eftersom de kan användas åt båda håll. Men om du föredrar att jag kommer med egenformulerade personangrepp så kanske jag gör det i fortsättningen.
Däremot tycker jag att du kommer med väldigt lite argument i sakfrågan jämfört med det antal inlägg du har gjort. Du skriver mest om mig, vilket inte är trådens ämne.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Oj, sen när har tråden handlat om vetenskapliga testförfaranden?H Harald Blåtumme skrev:
Som du själv påpekade så har ingen kommit med något sånt. Ingen som hävdar att PEth-tester inte ska användas av läkare, som grund för att anse att en patient är en olämplig förare, har kommit med någon vetenskaplig grund för den åsikten. Varför bara avkräva vetenskapliga testförfaranden från mig?
Men du lät bli att svara på min fråga. Är det för att ditt svar skulle kunna tydas som att det kan vara bra med bl.a. PEth-tester för att upptäcka alkoholister?