644 läst ·
16 svar
644 läst
16 svar
Råd sökes! Hur tänka vid renovering av badrum från 1998?
Sida 1 av 2
Hej på er.
Vi har precis köpt en lägenhet och står inför en renovering där vi vill börja med badrummet på 3kvm golvyta.
Info om badrummet:
- 3kvm
- Helkaklat
- Från 1998 då stambyte gjordes i fastigheten
- Till synes i gott skick
- I behov av modernisering
- Förstått att tätskiktet håller ca 25-30år (?)
Vi går i tankarna om att göra en del själva då vi har hjälp av min pappa som är en pensionerad snickare/plattsättare, men är måna om att allting ska gå rätt till.
Vi går i nedan tankar:
1. Riva ut befintligt kakel/klinker själva
2. Ta hjälp av firma för nytt tätskikt samt golvbrunn, dra rätt rör (för att få våtrumscertifikat)
3. Kakla badrummet själva
Ett annat alternativ om ovan inte skulle fungera av någon anledning är att lägga kakel-på-kakel, åtminstone på väggarna och låta golvet vara som det är. Detta som en temporär lösning såklart. Hur hade det fungerat?
Som ni förstår är vi ute efter att hitta en ekonomisk lösning som ändå är regelrätt och som inte orsakar några problem med t ex försäkring om en skada skulle uppstå.
Hur låter våra tankar?
Vad är en rimlig kostnadsuppskattning för arbetet med att enbart lägga tätskikt?
Har ni några tips eller tankar?
Dela gärna med er kring hur ni hade tänkt eller gjort!
Tack så mycket på förhand,
Vi har precis köpt en lägenhet och står inför en renovering där vi vill börja med badrummet på 3kvm golvyta.
Info om badrummet:
- 3kvm
- Helkaklat
- Från 1998 då stambyte gjordes i fastigheten
- Till synes i gott skick
- I behov av modernisering
- Förstått att tätskiktet håller ca 25-30år (?)
Vi går i tankarna om att göra en del själva då vi har hjälp av min pappa som är en pensionerad snickare/plattsättare, men är måna om att allting ska gå rätt till.
Vi går i nedan tankar:
1. Riva ut befintligt kakel/klinker själva
2. Ta hjälp av firma för nytt tätskikt samt golvbrunn, dra rätt rör (för att få våtrumscertifikat)
3. Kakla badrummet själva
Ett annat alternativ om ovan inte skulle fungera av någon anledning är att lägga kakel-på-kakel, åtminstone på väggarna och låta golvet vara som det är. Detta som en temporär lösning såklart. Hur hade det fungerat?
Som ni förstår är vi ute efter att hitta en ekonomisk lösning som ändå är regelrätt och som inte orsakar några problem med t ex försäkring om en skada skulle uppstå.
Hur låter våra tankar?
Vad är en rimlig kostnadsuppskattning för arbetet med att enbart lägga tätskikt?
Har ni några tips eller tankar?
Dela gärna med er kring hur ni hade tänkt eller gjort!
Tack så mycket på förhand,
Att man kan vilja ändra ett och annat i en nyköpt lägenhet förstår jag mycket väl.
Att man alltid kan tänka sig förbättringar är en sak. Det förstår jag. fast det kommer inte en "modernisering" att ändra på. Det som är modernt i år är omodernt nästa år...
Vari består "behovet" att modernisera badrummet när det är i gott skick?
Till att börja med undrar jag vad ni menar med detta. Som jag ser saken kommer badrummet att fungera utmärkt många år till. Finns det defekter/skador är det en annan sak. Men ser det ut att vara i gott skick lär det oxo vara det.S sten_renovera skrev:
Att man alltid kan tänka sig förbättringar är en sak. Det förstår jag. fast det kommer inte en "modernisering" att ändra på. Det som är modernt i år är omodernt nästa år...
Vari består "behovet" att modernisera badrummet när det är i gott skick?
Tack för svar!
Vad jag menar med skicket är att det inte finns några synliga skador, sprickor, dålig doft eller liknande på befintligt kakel/klinker.
Badrummet är av gammal standard med ett gammalt badkar och inredning (badrumsskåp, kommod etc) som behöver bytas ut. Det finns inte heller någon tvättmaskin, vilket vi vill prioritera.
Således känns det lite tråkigt att göra dessa uppdateringar när badrummet i övrigt ser ut som det gör och eventuellt behöver göras om totalt inom ett par år.
Menar du att tätskiktet fungerar i flera år till?
Mina frågor gäller således om vi ska satsa på att göra om badrummet i större omfattning eller om det är möjligt att ”fräscha till” badrummets genom t ex kakel-på-kakel i samband med övriga uppdateringar. Även microcement har varit uppe på tal
Jag förstår din poäng, och det är därför vi är här. Är inte helt sugen på att lägga +150 000kr på en badrumsrenovering när vi i mångt och mycket kan göra saker och ting själva med hjälp av min far. Därför vill vi reda ut vilka alternativ vi kan ha
Smaken är som baken, det är inte helt enkelt att vara en sambo till lags heller..
Vad jag menar med skicket är att det inte finns några synliga skador, sprickor, dålig doft eller liknande på befintligt kakel/klinker.
Badrummet är av gammal standard med ett gammalt badkar och inredning (badrumsskåp, kommod etc) som behöver bytas ut. Det finns inte heller någon tvättmaskin, vilket vi vill prioritera.
Således känns det lite tråkigt att göra dessa uppdateringar när badrummet i övrigt ser ut som det gör och eventuellt behöver göras om totalt inom ett par år.
Menar du att tätskiktet fungerar i flera år till?
Mina frågor gäller således om vi ska satsa på att göra om badrummet i större omfattning eller om det är möjligt att ”fräscha till” badrummets genom t ex kakel-på-kakel i samband med övriga uppdateringar. Även microcement har varit uppe på tal
Jag förstår din poäng, och det är därför vi är här. Är inte helt sugen på att lägga +150 000kr på en badrumsrenovering när vi i mångt och mycket kan göra saker och ting själva med hjälp av min far. Därför vill vi reda ut vilka alternativ vi kan ha
Smaken är som baken, det är inte helt enkelt att vara en sambo till lags heller..
Det beror ju på vad ni vill åt.
Skriver ju att det är i bra skick men behöver moderniseras.
Kanske räcker med ny inredning?
Tätskicktet brukar inte vara några problem utan där man oftast får problem är vid golvbrunnen.
Våtrumscertifikat lär du inte få om inte samma firma för göra hela arbetet.
Riva kan ni antagligen få göra själv men resten lär firman vilja göra.
För försäkringens skull räcker det med noggran dokumentation om man gör det själv (foto och påvia att man följt tillverkarens anvisningar samt BKR:s råd).
Tätskicktet brukar inte vara några problem utan där man oftast får problem är vid golvbrunnen.
För försäkringens skull räcker det med noggran dokumentation om man gör det själv (foto och påvia att man följt tillverkarens anvisningar samt BKR:s råd).
Finns ett kommande stambyte i underhållsplanen?
Jag tänker antingen eller, skippa kakel på kakel. Hade tätskiktet varit tre år gammalt men kaklet limegrönt hade det varit rimligt.
Vi bytte inredning och fick känslan av ett nytt badrum.
Vill ni byta bort badkaret så är duschkabin kanske lämpligt. Då minskas fuktbelastningen markant. Köp en bättre än budget så är känslan helt ok.
Hur länge tänkte ni bo där?
Jag tänker antingen eller, skippa kakel på kakel. Hade tätskiktet varit tre år gammalt men kaklet limegrönt hade det varit rimligt.
Vill ni byta bort badkaret så är duschkabin kanske lämpligt. Då minskas fuktbelastningen markant. Köp en bättre än budget så är känslan helt ok.
Tack för svar!Dede77 skrev:
Det beror ju på vad ni vill åt.
Ja enbart ny inredning är väl ett alternativ om vi i slutändan kommer fram till att det hela blir ett för stort och kostsamt projekt.
Tack för info om våtrumscertifikatet! Misstänkte att så var fallet. Dock borde det för försäkringens skull fungera med att be eventuell hantverkare om dokumentation.
Tror aldrig du kommer få ett dokument från hanterkaren mer än vilket system de använt.S sten_renovera skrev:Tack för svar!
Ja enbart ny inredning är väl ett alternativ om vi i slutändan kommer fram till att det hela blir ett för stort och kostsamt projekt.
Tack för info om våtrumscertifikatet! Misstänkte att så var fallet. Dock borde det för försäkringens skull fungera med att be eventuell hantverkare om dokumentation.
Så fort de skriver det så lär de automatiskt bli ansvariga och de har ju ingen koll på vad som är gjort före eller händer efter de är klara.
Hänger ju extremt mycket på att underarbetet är korrekt gjort (tillräckligt stabilt, rätt flytspackling och armering e.t.c.).
Så dokument på vilket system som använts samt foto bör räcka långt.
Tack för svar!O Odi et Amo skrev:Finns ett kommande stambyte i underhållsplanen?
Inget planerat stambyte, och kommer nog inte ske under en överskådlig framtid så att vänta ut det känns inte som ett alternativ. Stambyte gjordes 1998.
Vad tror du om tätskiktet, rent generellt?
Vad gäller kaklet är det turkos (tänk gammalt badhus).. Så inredning är absolut en del och utvägen som jag ser det om vi inte hittar rimliga och bra alternativ
Vi tänkte bo i lägenheten i kanske 3-5år, beroende på hur livet utvecklas.
Prata med styrelsen om när stambyte blir. Du måste ändå prata med dem och få lov innan du ger dig på badrummet (brf äger tätskikt och stammar).S sten_renovera skrev:Tack för svar!
Inget planerat stambyte, och kommer nog inte ske under en överskådlig framtid så att vänta ut det känns inte som ett alternativ. Stambyte gjordes 1998.
Vad gäller kaklet är det turkos (tänk gammalt badhus).. Så inredning är absolut en del och utvägen som jag ser det om vi inte hittar rimliga och bra alternativ
Nja, stammarna tillhör byggnaden och ägs av föreningen. Kanske även golvbrunnen beroende på hur stadgarna lyder.D datja skrev:
Men tätskiktet är bostadsrättshavarens ansvar.
Tack! Ja det ska vi såklart göra.D datja skrev:
Tack för förtydligandet! Kan inte hitta något specifikt i stadgarna, men vill ändå dela med mig av vår plan till styrelsen innan vi sätter igång. Kanske har de erfarenheter från liknande fall. Vet även att man i vissa fall kan få ersättning från BRF för byte av golvbrunnPjosk75 skrev:
Jag har ingen åsikt om ditt tätskikt. Att teknisk livslängd är nära sitt slut säger inget om skicket på ditt, det kan hålla mycket längre. Fuktbelastningen vad ett trasigt tätskikt får för konsekvenser.S sten_renovera skrev:Tack för svar!
Då blir jag ännu mer diplomatisk.
Om ni bor på ett ställe där ett renoverat badrum kan höja försäljningspriset med motsvarande kostnaden tycker jag att ni ska renovera och njuta av att ha ett badrum som ni vill ha det.
Ni har förutsättningar att göra det till ett vettigt pris och vid en försäljning kommer en köpare att räkna in en badrumsrenovering avrundat uppåt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Försäkringsbolagen räknar med den tekniska livslängden. Det betyder att de efter den tiden ser en ökad risk, per år, för vattenskada orsakad av tätskikt (inkl. golvbrunn). Men det finns slumpmässiga faktorer inblandade, ibland blir det en vattenskada efter 10 år och ibland först efter 50. Det hänger delvis ihop med vad för sorts tätskikt som användes. På den tiden fanns det tätskikt som var som färg (tunn dispersion) och de verkar inte hålla så bra, t.ex. om huset rör sig så att väggar och golv rör sig i förhållande till varandra.S sten_renovera skrev:
okS sten_renovera skrev:Vad jag menar med skicket är att det inte finns några synliga skador, sprickor, dålig doft eller liknande på befintligt kakel/klinker.
Som jag ser det "behöver" inget göras på väldigt många år. Det kan lätt hålla 30 år till eller mer.S sten_renovera skrev:
Vad ni vill göra och vad ni kan betala har jag ingen uppfattning om. Men jag tycker det verkar som att ni egentligen inte behöver göra något alls åt badrummet. För det fyller sin funktion.S sten_renovera skrev:
Med den lilla reservationen att det är ganska naturligt att byta badkar mot duschkabin och tvättmaskin.
Enbart ny inredning är väl ett alternativ som kan göra mycket för utseendet.S sten_renovera skrev:
Man kan limma speglar direkt på kaklet för att få rummet att se större ut och samtidigt dölja kaklet.
Byter ni badkar mot duschkabin bör ni inte ha vatten på väggar och golv. Då anser jag det vara en ickefråga.S sten_renovera skrev:
Jag skulle se det så här i er situation.S sten_renovera skrev:
- Duschkabin signalerar till köpare att det inte finns vattenskador och höjer antagligen lägenhetens värde.
- Man vill ha en tvättmaskin. Men klarar sig faktiskt utan.
Frågan är hur viktigt det är att ha egen tvättmaskin istället för att använda de bättre maskinerna i tvättstugan - Man vill ha ett snyggare badrum. Men klarar sig rimligen utan.
Frågan är om det är värt pengarna. - Man får räkna med att en köpare inte har samma smak som man själv. Så utseendemässiga förbättringar kan ses som försämringar av spekulanter. Dvs man kan inte räkna med att få tillbaka pengarna.
- Man vill egentligen ha en annan bättre bostad och planerar flytta om ca 3-5år
Frågan är om inte pengarna gör mer nytta att sparas till att renovera nya bostaden. - Dessa 3-5 år kommer man i huvudsak vara i lägenhetens övriga rum.
Dörren till badrummet går att stänga. Man skulle definitivt vinna på att prioritera att lägga pengar på att få det fint där man vistas mest tid
😁S sten_renovera skrev: