99 260 läst ·
462 svar
99k läst
462 svar
Personer från en förening spatserade in på min gård.
grind är ett legalt hinder om man har en skylt där man informerar att folk inte har tillträde om de inte blivit direkt inbjudnaMaskintok skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Hemfridzonen är ett luddigt något svårbestämt då det skiljer sig mellan olika tomter och det inte finns några tydliga lagar / regler och deffintioner ,exakt hur stor en hemfridzon är...
Det kan bli olika svar på 2 identiska tomter beroende på vad som finns i omgivningen utanför din tomt..
Det är inte fastighetsägaren själv som bestämmer vad som är din hemfridzon utan det bestäms i rätten.. men för att komma dit så krävs oftast betydligt mer än att nån gått över din tomt och kanske kränkt din hemfridzon..
Har en dörrförsäljare eller en svamp plockare som gått vilse snubblat in på din bakgård av misstag eller för att fråga dig om vägen så är det mycket svårt att klämma åt denne för hemfridsbrott... Medans grannen som springer naken i din trädgård för att jävlas med dig för 7 ggr i år så finns det bättre möjligheter att kunna få denne dömd... ont uppsåt gör saken värre medans vettiga ursäkter godtas i större utsträckning..
Vägar och vatten och andra saker som nån kanske vill se minskar din hemfridzon..
Tex gårdar med väg över gårdsplanen som fortsätter så har du obefintligt hemfridzon fast man kanske står 3 M från din ytterdörr.. på vägen..
Det kan bli olika svar på 2 identiska tomter beroende på vad som finns i omgivningen utanför din tomt..
Det är inte fastighetsägaren själv som bestämmer vad som är din hemfridzon utan det bestäms i rätten.. men för att komma dit så krävs oftast betydligt mer än att nån gått över din tomt och kanske kränkt din hemfridzon..
Har en dörrförsäljare eller en svamp plockare som gått vilse snubblat in på din bakgård av misstag eller för att fråga dig om vägen så är det mycket svårt att klämma åt denne för hemfridsbrott... Medans grannen som springer naken i din trädgård för att jävlas med dig för 7 ggr i år så finns det bättre möjligheter att kunna få denne dömd... ont uppsåt gör saken värre medans vettiga ursäkter godtas i större utsträckning..
Vägar och vatten och andra saker som nån kanske vill se minskar din hemfridzon..
Tex gårdar med väg över gårdsplanen som fortsätter så har du obefintligt hemfridzon fast man kanske står 3 M från din ytterdörr.. på vägen..
Så som jag tyder följande svar så finns det inga skyltar som hindrar tex dörrförsäljare att beträda ens tomt för att ringa på dörrklockan,Johanbogg skrev:
https://www.lawline.se/answers/inte-ett-hemfridsbrott-att-knacka-pa-dorren
frågade (inte särskilt vänligt).. Tänk på att sådant kan göra att folk inte bryr sig om dom ser något som du borde veta, om det är inbrott eller nå akut skada de på stugan. Jag skulle inte vara villig att berätta om det hände nå, om någon om ringde och var lite otrevlig, då skulle jag inte ens bry mig om huset stod och bran. Så man bäddar får man ligga.G gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Den skylten på grinden gör ingen större skillnad i praktiken.. Den typen av skyltar uppnår inte nån rätttsverkan och att ha en stängd grind och skriva på den att ingen får öppna den gör inte att alla som öppnar den kan fällas för hemfridsbrott... Så funkar inte lagen ..Egenhändig skyltning har inte den kraften och samma lagar gäller även på din tomt som på alla andra..Johanbogg skrev:
Hur nära är vad då? Jag menar vi har 17 m ungefär till ladan rakt över från vår ytterdörr.. och 3 m till logen på ena sidan av vårt bostadshus.. 5 m till vebon på andra sidanDemmpa skrev:
Är någon där inom och springer så är de för nära för att det ska upplevas tryggt.. speciellt med okänt folk....Snigla skrev:
Men det är min åsikt de...
Trådskaparen beskriver ett problem, frågar om andra varit med om samma problem samt hur man isåfall hade reagerat.Cancerman_777 skrev:
Sedan följer 15 sidor juridik (!)
Jag försöker bara förstå problemet med händelsen ovan.
Tycker det är en intressant fråga som bara kommer bli ännu mer aktuell nu när staketbyggande storstadsbor far ut på landet med sina övervakningskameror och paragrafer i högsta hugg.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Absolut är det intressant, men lösningen finns redan: beträd inte mark som du inte äger eller som inte är allmänning.S RichardoSandra skrev:Trådskaparen beskriver ett problem, frågar om andra varit med om samma problem samt hur man isåfall hade reagerat.
Sedan följer 15 sidor juridik (!)
Jag försöker bara förstå problemet med händelsen ovan.
Tycker det är en intressant fråga som bara kommer bli ännu mer aktuell nu när staketbyggande storstadsbor far ut på landet med sina övervakningskameror med lagboken i högsta hugg.
Problemen är många. Jag har bara nämnt ett par som ingen verkar ha tänkt på. Minst av alla de som föreslår fika och annat trams.
Det kan vara lurigt om man sätter upp kameror utanför det som klassas som privat, se §5. En ladugård är oftast, men inte alltid, en ekonomibyggnad tillhörande näringsverksamhet och då krävs tillstånd för övervakning.Demmpa skrev:
Samma kan gälla om du bedriver verksamhet i din fastighet, t.ex nagelfixning, hunddagis, elimineringsverksamhet eller nåt annat näringsliknande. Då blir det genast en gråzon vad som är privat sfär respektive en verksamhet dit ”allmänheten” har tillträde.
Det blir också knivigt om övervakningskameran är riktad mot väg, granne eller kanske i en lägenhetsdörr ut mot trapphuset.
Viltkameror, även kallat åtelkamera, är tillåtet att sätta upp på ens jaktmarker utan tillstånd, men då måste det finnas GDPR-information i anslutning till kameran.
Jag håller med om att det kan vara lurigt med regler kring kameraövervakning, men med lite nedlagd tid på att ta reda på hur det ser ut i ens egen lösning och kanske dessutom lite sunt förnuft så går det nog bra.
En anledning till att det inte finns så många rättsfall beträffande privatpersoner som kameraövervakat kan vara att lagen och dess förarbeten är tillräckligt tydliga för rättskipande myndigheter som inte behövt vidta några åtgärder. Sen kan jag nog tänka mig att det finns nog en hel del kameror här och där som kanske inte riktigt följer bestämmelserna.
Jag är väldigt glad att jag inte har dig till granne. Den Svenska allemansrätten är värd massor. Jag tycker definitivt inte att den ska avskaffas.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hur får du in allemansrätten i denna diskussionen???D Daniel 109 skrev:
Jag kan dock svara att jag är troligen gladare över att inte ha dig som granne. Jag vill inte ha otytt folk springandes på min tomt.