P
J jenhul skrev:
Tja. Det är väl solklart. De finns bildbevis på att de springer runt på tomten. Ett brott har begåtts. Alla rekvisiten är uppfyllda.

Att alla brott inte lagförs beror på bristande resurser hos polisen och domstolsväsendet. Det är lika mycket ett brott för det. Man behöver inte förstöra något för att göra sig skyldig till hemfridsbrott.

Och än en gång, det är fastighetsägaren som bestämmer om han/hon vill ha folk springande på tomten. Inte anhängare av Allemanssnokarrätten i Byggahus kommentarsfält.
Du har fel det räcker inte med att dom stått i ens hemfridzon. Vad man gör där har betydelse.. för att bli dömd för hemfridsbrott krävs mer än att bara gå dit och plinga på dörrren.. ditt ärende har betydelse

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Då tar vi det för sista gången: Det är inte olagligt att gå fram till någons ytterdörr.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Då tar vi det för sista gången: Det är inte olagligt att gå fram till någons ytterdörr.
Bara att hängna in allt så blir det.

D Djurmo skrev:
Ja, nu var det lite det jag skrev, att TS bör kolla upp detta med hemfridszon själv. Jag var inblandad i en fråga rörande detta för tre år sedan, läste då massor, men idag kan jag inte rota fram källor på rak arm. Men kontentan i det specifika fallet jag var inblandad i var att de fritidshus som låg längs en sjö hade hemfridszon som bara motsvarade byggnadsarean. Hus som var registrerade som permanentboenden i samma område hade en större hemfridszon. Dock verkligen inte alls lika stor som fastigheten. Minns att begreppet tomt var viktigt i sammanhanget.

I det fall jag var inbladad i beviljades inte en komplementbyggnad 30 meter från ett permanentboende då detta skulle utöka hemfridszonen.
Strandskydd bryter hemfridszonen, det var säkert orsaken. Så hur stor tomt man än har så slutar hemfridszonen 100 meter från stranden.

D Daniel 109 skrev:
Står det någonstans att åtelkameror är tillåtna? Eller finns det något rättsfall som säger att de är tillåtna?

Den den praxis de gick ut med vid regeländringen var att det som man tidigare kunde få tillstånd för nu var fritt. Åtelkameror fick man väldigt sällan tillstånd för. Så om den praxis man gick ut med stämmer så är inte åtelkameror okej. Men jag tror inte att det har prövats.

I en lada får msn övervaka, där har inte allmänheten att göra. Har man en gårdsbutik eller annan yta där allmänhet har tillträde måste man ha tillstånd. Gårdsplaner är sannolikt inte okej.
Man ska ha tillstånd utanför sin hemfridszon. Det finns rättsfall på folk som satt upp kameror ute i naturen, ej tillåtet. Man får filma på sin egen tomt men inte rikta kameran så att den kan filma något på t.ex. en allmän väg som går förbi.

Bjor Bjor skrev:
frågade (inte särskilt vänligt).. Tänk på att sådant kan göra att folk inte bryr sig om dom ser något som du borde veta, om det är inbrott eller nå akut skada de på stugan. Jag skulle inte vara villig att berätta om det hände nå, om någon om ringde och var lite otrevlig, då skulle jag inte ens bry mig om huset stod och bran. Så man bäddar får man ligga.
Det där skitsnacket har jag fått höra många gånger.

Då frågar jag dem: Vad heter jag?

Inget svar, för de vet inte.

Vad har jag för telefonnummer?

Inget svar för de vet inte.

Hur ska du kunna ringa om det har hänt något?

Inget svar för de vet inte.

Det är en av de vanligaste påhitten för att få lov att springa och snoka. Åk in till närmaste stad och spring runt lite i folks villaträdgårdar om du är så pigg på att kolla runt. Se vad som händer.

P
J jenhul skrev:
Jag har provat själv. Jag rekommenderar skalskydd i första hand. Kamera + skylt i andra hand.

Polisen kunde inte ta upp dessa ärenden men de var väldigt hjälpsamma med goda råd om hur man hanterar situationen. Och tro mig. Eftersom de till skillnad från anhängarna av Allemanssnokarrätten har läst Brottsbalken så var deras syn på hemfridsbrott väldigt annorlunda än i dessa kommentarer.
Nu är det dock inte poliser utan våra rättsinstanser som ska tolka våra lagar..
Lagstiftning och att utdömma straff inom hemfridsbrott funkar utmärkt om ens ex springer runt naken på din tomt ,eller är där och är hotfull eller bara är där och stör mot din vilja osv men funkar väldigt dåligt för att klämma åt nån som knackar på din dörr för den vill ha kontakt med dig vid enstaka tillfälle med nåt ärende. eller nån vilse svamp plockare som snubblar in på din bakgård.

Vad den som råkar komma in i din hemfridszon gör där är av stor betydelse och om dom går när du så önskar. saknas ont uppsåt så händer inte mycket alls..

• Gilla
Sandra_R och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Den skylten på grinden gör ingen större skillnad i praktiken.. Den typen av skyltar uppnår inte nån rätttsverkan och att ha en stängd grind och skriva på den att ingen får öppna den gör inte att alla som öppnar den kan fällas för hemfridsbrott... Så funkar inte lagen ..Egenhändig skyltning har inte den kraften och samma lagar gäller även på din tomt som på alla andra..
Lagen fungerar så att den som tränger in i någon annans hemfridszon, inne i ett hus eller en lägenhet, eller i den närmaste omgivningen, har begått ett hemfridsbrott.

Ska de ta sig igenom en grind eller klättra över ett staket eller bryta sig igenom en häck blir det bara ännu mer uppenbart.

P polaris78 skrev:
Nu är det dock inte poliser utan våra rättsinstanser som ska tolka våra lagar..
Lagstiftning och att utdömma straff inom hemfridsbrott funkar utmärkt om ens ex springer runt naken på din tomt ,eller är där och är hotfull eller bara är där och stör mot din vilja osv men funkar väldigt dåligt för att klämma åt nån som knackar på din dörr för den vill ha kontakt med dig vid enstaka tillfälle med nåt ärende. eller nån vilse svamp plockare som snubblar in på din bakgård.

Vad den som råkar komma in i din hemfridszon gör där är av stor betydelse och om dom går när du så önskar. saknas ont uppsåt så händer inte mycket alls..
Hemfridsbrott har inget uppsåtsrekvisit. Parkerar man sin bil på trottoaren kan man inte säga: Jag menade inget illa, du kommer att få böter i alla fall.

I ett annat svar delades denna länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/gick-over-grannes-tomt-doms-till-boter

Det är ett lättbegripligt exempel på hur en domstoll dömer i fråga om hemfridsbrott. Brottslingen hävdade att hon inte hade uppsåt. Rätten dömde till böter.

Hoppas att detta klargör hur lagen fungerar. Den är till för att man ska få vara ifred hemma hos sig själv. Tänk på att man ska göra en teleologisk tolkning när man läser lagtexter. Man ska se till lagstiftarrens avsikt med lagen som i detta fall är just att man ska få vara ifred hemma hos sig själv vare sig man befinner sig i bostaden eller inte.

Polisen är helt korrekt inte en domstol. De är däremot kunniga på hur lagen fungerar och enligt min erfarenhet är de vänliga och ger goda råd. Så man kan vända sig till polisen för att få hjälp även om det kanske inte leder till åtal.

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Man ska ha tillstånd utanför sin hemfridszon. Det finns rättsfall på folk som satt upp kameror ute i naturen, ej tillåtet. Man får filma på sin egen tomt men inte rikta kameran så att den kan filma något på t.ex. en allmän väg som går förbi.
Finns det rättsfall från tiden efter ändringen av lagen? Äldre fall är inte av intresse i det här fallet.
Jag är väldigt nyfiken på dessa fall i så fall.

P
J jenhul skrev:
Lagen fungerar så att den som tränger in i någon annans hemfridszon, inne i ett hus eller en lägenhet, eller i den närmaste omgivningen, har begått ett hemfridsbrott.

Ska de ta sig igenom en grind eller klättra över ett staket eller bryta sig igenom en häck blir det bara ännu mer uppenbart.
Att öppna en vanlig grind i staketet som vanligt folk ibland har runt sin villa och gå fram till ytterdörren och plinga på gör INTE att du automatiskt kan fällas för hemfridsbrott, inte ens om du har nån löjlig skylt med valfri text på din grind.. Fortfarande så har besökarens ärende betydelse för om det kan anses vara nåt lovligt eller inte. så inte ens med fotobevis att jag klev i din hemfridzon som i det här fallet var utanför ditt hus så kommer det räcka för nån fällande dom för hemfridsbrott. om jag däremot är där i nåt jäkelskap så kan det funka och vi har en historia av att jag brukar spinga naken i din trädgård eller liknande stolligheter.. :)

D Daniel 109 skrev:
Finns det rättsfall från tiden efter ändringen av lagen? Äldre fall är inte av intresse i det här fallet.
Jag är väldigt nyfiken på dessa fall i så fall.
Beklagar, minns inte i huvudet. Jag läste om några jägare som fått ta ned sin kamera som satt mitt ute i skogen där det inte ens fanns några stigar. Man hade tydligen fått orientera sig dit. Fallet kan ha ett par år på nacken. Ledsen att inte kunna hjälpa till närmare.

P
J jenhul skrev:
Hemfridsbrott har inget uppsåtsrekvisit. Parkerar man sin bil på trottoaren kan man inte säga: Jag menade inget illa, du kommer att få böter i alla fall.

I ett annat svar delades denna länk: [länk]

Det är ett lättbegripligt exempel på hur en domstoll dömer i fråga om hemfridsbrott. Brottslingen hävdade att hon inte hade uppsåt. Rätten dömde till böter.

Hoppas att detta klargör hur lagen fungerar. Den är till för att man ska få vara ifred hemma hos sig själv. Tänk på att man ska göra en teleologisk tolkning när man läser lagtexter. Man ska se till lagstiftarrens avsikt med lagen som i detta fall är just att man ska få vara ifred hemma hos sig själv vare sig man befinner sig i bostaden eller inte.

Polisen är helt korrekt inte en domstol. De är däremot kunniga på hur lagen fungerar och enligt min erfarenhet är de vänliga och ger goda råd. Så man kan vända sig till polisen för att få hjälp även om det kanske inte leder till åtal.
I det där fallet så är det just "att grannen vid flera tillfällen påtalat för kvinnan att han inte vill att hon ska gå över hans tomt" och att gå över tomten har gjorts vid flertal tillfällen som är den stora skillnaden och orsaken att det tas upp och döms som det gör..

Hade det bara vart ett tillfälle så händer inget men här har man provocerat med att upprepa överträdelsen vilket gör att det kan hända saker

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J jenhul skrev:

I ett annat svar delades denna länk: [länk]

Nu hade kvinnan genat över tomten många gånger SAMT satt ägaren hade sagt till kvinnan att inte gena över tomten.

Så som jag förstår så gick kvinnan mot slutet även genom en nyplanterad häck.

Kvinnan ändrade även sin story efter att en film hade spelats upp, först sa kvinnan att hon gick i tomtgränsen, när det sedan visade sig inte stämde så sa hon att hon inte trodde att det var hemfridsbrott att gå på annans tomt utan typ bara när man tog sig in i annans bostad eller liknande.

Kvinnan har alltså upprepade gånger trots tillsägelse gått på annans tomt.

Å det är stor skillnad på det å på att gå in på någons tomt för att ringa på dörrklockan.

• Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
P
J jenhul skrev:
Han äger huset. Han bestämmer om han vill ha folk rännande på sin tomt.
Ja, det utesluter dock inte att folk som har ett legitimt ärende får beträda tomten utan att begå ett brott.
De som kom dit har begått ett brott. De ska vara glada att de inte har blivit polisanmälda eftersom det finns bildbevis.
Det är inte automatiskt ett brott att vistas på annans mark. Inte ens om det handlar en hemfridszon (en tomt).

Vad hade föreningsgruppen för ärende?

Som någon redan har påpekat (tror jag) är det här juridikforumet. Vi reder ut vad som gäller juridiskt. Egna känslor om moral är oväsentliga i det sammanhanget.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.