Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
har man sådan otur att ens hus är byggt utanför den egna fastighetsgränsen får man nog finna sig i att hemfridszonen slutar vid ytterväggen i det fallet.
Just det jag menar. Att ens hemfridszon går in på grannens fastighet av just denna anledning.

Att hus står helt eller delvis på grannens mark är inte direkt ovanligt, dock rör det sig betydligt oftare om uthus än bostadshus, vilket begränsar antalet fall där detta i praktiken kan hända.

Jag orerar bara för att få folk att tänka runt ett varv extra ang hemfridsbegreppet.
Det verkar vara många som tror att man kan mäta upp sin hemfridszon samt har någon slags övertro på vad som gäller och vilka rättigheter och möjligheter man har där.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska väl vara tydlig med att jag inte alls menar att i just TS fall att det inte kan vara ett hemfridsbrott, det är inte dit jag vill komma.
Men alla som tvärsäkert hävdar olika avstånd eller andra sätt att mäta, tycker jag nog är rätt fel ute. Det hela är alltid en individuell bedömning av just den uppkomna situationen.

Och visst faller det dom ibland, som här. Och att det blev fällande beror nog väldigt mycket på att kvinnan hade blivit underrättad om att det inte var OK. Ty ett av rekvisiten är att det är "olovligen", samt att den anses även krävas att den som begått brottet visste det eller bort inse det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/gick-over-grannes-tomt-doms-till-boter

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Skumläste bara genom några kommentarer, men som många andra så skulle jag släppa det.

Vår tidigare sommarstuga låg lite på sidan av resterande stugor så den hade lite extra utsatt läge då ingen befann sig i närheten om vi ej var där. Vet att grannarna vid flertalet gånger befunnit sig på tomten, men även markägaren till marken runtomkring har varit in och lånat utedasset.

Inget märkvärdigt kan jag tycka, bara skönt att lite vettigt folk rörde sig på tomten när vi inte var där (oftast bara helger) så det inte blev ett "lätt byte" för att det annars till synes oftast stod tomt :)

• Gilla
Sandra_R
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, faktum är att en tomt kan befinna sig på mer än en fastighet. Även om det inte är vanligt.
Så har vi på landet, vilket var en väldans tur när vi ville bygga ett fritidshus på vår fastighet inom strandskyddat område, då vi kunde hävda att marken var ianspråkstagen trots att det inte fanns någon bygglovspliktig byggnad på vår fastighet.

L Lilak skrev:
Vi har stuga som ligger ungefär som din. Det du råkat ut för, händer oss flera gånger i veckan. Vi har inte kamera, utan får reda på det genom att de som varit runt och kikat, berättar det för oss när vi är där.
Det händer också att besökarna sätter sig och äter sin medhavda fika vid våran trädgårdsmöbel.

Detta rör inte oss i ryggen, så vi har inte gjort något alls.

Mvh

Jonas
Galet beteende..

• Gilla
jenhul och 1 till
  • Laddar…
N navelludd skrev:
Skumläste bara genom några kommentarer, men som många andra så skulle jag släppa det.

Vår tidigare sommarstuga låg lite på sidan av resterande stugor så den hade lite extra utsatt läge då ingen befann sig i närheten om vi ej var där. Vet att grannarna vid flertalet gånger befunnit sig på tomten, men även markägaren till marken runtomkring har varit in och lånat utedasset.

Inget märkvärdigt kan jag tycka, bara skönt att lite vettigt folk rörde sig på tomten när vi inte var där (oftast bara helger) så det inte blev ett "lätt byte" för att det annars till synes oftast stod tomt :)
"Lånat utedasset" :crysmile::crysmile:

Bästa svaret

G gblc skrev:
Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Konstigt beteende tycker jag då de vet att du bor där. Om de gått runt för att se om alla fönster var hela om du nästan aldrig var där, en sorts tillsyn att det inte varit inbrott, så vore det ju snällt. Men det där tycker jag inte var normalt. Men det räcker med det du sagt till dom i telefon. De vet att du inte uppskattade det och de lär inte göra om det igen vare sig de förstått att det var dumt eller inte. Det är lite "annorlunda" på landet. Det där är vad jag skulle kalla för ett inavlat beteende men jag skulle ändå inte bry mig efter att jag fått prata med dom om det. Då skulle jag släppa det.

• Gilla
Nikihellion
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns även tomter där man måste passera en port i ladugården för att komma in till bostaden.
[bild]
[bild]
Coolt.

Några av mina klasskamrater från mellanstadiet är uppväxta på sådana gårdar.
En tjej som är ett år äldre än mig skrev en dikt/berättelse som blev en låt med Lotta Engberg, hon bodde också i en sådan gård.
(Brevet från Maria på Öland)

P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ven frågade vad den innebär? Inte jag i alla fall.
Inte explicit, men eftersom du tycktes vara okunnig om vad allemansrätten innebär försökte jag vara vänlig och upplysa om det.
De förutsättningarna gäller inte under TS beskrivning och om du vetat någonting om just AR så hade du förstått det och inte ens nämnt den. Så återigen; vad har den med denna diskussionen att göra?
Du skrev att lösningen är att inte beträda mark som man inte äger eller som inte är allmänning.

Det är emellertid en lösning som är alldeles för grov (som att kasta ut barnet med badvattnet). Det räcker med att inte beträda någon annans tomtmark (hemfridszon) utan att ha ett legitimt ärende där.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inte explicit, men eftersom du tycktes vara okunnig om vad allemansrätten innebär försökte jag vara vänlig och upplysa om det.

Du skrev att lösningen är att inte beträda mark som man inte äger eller som inte är allmänning.

Det är emellertid en lösning som är alldeles för grov. Det räcker med att inte beträda någon annans tomtmark utan att ha ett legitimt ärende där.
Återigen; vi pratar om trådens problematik. Inte hela världens yta. Det har troligen varit uppenbart för de flesta att det jag skrev behandlade fall som detta. Inte skogsvandringar, bärplock eller andra sysslor som sker i marker som sällan har bebyggelse.

• Gilla
jenhul
  • Laddar…
P
Det här är juridikforumet, och därför tycker jag att det är extra viktigt att uttrycka sig tydligt. Din formulering innebar att du generaliserade lösningen, och då blev det otydligt. Det var inte bara jag som tolkade det som att du kanske ville avskaffa allemansrätten, eller åtminstone uppmanade till att inte nyttja den.

Det är dock inte hela världen när någon uttrycker sig otydligt eftersom någon annan kan korrigera så att det blir tydligare. Det är precis så det ska vara i ett webforum för då kan vi lära av varandra.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
:crysmile:
Jo men visst..
Men ändå så slår folk upp sina tält eller lägger ut filtar, dansar mm i åkrarna..
Koko.
Det är betydligt mer intressant att gå i lugnet i en bokskog än att gå på aktiva åkerfält :P Jag har dock hört om folk som plockat fodermajs, det sägs att de inte skall vara så gott att äta heller.

Tälta kan man ju göra i skogen på lämpligt ställe som inte stör någon och tar med sig sakerna hem igen. Men det förvånar egentligen inte, okynnesåt på guldmåsen igår. Bilen framför mig hade papperskorgen verkligen precis bredvid men de kastade skiter rakt ut bara.

Allvarigt hur närvös kan man var, några personer går in på din tomt och du blir stressad.

• Gilla
Sandra_R
  • Laddar…
U Uffe-Nacka skrev:
Allvarigt hur närvös kan man var, några personer går in på din tomt och du blir stressad.
Allvarligt. Hur respektlös kan man vara. Utan ärende bara klampa in på en annan människas egendom som är bebyggd med ett boningshus.

• Gilla
Spoz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.