99 260 läst ·
462 svar
99k läst
462 svar
Personer från en förening spatserade in på min gård.
Referens på det, tack, 10 meter tror jag du tagit ur luften. Att det inte är ovanligt att fritidshus saknar hemfridszon (bara gäller byggytan) stämmer heller inte.D Djurmo skrev:Har inte läst allt här, så ursäkta om det blir en upprepning.
Kolla vad som står om hemfridszon och fritidshus. Det är inte helt ovanligt att denna zon runt fritidshus inskränker sig till bara den yta byggnaden upptar. Om hemfridszonen runt fritidshus i ditt område bedöms som större är det troligen ändå så att tio meter är gränsen. Oavsett så se till att sätt upp varning om att området är övervakat. Kan även vara så att du övervakar ett område du inte får övervaka, utanför din hemfridszon.
Naturvårdsverket skriver att det normalt sett inte är över 2000kvadratmeter. I allmänhet är det mer än 10m. Men behöver inte vara det.
Ja, nu var det lite det jag skrev, att TS bör kolla upp detta med hemfridszon själv. Jag var inblandad i en fråga rörande detta för tre år sedan, läste då massor, men idag kan jag inte rota fram källor på rak arm. Men kontentan i det specifika fallet jag var inblandad i var att de fritidshus som låg längs en sjö hade hemfridszon som bara motsvarade byggnadsarean. Hus som var registrerade som permanentboenden i samma område hade en större hemfridszon. Dock verkligen inte alls lika stor som fastigheten. Minns att begreppet tomt var viktigt i sammanhanget.D Dr Jumping Jack skrev:
I det fall jag var inbladad i beviljades inte en komplementbyggnad 30 meter från ett permanentboende då detta skulle utöka hemfridszonen.
Sätt upp en skylt "privat område"G gblc skrev:Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Häftigt, 70 meter .. är du säker.J jenhul skrev:
Mina grannar får alltså inte vara inne i sina egna hus.
Jag ska ta upp det med dom. Vad har du för telefonnummer? De kommer inte tro på mig, så det är bättre att du förklarar.
Och hur är det med denna gata? Här får ingen alltså vistas. Gäller det endast gående, eller även de i bilar.
Det låter som det rör sig om strandskydd och dispens från detta. I dessa ärenden görs en tomtplatsavgränsning och hamnar den tänkta åtgärden utanför tomtplatsen (hemfridszonen) beviljas inte dispens från strandskyddet. I det fall du beskriver gjordes bedömningen att komplementbyggnaden inverkade negativt på strandskyddets syfte.D Djurmo skrev:Ja, nu var det lite det jag skrev, att TS bör kolla upp detta med hemfridszon själv. Jag var inblandad i en fråga rörande detta för tre år sedan, läste då massor, men idag kan jag inte rota fram källor på rak arm. Men kontentan i det specifika fallet jag var inblandad i var att de fritidshus som låg längs en sjö hade hemfridszon som bara motsvarade byggnadsarean. Hus som var registrerade som permanentboenden i samma område hade en större hemfridszon. Dock verkligen inte alls lika stor som fastigheten. Minns att begreppet tomt var viktigt i sammanhanget.
I det fall jag var inbladad i beviljades inte en komplementbyggnad 30 meter från ett permanentboende då detta skulle utöka hemfridszonen.
Hemfridszonen är som regel minst allt innanför husets väggar. Undantag här går att finna, men är nog ovanligt. Men däremot är det väldigt vanligt att hemfridszonen inte sträcker sig en enda cm bortanför husets fasad, åtminstone i någon/några riktningar.
Och även där man kan hävda relativt rejäl hemfridszon är den sällan längre än några tiotals meter.
Och det lustiga är att det dessutom aldrig går i förhand att bestämma var den går. Den kommer bestämmas av en domstol när väl frågan måste avgöras, och då kommer den bli olika stor beroende på vad det är som har råkat störa hemfriden. (Zonen kommer också variera av andra skäl också).
Och även där man kan hävda relativt rejäl hemfridszon är den sällan längre än några tiotals meter.
Och det lustiga är att det dessutom aldrig går i förhand att bestämma var den går. Den kommer bestämmas av en domstol när väl frågan måste avgöras, och då kommer den bli olika stor beroende på vad det är som har råkat störa hemfriden. (Zonen kommer också variera av andra skäl också).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Du får läsa hela tråden!Mikael_L skrev:
Häftigt, 70 meter .. är du säker.
Mina grannar får alltså inte vara inne i sina egna hus.
Jag ska ta upp det med dom. Vad har du för telefonnummer? De kommer inte tro på mig, så det är bättre att du förklarar.
Och hur är det med denna gata? Här får ingen alltså vistas. Gäller det endast gående, eller även de i bilar.
[bild]
Just fallen med när hemfridszonen bryts av hinder har faktiskt @jenhul beskrivit på ett rimligt korrekt sätt några gånger.
Nej, tomten är per definition hemfridszonen.
På sätt och vis var jag lite slarvig här. Egentligen menar jag att när rätten ska döma i ett mål om hemfridsbrott så kommer de att diskutera vilken hemfridszon som gäller, och det är denna som kommer variera beroende på omständigheterna runt brottetMikael_L skrev:
Är det en dörrförsäljare så kommer nog rätten att anse att hemfridszonen börjar vid tröskeln.
Är det långvariga trakasserier bakom så kommer zonen hamna en bra bit från huset, typ så långt bort som det inte finns anledning för den anklagade att befinna sig.
Jag såg sen att det stod "tomten", jag tänkte fastigheten.D Daniel 109 skrev:
Ja du brukar vara noga med tomtbegreppet, och tomten kan väl gå utanför fastigheten.
Ett hus ligger inte alltid helt innanför fastighetsgränsen, och därmed kan det bli ett uppenbart hemfridsbrott utan att man ens varit in på fastigheten, dvs man har trängt sig in i huset, men fortfarande på den närliggande fastigheten.
Aningens hypotetiskt, men ändock fullt möjligt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Ett i det närmaste extremt exempel skulle jag säga. En tomt kan förvisso sprida sig över flera fastigheter om det är samma ägare, men har man sådan otur att ens hus är byggt utanför den egna fastighetsgränsen får man nog finna sig i att hemfridszonen slutar vid ytterväggen i det fallet.Mikael_L skrev:
Åt andra hållet är det dock helt normalt, alltså att tomten är mindre än fastigheten.