Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Absolut är det intressant, men lösningen finns redan: beträd inte mark som du inte äger eller som inte är allmänning.
Problemen är många. Jag har bara nämnt ett par som ingen verkar ha tänkt på. Minst av alla de som föreslår fika och annat trams.
Lösningen är uppenbar för alla. Det jag tror många reagerar på, inkl en själv, är den nervösa överreaktionen.
Att bjuda in till fika är väl lika dumt som att polisanmäla eller sätta upp skyltar med diverse aggressiva budskap.
Varför bli skitförbannad och ringa upp grannarna när dom bara varit ute på promenad och tittat till en tom stuga? Helt ärligt förstår jag inte.
Dina hittepå situationer känns för övrigt inte trovärdiga, har det någonsin hänt dig eller någon du känner?

Tänker för övrigt på alla nervösa bilförare som blir tokiga när någon kör om några kmh för fort. Lösningen är förstås att alla håller hastigheten. Men varför överreagera?

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Förvisso även om det väl måste anses som ganska osannolikt att det skulle vara nåt olagligt som är föreningens huvudsyfte :)
Man kan begå ett brott utan att ha ett syfte att begå brott.

Jag misstänket att föreningsgruppen inte hade något speciellt syfte, men det innebär inte heller automatiskt att de begick ett brott.

Oavsett om det skulle gå att bedöma det som ett brott skulle troligen inte heller polisen göra annat än lägga en anmäla till handlingarna utan åtgärd.

S RichardoSandra skrev:
Lösningen är uppenbar för alla. Det jag tror många reagerar på, inkl en själv, är den nervösa överreaktionen.
Att bjuda in till fika är väl lika dumt som att polisanmäla eller sätta upp skyltar med diverse aggressiva budskap.
Varför bli skitförbannad och ringa upp grannarna när dom bara varit ute på promenad och tittat till en tom stuga? Helt ärligt förstår jag inte.
Dina hittepå situationer känns för övrigt inte trovärdiga, har det någonsin hänt dig eller någon du känner?

Tänker för övrigt på alla nervösa bilförare som blir tokiga när någon kör om några kmh för fort. Lösningen är förstås att alla håller hastigheten. Men varför överreagera?
Jag har haft en oanmäld besökare på en av mina fastigheter. Det var förberedelse för inbrott.
Att min tjej solar näck är vanligt. Att det kan se ut som att ingen är hemma är inte ovanligt. Så nej. Det är inte hittepå. Det är fullt realistiska scenarion.
Vidare så anser jag absolut inte det är att överreagera.

• Gilla
jenhul
  • Laddar…
Mikael_L
J jenhul skrev:
Lagen fungerar så att den som tränger in i någon annans hemfridszon, inne i ett hus eller en lägenhet, eller i den närmaste omgivningen, har begått ett hemfridsbrott.
Nej!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Dom flesta förstår nog vad den "promenaden" hade för syfte,dom visste att ingen var hemma och ville stilla sitt sjuka snokarsinne,något annat var det inte.

• Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
P
J jenhul skrev:
Hemfridsbrott har inget uppsåtsrekvisit. Parkerar man sin bil på trottoaren kan man inte säga: Jag menade inget illa, du kommer att få böter i alla fall.
Såvitt jag vet finns det inga trottoarer på TS tomt och därmed inte heller någon som har parkerat på dem.

useless useless skrev:
Då tar vi det för sista gången: Det är inte olagligt att gå fram till någons ytterdörr.
Nej, men om innehavaren ber dig att avlägsna sig från tomt/hemfridszon och vägrar göra det så utgör det ett hemfridsbrott och det finns en promemoria om att skapa bättre straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång.

Problemet när folk 'ränner runt' när man inte är på plats är att det förr eller senare börjar saknas prylar. I vårt fall så var det ett antal Grythyttan utemöbler som någon klåfingrig typ ansåg sig ha mer användning av än oss., så jävla tröttsamt med folk som inte kan skilja på mitt och ditt.

• Gilla
jenhul
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har haft en oanmäld besökare på en av mina fastigheter. Det var förberedelse för inbrott.
Att min tjej solar näck är vanligt. Att det kan se ut som att ingen är hemma är inte ovanligt. Så nej. Det är inte hittepå. Det är fullt realistiska scenarion.
Vidare så anser jag absolut inte det är att överreagera.
Diskuterar vi förberedelse till inbrott eller grannar som är ute på promenad och tittar till din tomma stuga?
Den dagen en granne springer på dig/din tjej har ni min förståelse. Det skulle jag verkligen inte uppskatta. Lär knappast hända dock. Eller har det hänt dig?

Grannar på landet har vistats på/passerat varandras tomter i alla tider och dom kan nog avgöra när det passar eller ej.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Strandskydd bryter hemfridszonen, det var säkert orsaken. Så hur stor tomt man än har så slutar hemfridszonen 100 meter från stranden.
Eftersom att ingen annan gjort det vill jag bara påpeka att det här också är fel.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Hemfridsbrott har inget uppsåtsrekvisit. Parkerar man sin bil på trottoaren kan man inte säga: Jag menade inget illa, du kommer att få böter i alla fall.

I ett annat svar delades denna länk: [länk]
Om du inte förstår skillnaden mellan att stanna utanför någons hus för att ringa på dörren och att upprepade gånger gå över någons tomt trots tillsägelser så är det svårt att ta dina inlägg på allvar.

• Gilla
em72 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Polisanmäler du alla dörrförsäljare? Hur brukar det gå i så fall?
jag har varken grind eller staket, och pratar gärna med dörrförsäljare. Till och med bjudit in jehovas på kaffe någon gång.
Så nej?

Vad hände trådstartaren och vad vill han få råd om? Ett antal personer har uppehållit sig på hans tomt 10 meter från boningshuset i cirka 15 minuter. Ingen hade bett om lov. En av dessa har svarat att de var ute på morgonpromenad och ville titta lite.

De hade inget ärende och de har stadigvarande uppehållit sig på tomten. Det är ett skolboksexempel på hemfridsbrott.

Vilka råd kan man ge trådstartaren? Att få brottet lagfört och få en dom är inte det lättaste. Rättsväsendet prioriterar grövre brott.

Baserat på min egen erfarenhet av samma situation föreslår jag:

1. Tala vänligt till brottslingen och uppmana honom/henne att inte upprepa sitt hemfridsbrott. Klargör vad lagen säger. För de flesta som vi hade springande på vår tomt hjälpte detta. Normalt funtade människor går det att tala med.

2. Tala ovänligt till brottslingen. De som dök upp igen trots att vi bett dem att inte springa på vår tomt skällde jag ut efter noter. En var en pensionerad polis. Han tappade lusten att träffa mig igen och jag saknade aldrig honom.

3. För personlighetsstörda personer behöver man ta till skalskydd, kamera och skyltning. Man ska inte interagera med dem eftersom de lever på konflikter med andra människor. Det är trist om man behöver leva sitt liv bakom stängsel, men om alternativet är att ha folk rännande på tomten så är det bara att bita i det sura äpplet.

4. Det är inte helt omöjligt att få sin sak prövad i domstol. En serie av händelser kan bedömas som trakasserier som är ett allvarligare brott än hemfridsbrott. Vi fick goda råd dels av LRF:s jurist och dels av polisen som var mycket hjälpsam och konstruktiv.

De i kommentarsfälten som tycker att man inte behöver bry sig om spring på tomten får gärna göra som de vill hemma hos sig själv. Lagen ger oss andra skydd för att slippa oönskade besök.

Till sist har jag en retorisk fråga till alla anhängare av Allemanssnokarrätten:

På vilket sätt blir mitt, eller trådstartarens @gblc liv bättre av att ha folk springande på sin tomt om man inte vill ha dem där?

• Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
P
Johanbogg Johanbogg skrev:
jag har varken grind eller staket, och pratar gärna med dörrförsäljare. Till och med bjudit in jehovas på kaffe någon gång.
Så nej?
Har du provat att sätta upp en skylt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.