Hej

Jag har börjat sätta upp diffspärrs plast på mina väggar,

Jag har en fråga hur jag ska hantera den gamla plasten. Då jag inte kommer åt mot golvet och taket. Då jag inte river det gamla taket. Och golvet är uppbyggt av snickare för att räta upp det ( 60 tals mockfjärds hus, så inget bjälklag i golvet )

Då har jag gjort så att jag har satt upp ny diffspärrsplast och skurit bort det mesta av den gamla plasten men behållit "kantern" där plastern överlappar. Jag har tejpat fogarna med åldersbeständig plast.

Liksom min andra fråga kanske jag är lite övernojjig men gör hellre inte helt dumma saker än att inte våga fråga.

Vissa överlappar är ganska stora, kanske en meter och på nedersidan av väggen, är detta ett problem jag utgår från att min tätning inte är 100 % tät och jag vet även att skarvarna mellan tak och vägg inte är det ( det var de inte innan heller ). Min oro ligger I att det kan fångas fukt i dessa överlapps fickor och att det skapar problem. Vad tror ni? Och hur gör man typiskt i situationen där man inte gör allt från grunden utan bara byter ytskikt på väggarna och försöker bättra på diffspärren.

Oroar jag mig i onödan?

Mvh och tack på förhand

I Incitus skrev:
Hej

Jag har börjat sätta upp diffspärrs plast på mina väggar,

Jag har en fråga hur jag ska hantera den gamla plasten. Då jag inte kommer åt mot golvet och taket. Då jag inte river det gamla taket. Och golvet är uppbyggt av snickare för att räta upp det ( 60 tals mockfjärds hus, så inget bjälklag i golvet )

Då har jag gjort så att jag har satt upp ny diffspärrsplast och skurit bort det mesta av den gamla plasten men behållit "kantern" där plastern överlappar. Jag har tejpat fogarna med åldersbeständig plast.

Liksom min andra fråga kanske jag är lite övernojjig men gör hellre inte helt dumma saker än att inte våga fråga.

Vissa överlappar är ganska stora, kanske en meter och på nedersidan av väggen, är detta ett problem jag utgår från att min tätning inte är 100 % tät och jag vet även att skarvarna mellan tak och vägg inte är det ( det var de inte innan heller ). Min oro ligger I att det kan fångas fukt i dessa överlapps fickor och att det skapar problem. Vad tror ni? Och hur gör man typiskt i situationen där man inte gör allt från grunden utan bara byter ytskikt på väggarna och försöker bättra på diffspärren.

Oroar jag mig i onödan?

Mvh och tack på förhand
Mot golvet är det nog ingen fara. Försök tejpa så gott som möjligt mot taket.

Men detta skulle jag säga är en av skälen till min personliga åsikt att ångbroms är bättre eftersom det ofta under ett hus livstid är svårt att hålla en ångspärr totalt tät, och det verkar då bättre om fukt kan komma ut igen om det väl kommer in...

Tack, ja. I gamla hus känns det som att det är svårt att få allt bra om man inte river allt.
Är bara så nojig oavsett vilket val jag tar, det skrivs så mycket att det är jätte viktigt att det är tätt. Men det finns ingen praktisk möjlighet att få det tätt.

I Incitus skrev:
Tack, ja. I gamla hus känns det som att det är svårt att få allt bra om man inte river allt.
Är bara så nojig oavsett vilket val jag tar, det skrivs så mycket att det är jätte viktigt att det är tätt. Men det finns ingen praktisk möjlighet att få det tätt.
Det är viktigt med ett tätt tätskikt.
I vissa konstruktioner mer viktigt än anrda.
Men i äldre hus har dom ju ofta stått utan tätskikt, eller otätt sådant, i 50-60 år, utan stora problem. Ändrar man då konstruktionen drastiskt, tex med mycket tilläggsisolering, så kan det förändra förutsättningarna. Men om man inte har ett modernt hus med övertyrck och väldigt tjock iolering så tror jag inte en mindre läcka är kritisk, det lär finns många andra.

Men som sagt: Jag är i lag ångbroms, just för att jag inte tror, särskilt över tid, att det är realistiskt att ha en 100% tät konstruktion. Och bygger man med mycket isolering så kanske man ska kika på hygrioskopisk isolering. Det kan kosta lite mer, men samma sak där: Det förutsätter inte en 100% tät konstruktion, och det tycker iaf jag känns rimligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.