Hej!

Jag har köpt ett hus som är original från 1928 men ombyggt 1977. Jag började riva ner det nedsänkta innertaket i panel för jag ville ha ett mer slätt tak, men det visade sig att originaltaket var 35 cm högre upp så i samband med detta passar jag på att höja innertaket med typ 25 cm.
Hur som helst, när jag tog ner det gamla taket såg jag att det satt en gammal ventillucka i väggen, antagligen från originalhusets tid. Denna verkar man ha bara fyllt med isolering och stängt igen.
Men jag såg också en glipa, och denna glipa är alltså ett hål rakt ut till utsidan (förvisso under ett inbyggt takutsprång, men icke desto mindre ”utsida”).
Detta känns inte alls bra. Vad säger den samlade expertisen här? Först saknas det ju diffspärr som man tydligt ser. Sedan då denna glipa.

Det ser också ut som att det saknas luftspalt.

• Öppning i gammalt innertak visar ventillucka fylld med isolering och plast, mot mönstrad tapet och skadad puts, synliga brister i diffspärr och luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt tak med träbjälkar och isolering, saknar diffusionsspärr och luftspalt; visar en glipa som leder ut till utsidan.
    Skapa konto
  • Gammal ventillucka i väggen av ett hus från 1928, delvis borttagen panel visar isolering och glipa som leder ut till utsidan.
    Skapa konto
  • Gammal ventillucka med isolering, saknar diffspärr och har en glipa ut till utsidan. Saknas även luftspalt, nära ett inbyggt takutsprång.
    Skapa konto
  • Gammal ventillucka i vägg med hål mot utsidan, utan diffusionsspärr och luftspalt, visad vid renovering av tak i äldre hus. Handske och isolering synliga.
    Skapa konto
  • Bilden visar ett rum med ett delvis nedrivet innertak där bjälkar och isolering är synliga, samt en glipa nära ett fönster mot utsidan.
    Skapa konto
Ingen som har någon input? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.