99 260 läst ·
462 svar
99k läst
462 svar
Personer från en förening spatserade in på min gård.
Står det någonstans att åtelkameror är tillåtna? Eller finns det något rättsfall som säger att de är tillåtna?Volkis skrev:
Det kan vara lurigt om man sätter upp kameror utanför det som klassas som privat, se §5. En ladugård är oftast, men inte alltid, en ekonomibyggnad tillhörande näringsverksamhet och då krävs tillstånd för övervakning.
Samma kan gälla om du bedriver verksamhet i din fastighet, t.ex nagelfixning, hunddagis, elimineringsverksamhet eller nåt annat näringsliknande. Då blir det genast en gråzon vad som är privat sfär respektive en verksamhet dit ”allmänheten” har tillträde.
Det blir också knivigt om övervakningskameran är riktad mot väg, granne eller kanske i en lägenhetsdörr ut mot trapphuset.
Viltkameror, även kallat åtelkamera, är tillåtet att sätta upp på ens jaktmarker utan tillstånd, men då måste det finnas GDPR-information i anslutning till kameran.
Jag håller med om att det kan vara lurigt med regler kring kameraövervakning, men med lite nedlagd tid på att ta reda på hur det ser ut i ens egen lösning och kanske dessutom lite sunt förnuft så går det nog bra.
En anledning till att det inte finns så många rättsfall beträffande privatpersoner som kameraövervakat kan vara att lagen och dess förarbeten är tillräckligt tydliga för rättskipande myndigheter som inte behövt vidta några åtgärder. Sen kan jag nog tänka mig att det finns nog en hel del kameror här och där som kanske inte riktigt följer bestämmelserna.![]()
Den den praxis de gick ut med vid regeländringen var att det som man tidigare kunde få tillstånd för nu var fritt. Åtelkameror fick man väldigt sällan tillstånd för. Så om den praxis man gick ut med stämmer så är inte åtelkameror okej. Men jag tror inte att det har prövats.
I en lada får msn övervaka, där har inte allmänheten att göra. Har man en gårdsbutik eller annan yta där allmänhet har tillträde måste man ha tillstånd. Gårdsplaner är sannolikt inte okej.
Normalt ingår inte ekonomibyggnader i hemfridzonen, men det beror lite på hur det ser ut på platsen.Snigla skrev:
I ditt fall så slutar kanske hemfridszonen fem meter innan ladan eller så går den ända fram till laden, men det går inte att säga utan att se bilder på platsen.
Det finns även tomter där man måste passera en port i ladugården för att komma in till bostaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det finns något som heter GDPR. Läs igenom hela och ta sedan kontakt med en jurist med specialitet inom GDPR om något är oklart eller om det känns enklare kolla med Jägareförbundet.D Daniel 109 skrev:Står det någonstans att åtelkameror är tillåtna? Eller finns det något rättsfall som säger att de är tillåtna?
Den den praxis de gick ut med vid regeländringen var att det som man tidigare kunde få tillstånd för nu var fritt. Åtelkameror fick man väldigt sällan tillstånd för. Så om den praxis man gick ut med stämmer så är inte åtelkameror okej. Men jag tror inte att det har prövats.
I en lada får msn övervaka, där har inte allmänheten att göra. Har man en gårdsbutik eller annan yta där allmänhet har tillträde måste man ha tillstånd. Gårdsplaner är sannolikt inte okej.
Njae inne i ladugård är det inte säkert att du får övervaka utan tillstånd eftersom det kan vara näringsverksamhet, har inte med om allmänheten har tillträde eller ej. Om det endast är kamerainnehavaren som har tillgång till (företags)lokalerna och aldrig nånsin någon annan räcker det att skylta annars krävs samtycke och en massa annat skoj enligt GDPR.
Sen är det ju så att svensk rättspraxis säger att allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet och det finns det massvis med rättsfall på.
Du får övervaka i lokaler där det förekommer näringsverksamhet. Så länge det inte är lokaler där allmänheten har tillträde.
Du lär inte hitta något i GDPR om att man får ha åtelkameror. Jägarförbundet har sin åsikt, men de lär inte ha något som visar att det är som de säger.
Du lär inte hitta något i GDPR om att man får ha åtelkameror. Jägarförbundet har sin åsikt, men de lär inte ha något som visar att det är som de säger.
Du har rätt till din åsikt, men jag har inte kritor, papper och tid att övertyga dig. Du får gärna leva i din bubbla och det har ju fungerat hittills.D Daniel 109 skrev:
Spelar det nån roll vad husen hm.. innehåller ? Bostadsyta alltså.. har två lägenheter i husen.. plus vår tvättstuga.. (dvs ingen djurgård/djurhållning el traktorgarage)Demmpa skrev:
Normalt ingår inte ekonomibyggnader i hemfridzonen, men det beror lite på hur det ser ut på platsen.
I ditt fall så slutar kanske hemfridszonen fem meter innan ladan eller så går den ända fram till laden, men det går inte att säga utan att se bilder på platsen.
Det finns även tomter där man måste passera en port i ladugården för att komma in till bostaden.
[bild]
[bild]
Då är det inte en ekonomibyggnad.
Innehåller byggnaden bostäder/lägenheter så är det ingen ekonomibyggnad utan just bostad.
En fristående tvättstuga är en ekonomibyggnad.
Om det är lägenheter som hyrs ut till utomstående så kan det nog gå som näringsverksamhet å då är det andra regler för då är det inte din egna bostad.
En fristående tvättstuga är en ekonomibyggnad.
Om det är lägenheter som hyrs ut till utomstående så kan det nog gå som näringsverksamhet å då är det andra regler för då är det inte din egna bostad.
Å andra sidan behöver man ju inte öppna dörren. Om man har en skylt som tydligt uppmanar dörrknackaren att skicka ett email istället för att knacka så är det svårt för den att hävda någon rätt att vistats en längre period på tomten.Demmpa skrev:
Oberoende om det finns någon grind, skylt, etc så kan den boende själv välja om den vill öppna för den/dom som ringer på.
Om ingen öppnar, oberoende på om någon är hemma eller inte så ”ska” man avlägsna sig från tomten inom skälig tid (någon/några minuter).
Om ingen öppnar, oberoende på om någon är hemma eller inte så ”ska” man avlägsna sig från tomten inom skälig tid (någon/några minuter).
Cancerman_777 skrev:
Allemansrätten innebär att allmänheten får beträda någon annans mark under vissa förutsättningar.Cancerman_777 skrev:
Det spelar ingen roll om marken ägs av en privatperson, en samfällighet eller av staten.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ven frågade vad den innebär? Inte jag i alla fall.P pmd skrev:
De förutsättningarna gäller inte under TS beskrivning och om du vetat någonting om just AR så hade du förstått det och inte ens nämnt den. Så återigen; vad har den med denna diskussionen att göra?
Det var du dom sa att man inte skulle vara på andras mark. Jag tycker att det är en viktig rättighet att man får det.
Har inte läst allt här, så ursäkta om det blir en upprepning.G gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Kolla vad som står om hemfridszon och fritidshus. Det är inte helt ovanligt att denna zon runt fritidshus inskränker sig till bara den yta byggnaden upptar. Om hemfridszonen runt fritidshus i ditt område bedöms som större är det troligen ändå så att tio meter är gränsen. Oavsett så se till att sätt upp varning om att området är övervakat. Kan även vara så att du övervakar ett område du inte får övervaka, utanför din hemfridszon.
Tror inte det spelar någon roll om du är hyresgäst, det är din bostad och då gäller hemftidszonDemmpa skrev: