Har ett mätarskåp, byggt av elfirma för några år sen. Härifrån går en kabel till huset, och en till trefas-uttag utepå skåpet. Ska koppla in en kabel till, som går till ett garage m.m.
Jag inbillade mig att husets kabel var avsäkrad, men när jag lyfte locket insåg jag ju att så är inte fallet. Jordfelsbrytare och trefas säkringsgrupp till uttaget. Huset kopplat på kopplingspunkt direkt efter "kundens huvudbrytare". Visserligen är huvudsäkringarna bara 16 ampere, så det gör ingen större skillnad. Men är inte utrymmet vid huvudbrytaren till för säkringar för utgående kablar ?
Jag inbillade mig att husets kabel var avsäkrad, men när jag lyfte locket insåg jag ju att så är inte fallet. Jordfelsbrytare och trefas säkringsgrupp till uttaget. Huset kopplat på kopplingspunkt direkt efter "kundens huvudbrytare". Visserligen är huvudsäkringarna bara 16 ampere, så det gör ingen större skillnad. Men är inte utrymmet vid huvudbrytaren till för säkringar för utgående kablar ?
Din kabel till huset är säkrad med huvudsäkringar, Din-skena i mätarskåpet fungerar bra om man t.ex. ska ha jfb/säkring för elbilsladdare, eller som i ditt fall ett uttag.J Jocke-g skrev:Har ett mätarskåp, byggt av elfirma för några år sen. Härifrån går en kabel till huset, och en till trefas-uttag utepå skåpet. Ska koppla in en kabel till, som går till ett garage m.m.
Utgående kablar från mätarplatsen till gruppcentraler brukar sällan (typ aldrig) vara avsäkrade.
Man brukar oftast välja kabelarea så att man kan säkra upp mätarsäkringarna/huvudsäkringarna till 25A, alltså minst 6 mm².
Man brukar oftast välja kabelarea så att man kan säkra upp mätarsäkringarna/huvudsäkringarna till 25A, alltså minst 6 mm².
Beror på vad du menar med "utgående kablar". Plinten längst upp till höger är där "huvudledningar" normalt sett ansluts, dvs: de kablar eller ledningar som matar gruppcentralerna i huset. De är som flera redan påpekat normalt sätt inte avsäkrade med särskilda säkringar utan hänger direkt på huvudsäkringarna.J Jocke-g skrev:
DIN-skenan används som flera också redan påpekat normalt sett bara till småsaker som utebelysning, uttag för motorvärmare och annat krimskrams man vill ansluta i närheten av mätarskåpet, och för att då slippa slänga upp en separat central för det. Nu för tiden antar jag att även laddboxar och liknande passar bra där.
Alla har redan svarat helt korrekt.
Det vanligaste är att man ansluter en eller flera utgående huvud-ledningar på utgående plint, utan säkring, men då dimensionerar deras area att fungera till högsta möjliga säkringsstorlek i mätarskåpet.
Vanligast i villor osv är GII-storlek, dvs max 25A mätarsäkring, och då lägger man huvudledningar med 6mm2 på utgående plint, ev 10 mm2.
Det finns även mätarskåp med GIII, dvs max 63A, och då används normalt utgående huvudledningar med 16mm2 area.
Men det är inte helt nödvändigt, har man en klenare huvudledning så kan man förstås sätta säkringar till denna på den där DIN-skenan och säkra ner så det passar arean, men detta är inte det normala sättet.
Och sen går det, ja rent teoretiskt tekniskt, att låta mätarsäkringen (aka huvudsäkring) utgöra kabelskyddet för en klenare huvudledning, t.ex 16A mätarsäkring och sen en 2,5mm2 huvudledning på utgående plint.
MEN detta är inte alls att rekommendera, inte förbjudet, men rätt så dumt. Det är så lätt hänt att någon sen kommer och säkrar upp utan att upptäcka detta, och sen har man en överbelastad ledning.
Det vanligaste är att man ansluter en eller flera utgående huvud-ledningar på utgående plint, utan säkring, men då dimensionerar deras area att fungera till högsta möjliga säkringsstorlek i mätarskåpet.
Vanligast i villor osv är GII-storlek, dvs max 25A mätarsäkring, och då lägger man huvudledningar med 6mm2 på utgående plint, ev 10 mm2.
Det finns även mätarskåp med GIII, dvs max 63A, och då används normalt utgående huvudledningar med 16mm2 area.
Men det är inte helt nödvändigt, har man en klenare huvudledning så kan man förstås sätta säkringar till denna på den där DIN-skenan och säkra ner så det passar arean, men detta är inte det normala sättet.
Och sen går det, ja rent teoretiskt tekniskt, att låta mätarsäkringen (aka huvudsäkring) utgöra kabelskyddet för en klenare huvudledning, t.ex 16A mätarsäkring och sen en 2,5mm2 huvudledning på utgående plint.
MEN detta är inte alls att rekommendera, inte förbjudet, men rätt så dumt. Det är så lätt hänt att någon sen kommer och säkrar upp utan att upptäcka detta, och sen har man en överbelastad ledning.
El leverantören kan inte se vad som är kopplat från skåp till fastighet, och de bryr nog sig inte heller. De hände mig, skulle säkra upp till kund som hade 5g2.5 ekk från mätarskåp till fastighet. Vattenfall godkände höjning till 25A från 16A men fick vänta med säkra upp tills jag grävde ned ny 5g6Mikael_L skrev:
Alla har redan svarat helt korrekt.
Precis så.
Detta är inget som elnätsägaren har koll på, eller bryr sig om.
Efter mätaren är det kundens anläggning.
Så det blir elinstallatören som måste kolla upp detta inför ett uppdrag att säkra upp.
Och detta är ju förstås en av anledningarna att alla nätägare kräver att det är behöriga elinstallatörer som gör jobbet (eller den firma som den "ansvarar" för).
Detta är inget som elnätsägaren har koll på, eller bryr sig om.
Efter mätaren är det kundens anläggning.
Så det blir elinstallatören som måste kolla upp detta inför ett uppdrag att säkra upp.
Och detta är ju förstås en av anledningarna att alla nätägare kräver att det är behöriga elinstallatörer som gör jobbet (eller den firma som den "ansvarar" för).
Klicka här för att svara