P
K Krille4 skrev:
Då har vi nog läst olika artiklar då artikeln jag läst inleds med med huvubudskapet kring varför 0,3 används som indikator:

"Ett mätbart PEth bekräftar alkoholintag men kan inte avgöra exakt mängd eller tidpunkt på grund av individuell variation i testrespons och halveringstid.

Ett PEth-värde över 0,30 µmol/l är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol."

Artikeln avslutas också med rekommendationerna nedan där samma sak upprepas:

"Fakta 1. Rekommendationer vid bedömning av mätresultat för alkoholmarkören fosfatidyletanol (PEth; PEth 16:0/18:1) i helblod

  • På grund av stor interindividuell skillnad i testrespons och i halveringstid vid avhållsamhet från alkohol går det inte att ange en exakt alkoholkonsumtion eller tidpunkt för intaget baserat på PEth-värdet.
  • Ett PEth-värde som överstiger 0,30 µmol/l indikerar regelbunden, hög alkoholkonsumtion, men innebär inte en diagnos av alkoholbrukssyndrom.
  • Långvarig hög alkoholkonsumtion kan leda till betydligt högre PEth-värden, i enstaka fall över 10 µmol/l.
  • Ett PEth-värde i intervallet 0,05–0,30 µmol/l bekräftar alkoholintag från låg till hög konsumtionsnivå.
  • Ett PEth-värde under 0,05 µmol/l tyder på ingen eller endast låg, sporadisk alkoholkonsumtion, men bekräftar inte totalnykterhet.
  • Användning av en ännu lägre nedre svarsgräns anses inte kliniskt motiverad, eftersom ett negativt PEth-resultat ändå inte utesluter alkoholintag.
[länk]
Fortfarande kan du inte tillgodogöra dig innehållet i texten, jag tycker nästan synd om dig.

Du exellerar däremot i din paradgren "Cherry picking", om du nu har Läkartidningens artikel framför dig, skulle du kanske orka försöka läsa och förstå de drygt 40 raderna i stycket benämnt "PEth-nivåer som uppmätts efter alkoholintag", där olika forskningsstudier refereras.

Ett litet citat för de som inte har tid att läsa de 41 raderna, "I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blodetanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l"
Mytomanerna på Transportstyrelsen svamlar om att det krävs 28 - 42 glas vin i veckan (340-500) gram REN ALKOHOL i veckan för att få ett PEth-värde på över 0.30 mikromol/liter, vilket uppenbarligen är en ren lögn.
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 9 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Fortfarande kan du inte tillgodogöra dig innehållet i texten, jag tycker nästan synd om dig.

Du exellerar däremot i din paradgren "Cherry picking", om du nu har Läkartidningens artikel framför dig, skulle du kanske orka försöka läsa och förstå de drygt 40 raderna i stycket benämnt "PEth-nivåer som uppmätts efter alkoholintag", där olika forskningsstudier refereras.

Ett litet citat för de som inte har tid att läsa de 41 raderna, "I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blodetanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l"
Mytomanerna på Transportstyrelsen svamlar om att det krävs 28 - 42 glas vin i veckan (340-500) gram REN ALKOHOL i veckan för att få ett PEth-värde på över 0.30 mikromol/liter, vilket uppenbarligen är en ren lögn.
Nä - ett typexempel på just "cherry-picking" är när man gör precis som du gör. Du struntar i såväl huvudbudskap, slutsatser som rekommendationer och väljer istället en enskild del av artikeln.

Att du dessutom har så dåliga argument att du behöver gå till personangrepp tyder på att det inte är mig det är synd om.😉

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
P
K Krille4 skrev:
Nä - ett typexempel på just "cherry-picking" är när man gör precis som du gör. Du struntar i såväl huvudbudskap, slutsatser som rekommendationer och väljer istället en enskild del av artikeln.

Att du dessutom har så dåliga argument att du behöver gå till personangrepp tyder på att det inte är mig det är synd om.😉

/Krille
Huvudbudskapet har du totalt missat, det är att PEth inte är tillitligt som ett säkert underlag för ett myndighetsbeslut som kan innebära ekonomisk ruin för en medborgare som inte utfört något brottsligt.
Det är att jämföra med häxprocesserna förr i tiden, sjönk 'häxan' var det otur, hon var oskyldig, flöt hon var hon helt säkert en häxa, och då hämtades hon iland för bränning.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Huvudbudskapet har du totalt missat, det är att PEth inte är tillitligt som ett säkert underlag för ett myndighetsbeslut som kan innebära ekonomisk ruin för en medborgare som inte utfört något brottsligt.
Det är att jämföra med häxprocesserna förr i tiden, sjönk 'häxan' var det otur, hon var oskylldig, flöt hon var hon helt säkert en häxa, och då hämtades hon iland för bränning.
Huvudbudskapet i artikeln väljer du igen att inte läsa 😉Ingen har påstått att det ska användas som ett enskilt säkert underlag för att "dra in körkort". Istället är över 0,3 är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol. Det i sin tur kan, om flera tester tas, ses som en del i underlaget för att återkalla ett körkort.

Tyvärr har såväl läkare som Transportstyrelsen misstolkat/missbrukat PEth-resultaten och därför så har Transportstyrelsen nu förtydligat vad som gäller. Transportstyrelsen och läkare har säkert gjort fel i flera fall - samtidigt kanske man inte alltid ska lite helt på den ensidiga historien som berättas i kvällstidningarna.

Återigen - läs Transportstyrelsens förtydliganden. https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

/Krille
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ha fel, men som jag förstått det får en läkare inte utföra någt test eller behandling på dig mot din vilja. Finns säkert undantag för akutvård med fara för liv där du inte kan fatta egna beslut, vid tvångsvård eller i utrednings syfte vid misstänkt rattfylla etc

Så om man nu är orolig för högt PEth värde kan man ju alltid neka läkaren att testa för just PEth.
Skulle transportstyrelsen kräva ett nytt prov för att förnya körkortet så vet man oftast det i förväg och kan planera därefter.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
K Krille4 skrev:
Huvudbudskapet i artikeln väljer du igen att inte läsa 😉Ingen har påstått att det ska användas som ett enskilt säkert underlag för att "dra in körkort". Istället är över 0,3 är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol. Det i sin tur kan, om flera tester tas, ses som en del i underlaget för att återkalla ett körkort.

Tyvärr har såväl läkare som Transportstyrelsen misstolkat/missbrukat PEth-resultaten och därför så har Transportstyrelsen nu förtydligat vad som gäller. Transportstyrelsen och läkare har säkert gjort fel i flera fall - samtidigt kanske man inte alltid ska lite helt på den ensidiga historien som berättas i kvällstidningarna.

Återigen - läs Transportstyrelsens förtydliganden. [länk]

/Krille
Du har fortfarande inte förstått, likt Transportstyrelsen, att det INTE krävs någon längre tids alkoholkonsumtion för att komma över 0.30 mikromol/liter, det räcker med EN stark grogg.

Deras 'förtydligande' innehåller fortfarande det lögnaktiga påståendet om 28-42 glas vin i veckan för att komma över deras påhittade gräns.
De ljuger även om att det är läkaren som bestämmer om prov ska tas, det är PATIENTEN som bestämmer.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Görs det inte betydligt mer etiskt tveksamma undersökningar än så? Tänker på exempelvis vid tester av nya mediciner och liknande. En substans som en stor del av svenska folket frivilligt konsumerar borde var möjlig att testa utan större etiska problem kan jag tycka.
Nu görs det ju tydligen studier enligt inlägg #481.

Men man gör djurförsök innan man testar nya mediciner på människor, bl.a. för att utesluta skador som är värre än det medicinen ska skydda mot. Mediciner etc. som man vet kanske kan vara livshotande men rädda folk som är livsfarligt sjuka testas bara på folk som är livsfarligt sjuka t.ex.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Precis och hur kan vi då dra körkorten för folk utan tillräckliga vetenskapliga studier? Den enda som är gjord är väl med fem personer upp till 1 promille... Totalt ovetenskapligt!
Hur vet du att det bara har utförts en enda studie i hela världen?

Men numera så drar man inte körkortet bara för att PEth-test är lite högt.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Du har fortfarande inte förstått, likt Transportstyrelsen, att det INTE krävs någon längre tids alkoholkonsumtion för att komma över 0.30 mikromol/liter, det räcker med EN stark grogg.

Deras 'förtydligande' innehåller fortfarande det lögnaktiga påståendet om 28-42 glas vin i veckan för att komma över deras påhittade gräns.
De ljuger även om att det är läkaren som bestämmer om prov ska tas, det är PATIENTEN som bestämmer.
Nä en stark grogg ger inte över 0,3 vid flera provtagningar med minst fem veckor mellan. Du läser uppenbarligen bara de delar som passar din argumentation.

/Krille
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men numera så drar man inte körkortet bara för att PEth-test är lite högt.
Jag skulle gärna se en källa på det.
Ett faktiskt officiellt beslut, inte en kommentar från random tjänsteman.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag hade iofs inte förväntat mig mer av dig.
Men du kan för all del få försöka hitta ett beslut i den där snömosen av lögner.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men numera så drar man inte körkortet bara för att PEth-test är lite högt.
Vart är beslutet?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag hade iofs inte förväntat mig mer av dig.
Men du kan för all del få försöka hitta ett beslut i den där snömosen av lögner.
Oj, vilka känslomässiga yttranden i stället för fakta.
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vart är beslutet?
Det finns ett beslut för annars hade inte sidan publicerats.
Varför tror du att alla beslut som alla myndigheter tar publiceras som just beslutsprotokoll?
Hittar du protokoll på alla beslut som Boverket har tagit och som lett till publiceringar på deras webbplats för annars anser du att informationen på deras webbplats inte gäller?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
annars anser du att informationen på deras webbplats inte gäller?
Det är inte svårt att hitta felaktig information på myndigheters webbplatser eller exempelvis få felaktiga svar från deras kundtjänster. Jag tycker det är sunt att betrakta denna typ av källor med kritisk blick.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.