2 079 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Personskydsautomat eller två jordfelsbrytare
Har renoverat hela huset ink ny eldragning i nya vp stammar och ska just till att byta den gammla skuvcentralen till en normcentral från hager.
(Min hus elektiker som besiktigar alla jobb är på sem och finns inte att bolla med)
Som sig ska så blir det med jfb. När jag skissar på den nu kommer jag till frågan om ja ska dela upp centralen på två jfb eller ev extra personskyddsautomater?
En jfb 30 mA för utag och övrigt rörligt och en 300mA för de fasta installationerna som VVB, Tvätt, Disk, kyl och frys, värme, mm. 300 mA för att jag har för mig att tex VVB brukar ha rätt stora läckströmar som annars riskerar att lösa ut en "vanlig" jfb i onödan..?
Eller ska man sätta personskyddsautomat på VVB, TM, kyl, frys och diskmaskin?
Har redan planerat ute elen på en personskyddsautomat. Så det finns en skena kvar att fylla efter denna.
Inget är väl fel, men olika lösningar har olika pris...
Man vill ju helst separera ljusutag i tak och elutag på golvnivå. Elcentralen kan ju bli hur stor som helst.
Vad är brukligt i nyinstalation i småhus i dag?
(Min hus elektiker som besiktigar alla jobb är på sem och finns inte att bolla med)
Som sig ska så blir det med jfb. När jag skissar på den nu kommer jag till frågan om ja ska dela upp centralen på två jfb eller ev extra personskyddsautomater?
En jfb 30 mA för utag och övrigt rörligt och en 300mA för de fasta installationerna som VVB, Tvätt, Disk, kyl och frys, värme, mm. 300 mA för att jag har för mig att tex VVB brukar ha rätt stora läckströmar som annars riskerar att lösa ut en "vanlig" jfb i onödan..?
Eller ska man sätta personskyddsautomat på VVB, TM, kyl, frys och diskmaskin?
Har redan planerat ute elen på en personskyddsautomat. Så det finns en skena kvar att fylla efter denna.
Inget är väl fel, men olika lösningar har olika pris...
Man vill ju helst separera ljusutag i tak och elutag på golvnivå. Elcentralen kan ju bli hur stor som helst.
Vad är brukligt i nyinstalation i småhus i dag?
En jfb 30mA för värmepump, en 30 mA för kyl&frys samt en 30 mA för allt annat. Ingen 300. Det har inte behövts hittills och jag känner på mig att det inte är riktigt by the book att göra så heller, men det kan säkert någon av elektrikerna här svara på.
Ta en titt i denna broschyr, där står mycket matnyttigt. Även hur stora läckströmmar olika maskiner och apparater har. Viktigast av allt är att ha en egen JFB till kyl och frys, även till värme.
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004407/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004407/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf
Sätt personskyddsautomater på "problemgrupper", dvs uttag ute, ytterbelysning, uttag badrum, uttag kök.. Sen räcker de oftast med en 30ma JFB på allt annat.. Enda gången du behöver ha en 300ma är om du har en gammal el-panna som jävlas tex..
Samma sak för åtminstånde frysen. Hur en frys som stannat stinker efter en vecka eller två är obeskrivligt. En JFB kan bryta på en transient, tex ett blixtnedslag, och då är det kört. Nu argumenterar en del för JFB på kyl och frys med hänvisning till att dessa börjar brinna ibland så var och en får väl göra en egen bedömning.
Jag tänker mest på hur JAG skulle lukta två veckor efter att jag tagit i en strömförande fryspefo skrev:Samma sak för åtminstånde frysen. Hur en frys som stannat stinker efter en vecka eller två är obeskrivligt. En JFB kan bryta på en transient, tex ett blixtnedslag, och då är det kört. Nu argumenterar en del för JFB på kyl och frys med hänvisning till att dessa börjar brinna ibland så var och en får väl göra en egen bedömning.
Är frysens "hölje" spänningsatt får man verkligen hoppas att den är JORDAD så att säkringen löser och är den inte jordad ( äldre utförande) är väl miljön så pass säker att ingen skada sker.
Jordfelsbrytaren får inte vara det som avgör om en anläggning är säker eller ej utan det måste avgöras av anläggningens status i övrigt, men med JFB som en EXTRA säkerhetsdetalj.
Jordfelsbrytaren får inte vara det som avgör om en anläggning är säker eller ej utan det måste avgöras av anläggningens status i övrigt, men med JFB som en EXTRA säkerhetsdetalj.
Klicka här för att svara