181 326 lĂ€st ·
2 900 svar
181k lÀst
2,9k svar
PEth, vad gÀller?
Sluta vara sÄn besserwisser..lÀs allting nÀsta gÄng du vill pÄpeka nÄgot!BirgitS skrev:
Inte konstigt du blir bemött som du blir .
Du vÀljer ju ut vissa delar ur texten och leker duktig...usch.
Ăr nog slutdebaterat med dig överhuvudtaget.
Redigerat:
Som jag har skrivit flera gÄnger anser jag att vÄrdens tystnadsplikt ska var i det nÀrmaste absolut. En lÀkare (vÄrden) ska enligt min uppfattning vara nÄgon man kan lita pÄ fullkomligt och inte Transportstyrelsens förlÀngda arm i körkortsfrÄgor. Jag tycker nuvarande ordning ger obehagliga associationer till 1984.BirgitS skrev:
Vet inte det. I bÀsta fall har vi kanske en gemensam förhoppning om att sÄ kommer att bli fallet. Kan nÄgon redan nu verkligen veta sÀkert hur utfallet kommer att bli?BirgitS skrev:
Ja det var du som drog in den rÀtt egendomliga jÀmförelsen och naturligtvis tror jag ingen tycker annorlunda. Jag förstÄr dock inte varför du jÀmför pÄ detta sÀtt.BirgitS skrev:
"Det Ă€r bra" Ăr det nĂ„got slags axiom eller din personliga Ă„sikt? Personligen tycker jag dagens system Ă€r högst tveksamt och att det vore smakligare med krav pĂ„ regelbundna lĂ€karintyg Ă€ven pĂ„ A-/B-behörighet Ă€n dagens angiverisystem med de skadliga konsekvenser det medför.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 121 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 121 inlÀgg
Men jag antar att du inte tycker att folk som har epilepsi, Àr dementa eller pÄ annat sÀtt farliga i trafiken ska köra pÄ vÄra vÀgar, sÄ hur har du tÀnkt att det ska fungera?Alfredo skrev:
Som jag har skrivit flera gÄnger anser jag att vÄrdens tystnadsplikt ska var i det nÀrmaste absolut. En lÀkare (vÄrden) ska enligt min uppfattning vara nÄgon man kan lita pÄ fullkomligt och inte Transportstyrelsens förlÀngda arm i körkortsfrÄgor. Jag tycker nuvarande ordning ger obehagliga associationer till 1984.
Eller menar du att du accepterar ett ökat antal döda och skadade i trafikolyckor dÀrför att det Àr sÄ viktigt att det rÄder fullstÀndig sekretess mellan vÄrden och Transportstyrelsen?
Det i ett lÀge dÀr regering med stödparti lÀgger förslag om att minska sekretessen mellan olika myndigheter. Visserligen gÀller det inte vÄrden men det gÀller socialtjÀnsten, som ofta blir inblandad nÀr folk har (misstÀnks ha) alkoholproblem, demens etc. Eller Àr det helt okej att socialtjÀnsten meddelar Transportstyrelsen?
Jag förstÄr inte hur du resonerar.
För att inte dra in körkortet för de som Àr farliga pÄ vÀgarna leder till ökat antal dödsfall och skadade.Alfredo skrev:
"Vi" har inte konstaterat nÄgonting.BirgitS skrev:
Att du killgissar lite siffror godtyckligt för att frÀmja din aktivistiska agenda tillför inte diskussionen nÄgonting.
Ditt illa dolda hat mot alkohol skadeskjuter ditt redan svaga föroendeingivande du har i frÄgan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 121 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 121 inlÀgg
Det Àr förstÄs vad jag tycker, precis som jag antar att det du skriver om angiveri Àr vad du tycker.Alfredo skrev:
LÀkarintyg dÀr lÀkaren t.ex. krÀver PEth-vÀrden som underlag?
Ăr inte det lika mycket angiverisystem i sĂ„ fall?
PÄ vilket sÀtt vore det bÀttre att krÀva PEth-tester t.ex. vart 10:e Är Àn att det görs mycket mer sÀllan som idag?
Och hÀr föll det sista lilla "förtroende" nÄgon ev kunnat ha för dig i denna frÄga.BirgitS skrev:
PEth, i de former som diskuteras hÀr, har absolut ingenting med huruvida du kan framföra ett fordon sÀkert.
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 121 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 121 inlÀgg
Jag har lÀnkat till Transportstyrelsens statistik.Jarlingar skrev:
Jag hatar inte alkohol, jag Àr inte nykterist.
Jag kan vÀnda det personangreppet mot dig i stÀllet och dÄ blir det t.ex. sÄ hÀr:
Ditt illa dolda hat mot PEth-tester skadeskjuter ditt redan svaga förtroende du har i frÄgan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 121 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 121 inlÀgg
Och hÀr föll det sista lilla "förtroende" nÄgon ev kunnat ha för dig i denna frÄga.Jarlingar skrev:
Eftersom meningen du citerade inte handlade om PEth-tester. Du har helt missat sammanhanget och att diskussionsÀmnet har vidgats.
Om du lĂ€ser vad jag skriver kanske du fĂ„r lĂ€ttare att förstĂ„ hur jag resonerar. đBirgitS skrev:
Men det inlÀgget kom kanske medan du skrev ditt?Alfredo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 121 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 121 inlÀgg
Jag har nog lÀst allt vad du har skrivit men jag kan ju inte komma ihÄg sÄnt som du har skrivit för flera dagar sen.Alfredo skrev:
Ja, det gjorde det.Alfredo skrev:
TillÀgg: sÄ det inlÀgget har fÄtt sitt eget svar
Absolut inte. En milsvid skillnad. Med det systemet kunde man vÀnda sig till en lÀkare för att fÄ sitt lÀkarintyg för körkort.BirgitS skrev:
Men, och ett gigantiskt men, man kunde med fullkomlig öppenhet vÀnda sig till andra vÄrdgivande instanser, utan att behöva ha rÀdsla för vilka konsekvenser denna öppenhet skulle kunna fÄ.
Illa dolt?!BirgitS skrev:
Jag trodde jag hade varit vÀldigt tydlig med hur extremt vidrigt jag tycker att total frÄnvaro av sunt förnuft och avsaknad av kompetens tillÄts styra över PEth-tester.
Ja du mfl gör ju gÀrna det.BirgitS skrev:
Gör antaganden och irrelevanta jÀmförelser som inte rör sakfrÄgan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 48 121 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 48 121 inlÀgg
Jag förstÄr nog inte den milsvida skillnaden, det Àr ju samma huslÀkare i vilket fall som helst vÀl. Eller menar du att det skulle finnas sÀrskilda lÀkare som bara utfÀrdar körkortsintyg?Alfredo skrev:
Absolut inte. En milsvid skillnad. Med det systemet kunde man vÀnda sig till en lÀkare för att fÄ sitt lÀkarintyg för körkort.
Men, och ett gigantiskt men, man kunde med fullkomlig öppenhet vÀnda sig till andra vÄrdgivande instanser, utan att behöva ha rÀdsla för vilja konsekvenser denna öppenhet skulle kunna fÄ.
PÄ mÄnga hÄll i landet Àr det vÀl knappt det finns en enda vÄrdcentral.
Menar du att du tycker det Àr lÀmpligt att lÀkare som ser att en person Àr alkohol- eller drogpÄverkad ska lÄta den personen ta bilen frÄn vÄrdcentralen?
Att dementa personer ska fÄ fortsÀtta köra bilen i flera Är till innan det Àr dags för lÀkarintyget för körkortsförlÀngningen?
Jag fÄr fortfarande inte ihop ditt resonemang.