P pmd skrev:
Sånt här vill vi se så lite som möjligt av så det är bra om det inte är för lätt att skaffa sig vapen.
Man kan uppenbarligen se olika på vad det stora problemet är här…

Men vi är ändå mer on topic än normalt då det är kränkningar av hemfridszonen inblandade.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här är jag rätt säker på att du är snett ute. Hemfridszonen är vad den är (vilket i sig kan vara svårt att veta utan att ha fått det rättsligt fastställt, vilket det sällan finns behov av).
Eftersom hemfridszonen inte har definierade gränser så tror jag att den kan variera med tiden. När växtlighet växer upp kan det gå att passera förbi ett hus närmare utan att störa. Jag är dock idel öra (och öga) om någon har en auktoritär källa att peka på som visar att jag har fel.

En tomtplatsavgränsning har kanske mer definierade gränser?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Tja, eftersom du inte hittar det i mainstream media så får du söka själv =)

Dock är den jag talar om en riktigt galen man, som rättfärdigar att bryta sig in överallt och skända gravar och sånt skit.

P
Maskintok skrev:
Vad använde dessa aktivister för att kunna genomföra dessa handlingar?
allemansrätten....
Knappast. Allemansrätten ger ingen rätt att bakbinda någon, bränna traktorer och släppa ut djur.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Knappast. Allemansrätten ger ingen rätt att bakbinda någon, bränna traktorer och släppa ut djur.[/QUOTE

Hur fan läser du egentligen?
Det står inte det heller eller hur?

P
E elmont skrev:
Sedan kan man ju undra hur man över huvud taget kan äga mark. Vem var det som "från början" var ägare till allt land och kunde sälja det? Är den mark som alla "äger" inte bara tjuvgods som någon profitör påstått sig vara ägare till och därför kunnat sälja? I vissa kulturer kan man inte äga land utan man har bara "jorden till låns".
I jordbrukets barndom flyttade folkgrupper till nya marker när de hade odlat sönder ett område. Det blev så småningom mer ont om nya marker vilket ledde till konflikter. Med dessa konflikter hade markägande uppstått.

Inte nödvändigtvis enskilt markägande, dock.

P
E elmont skrev:
Och vad är "gå bra" för "folk"? Är det 75" TV och en Tesla i garaget eller är det att sitta utanför sin "hydda" och umgås nästan hela dagen utom dom minuter man åker ut på revet med ett spjut och fångar middagen samt vattnar sin bananplanta?
Jag tycker att man ska använda barnadödlighet och hur lätt det är att få sin blindtarm bortopererad (och överleva!) som mått på "gå bra".

P
Rkarlsson skrev:
Såg här om dagen en artikel på nätet att en av frontfigurerna i en av aktivistgrupperna för djur verkar även i afa.
Var hittade du den artikeln?
Som i sin tur tydligen lär ut hur man bryter ben på hästar och tar ut hundar snabbt.
Varför lär AFA ut sånt? Var hittar jag mer om det?

P pmd skrev:
Varför lär AFA ut sånt? Var hittar jag mer om det?
För att kunna 'försvara' sig mot kravallpoliser.

P
Maskintok skrev:
Hur fan läser du egentligen?
Det står inte det heller eller hur?
Det står precis det. Jag citerar dig igen:
Maskintok skrev:
Vad använde dessa aktivister för att kunna genomföra dessa handlingar?
allemansrätten....

P
useless useless skrev:
För att kunna 'försvara' sig mot kravallpoliser.
Det borde jag förstås ha kunnat räkna ut själv.:thinking:

Jag tolkade "tar ut hundar snabbt" som att få ut hundar ur en inhägnad eller en bur, men du använde nog en slags svengelska inser jag nu.

Var kan jag hitta mer om det här?

P
P pmd skrev:
Det står precis det. Jag citerar dig igen:
Nä det står om man läser och tänker..
Att för att kunna utföra dessa handlingar så använde man sig av allemansrätten.
utan den så skulle detta vara mycket svårare att utföra.. Eller om man hade laglig rätt att bruka våld (dödligt) för att freda sin fastighet.

som det är idag så måste man verkligen vara säker på att man kommer att dödas innan man får agera med våld.. Som kan döda.. Men det ska inte vara avsikten från början...

Vad har vänsterextremism och terrorism med trådens ämne att göra? Terrorism och skadegörelse är inte tillåtet varken genom allemansrätten eller andra lagar även om vissa i tråden tror det.

• Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.