99 262 läst ·
462 svar
99k läst
462 svar
Personer från en förening spatserade in på min gård.
Precis, inte allt som är otillåtet är brottsligt och det här skulle troligtvis inte leda till några konsekvenser om det polisanmäldes. Det har ju inte lett till någon påvisbar skada heller. Men, man kan ju helt enkelt be om lov innan man gör något så behöver man inte ens ha diskussionen.P polaris78 skrev:Som vanligt inom begreppet lagligt så lär man skilja på..
uttryckligen lagligt..
En stor jäkla gråzon i mitten dit även detta tilltag som man kan tycka vad man vill om moraliskt men att gå in på nåns tomt runt sommarstugan är inte automatiskt straffbart.. syftet har betydelse, hemfridzon , om den som klampar in är hotfull osv. osv.
Och den sista delen inom juridiken där det är "enkelt" och tydligt straffbart och det finns tydliga ordentliga påföljder för folk som bryter lagen och det är väl beprövat att det döms ut straff..
Hemfridzon är som flera är inne på ett väldigt luddigt ämne där det inte alls behöver stämma med tomtgränser vart ens hemfridzon tar slut och allemansrätten tar vid. Sen kan vägar , vatten osv påverka hur stor hemfridzon du har, Att man inte bor permantent utan bara är där ibland gör också hemfridzonen svagare för den är starkast där man bor och alla vet att det bor nån. medans sommarstället som besöks 3 ggr om året knappt har en hemfridzon.. finns det sen nåt att gå till längre bort så har man inget slags veto som tomtägare utan allmänheten får passera utanför hemfridzon utan att störa även om dom kanske går innanför din tomtgräns..
Vänder man sen på det ska nån fällas för hemfridsbrott i praktiken så behöver man som vanligt bevisa att dom hade ont uppsåt. Nån som gått vilse i skogen och råkar snubbla in på din bakgård kommer inte fällas för hemfridsbrott. Och även med video bevis så lär du inte lyckas bevisa mer än nyfikna grannar så polisen lär inte ens lägga 3 minuter på det innan det är nedlagt..
Vi befinner oss inte i ett land med starka ägande rätter utan för att få nån dömd för hemfridsbrott så krävs mer än nyfikna snokande grannar.. Sen kan jag förstå att man inte uppskattar det men det betyder inte att man har lagen på sin sida
Om man sitter i en sandlåda fullt med andra som hela tiden försöker ta ifrån en ens ägandes spade så kan det vara befogat att tala om för dem att det inte är deras spade.E elmont skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 644 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 644 inlägg
Precis håller helt med.. dock är det dom gjort troligen inte straffbart och om man ska övertolka således tillåtet , beroende på vad man har för ärende. räcker ju med att dom svarar att dom skulle knacka på och fråga nåt så blir det ju bara normalt att man på landet knackar på och kanske kollar runt huset ifall folk sitter på baksidan och fikar och inte hör att nån knackar...Att då ens försöka få det till straffbart blir bara omöjligt att ro iland..F14 skrev:
Och vi är ju på juridik delen av forumet , vilket många andra i tråden verkar missa och blanda ihop med orelevanta moralpredikningar och försök till att läxa upp alla som inte har samma åsikt om vad som är det moraliskt korrekta..
Eller orelevant sammel om hur stor en hemfridzon är i metrar.... suck..
Hemfridzon är ett luddigt begrepp där exakt storlek inte existerar och två likadan tomter kan ha helt olika storlek på hemfridzon pga vad som finns runt utanför tomten.
Hemfridzon fastställs inte av husägaren med ett måttband utan först i rätten men för att komma dit så lär man ha nåt mer konkret olovligt än att nån obehörig stått i hemfridzon utan din utryckliga tillåtselse..
Visst hade det vart enklare om dom frågat om lov men å andra sidan har dom som stått i trädgården mest troligt inte gått över gränsen till straffbart ännu så man har rätt begränsad möjlighet att komma åt dom för tilltaget.. Man blir bara gnällig och byns samtalsämne och det har tyvärr stor risk att beteendet att ringa och skälla på folk har mer motsatt effekt då det ofta triggar fram reaktioner , som inte alltför sällan går åt motsatt håll än ts önskar.
Jag har gjort precis samma sak många ggr när man i olika ärenden ska ha tag i folk ute på landet.. man går dit och knackar på och svarar ingen så går man runt huset om det är troligt att dom kanske inte hör till dörren om dom sitter och fikar på baksidan. Så funkar det ute på landsbyggden. och var ingen hemma så går man vidare igen.. Är det folk man känner lite grann så känner man till och med på dörren och är den öppen kliver man in och tjoar Hallå är det nån hemma.. så det händer att man står i folks hall och tjoar och konstaterar att nisse är nog inte hemma men man får kolla i ladugården och garaget om han är där eller om han helt enkelt inte är hemma.. Så funkar det ute på landet och vill man verkligen slippa det till varje pris så är det nog bäst att storstadsborna håller sig kvar i stan istället så minskar mängden problem rejält.. för alla parter..
Visst. Det är ett normalt beteende, men i det här fallet var det ett gäng i en förening som var ute på nån slags exkursion(?). Vad de hade för ärende till TS hus och tomt verkar vara lite oklart.P polaris78 skrev:
Så fungerade det även i den villaförort som jag växte upp i. Bakdörren (ut mot gatan) var sällan låst om dagarna, så min kompis kunde plötsligt stå i köket och ropa "hejsan" till oss som bodde i huset. Ingen tog illa upp.
Numera är den dörren alltid låst. Tiderna förändras …
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 644 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 644 inlägg
Visst är det lite oklart men har ts ringt och skällt så hade jag inte heller brytt mig om att informera sakligt vad man gjorde där.. ringer nån och skäller så har ofta den som skäller lagt nivån på samtalet. Dom kan också vänta med det till rätten att berätta vad dom gjorde där om dom så önskar , om det skulle mot alla odds dras så långt innan det blir nedlagt.P pmd skrev:Visst. Det är ett normalt beteende, men i det här fallet var det ett gäng i en förening som var ute på nån slags exkursion(?). Vad de hade för ärende till TS hus och tomt verkar vara lite oklart.
Så fungerade det även i den villaförort som jag växte upp i. Bakdörren (ut mot gatan) var sällan låst om dagarna, så min kompis kunde plötsligt stå i köket och ropa "hejsan" till oss som bodde i huset. Ingen tog illa upp.
Numera är den dörren alltid låst. Tiderna förändras …
Men är det nån förening så är det väl ganska troligt att det har med vägar eller nåt annat i bygden som dom håller på med och att det på något vis även har med ts fastighet att göra. Sen om dom var där för bidrag till föreningen eller årets inbjudningar till kräftskiva eller den gemensamma bryggan det lär vi knappast få reda på
Ja det börjar bli fler som iallfall låser dörren när man åker hemifrån här med då ligger nyckeln i närmaste blomkruka..
I ett svar till Orienteraren gick jag igenom vad som bryter en hemfridszon. En allmän väg eller en väg som underhålls med bidrag av staten bryter en hemfridszon.Mikael_L skrev:
Häftigt, 70 meter .. är du säker.
Mina grannar får alltså inte vara inne i sina egna hus.
Jag ska ta upp det med dom. Vad har du för telefonnummer? De kommer inte tro på mig, så det är bättre att du förklarar.
Och hur är det med denna gata? Här får ingen alltså vistas. Gäller det endast gående, eller även de i bilar.
[bild]
Man får alltså gå på en gata utanför ett hus om du någonsin hade betvivlat detta.
Jag hoppas att detta besvarar din fråga.
Han äger huset. Han bestämmer om han vill ha folk rännande på sin tomt.P pmd skrev:
De som kom dit har begått ett brott. De ska vara glada att de inte har blivit polisanmälda eftersom det finns bildbevis.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 644 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 644 inlägg
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 644 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 644 inlägg
Det är lätt att polisanmäla dom men det lär inte hände ett skit ens med bildbeviset. Det blir nedlagt då man kan bevisa att dom varit på tomten men inte kan bevisa att dom gjort nåt olovligt, Räcker med att svara att man ville besöka fastighetsägaren men den var tyvärr inte hemma så vi väntade ett tag i hopp om att husägaren skulle komma hem så har man inget att vinna i en rättssal med och därför läggs fallet redan hos polisen i brist på bevis som det så fint brukar heta.J jenhul skrev:
Tror du mig inte så prova får du se själv
Tja. Det är väl solklart. De finns bildbevis på att de springer runt på tomten. Ett brott har begåtts. Alla rekvisiten är uppfyllda.P polaris78 skrev:Precis håller helt med.. dock är det dom gjort troligen inte straffbart och om man ska övertolka således tillåtet , beroende på vad man har för ärende. räcker ju med att dom svarar att dom skulle knacka på och fråga nåt så blir det ju bara normalt att man på landet knackar på och kanske kollar runt huset ifall folk sitter på baksidan och fikar och inte hör att nån knackar...Att då ens försöka få det till straffbart blir bara omöjligt att ro iland..
Och vi är ju på juridik delen av forumet , vilket många andra i tråden verkar missa och blanda ihop med orelevanta moralpredikningar och försök till att läxa upp alla som inte har samma åsikt om vad som är det moraliskt korrekta..
Eller orelevant sammel om hur stor en hemfridzon är i metrar.... suck..
Hemfridzon är ett luddigt begrepp där exakt storlek inte existerar och två likadan tomter kan ha helt olika storlek på hemfridzon pga vad som finns runt utanför tomten.
Hemfridzon fastställs inte av husägaren med ett måttband utan först i rätten men för att komma dit så lär man ha nåt mer konkret olovligt än att nån obehörig stått i hemfridzon utan din utryckliga tillåtselse..
Visst hade det vart enklare om dom frågat om lov men å andra sidan har dom som stått i trädgården mest troligt inte gått över gränsen till straffbart ännu så man har rätt begränsad möjlighet att komma åt dom för tilltaget.. Man blir bara gnällig och byns samtalsämne och det har tyvärr stor risk att beteendet att ringa och skälla på folk har mer motsatt effekt då det ofta triggar fram reaktioner , som inte alltför sällan går åt motsatt håll än ts önskar.
Jag har gjort precis samma sak många ggr när man i olika ärenden ska ha tag i folk ute på landet.. man går dit och knackar på och svarar ingen så går man runt huset om det är troligt att dom kanske inte hör till dörren om dom sitter och fikar på baksidan. Så funkar det ute på landsbyggden. och var ingen hemma så går man vidare igen.. Är det folk man känner lite grann så känner man till och med på dörren och är den öppen kliver man in och tjoar Hallå är det nån hemma.. så det händer att man står i folks hall och tjoar och konstaterar att nisse är nog inte hemma men man får kolla i ladugården och garaget om han är där eller om han helt enkelt inte är hemma.. Så funkar det ute på landet och vill man verkligen slippa det till varje pris så är det nog bäst att storstadsborna håller sig kvar i stan istället så minskar mängden problem rejält.. för alla parter..![]()
Att alla brott inte lagförs beror på bristande resurser hos polisen och domstolsväsendet. Det är lika mycket ett brott för det. Man behöver inte förstöra något för att göra sig skyldig till hemfridsbrott.
Och än en gång, det är fastighetsägaren som bestämmer om han/hon vill ha folk springande på tomten. Inte anhängare av Allemanssnokarrätten i Byggahus kommentarsfält.
Jag har provat själv. Jag rekommenderar skalskydd i första hand. Kamera + skylt i andra hand.P polaris78 skrev:Det är lätt att polisanmäla dom men det lär inte hände ett skit ens med bildbeviset. Det blir nedlagt då man kan bevisa att dom varit på tomten men inte kan bevisa att dom gjort nåt olovligt, Räcker med att svara att man ville besöka fastighetsägaren men den var tyvärr inte hemma så vi väntade ett tag i hopp om att husägaren skulle komma hem så har man inget att vinna i en rättssal med och därför läggs fallet ned i brist på bevis som det så fint brukar heta.
Tror du mig inte så prova får du se själv
Polisen kunde inte ta upp dessa ärenden men de var väldigt hjälpsamma med goda råd om hur man hanterar situationen. Och tro mig. Eftersom de till skillnad från anhängarna av Allemanssnokarrätten har läst Brottsbalken så var deras syn på hemfridsbrott väldigt annorlunda än i dessa kommentarer.