Tack för alla svar! Uppskattas mer än ni tror.
Då låter det som att jag gjorde fel med andra ord, oavsett så fyllde jag på med luft till 0,5 bar och resten med vatten till 1,0 bar.
Ca 2h sen och den håller sig stabilt på 1,0 vilket den inte gjort så här lång tid förut när familjen duschat mm.
Avvaktar och ser imorgon. Kan dock inte kommit in så mycket luft då det endast behövdes 4-5 pumpar med cykelpumpen för att den skulle komma upp till 0,5..

Trevlig kväll på er alla!

Ja du gjorde "fel" men inte så mycket fel.
Det är bättre än det var innan.

Nästa gång trycket är nere så nära noll som möjligt så kan du släppa ut övertrycket via säkerhetsventilen, pumpa i tills manometern på pumpen visar 0,5 bar, har ordinarie manometern ökat i tryck så släpper du ut mer vatten, å pumpa i mer luft tills lufttrycket är 0,5 bar, eventuellt upprepa någon gång till.
Fyll sedan på med vatten till 1 bar.

• Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja du gjorde "fel" men inte så mycket fel.
Det är bättre än det var innan.

Nästa gång trycket är nere så nära noll som möjligt så kan du släppa ut övertrycket via säkerhetsventilen, pumpa i tills manometern på pumpen visar 0,5 bar, har ordinarie manometern ökat i tryck så släpper du ut mer vatten, å pumpa i mer luft tills lufttrycket är 0,5 bar, eventuellt upprepa någon gång till.
Fyll sedan på med vatten till 1 bar.
Tack Demmpa!
Det blir till att testa det nästa gång. Är det den bakre ventilen i den senaste bilden somnade tömmer på? Nu har elpatronen börjat jobba efter duscharna så nu ökar trycket igen och är uppe på 1,6..

Enheten längst in mot väggen med röda hatten/ratten är säkerhetsventilen, ratten vrider man motsols för att öppna, om man vrider tillräckligt långt så stänger den igen, eller så släpper man bara ratten så stänger den också.

Den andra med mindre röd hatt är automatavluftare, prova att öppna den för att se om det pyser ut luft.

Demmpa Demmpa skrev:
Enheten längst in mot väggen med röda hatten/ratten är säkerhetsventilen, ratten vrider man motsols för att öppna, om man vrider tillräckligt långt så stänger den igen, eller så släpper man bara ratten så stänger den också.

Den andra med mindre röd hatt är automatavluftare, prova att öppna den för att se om det pyser ut luft.
Tack! Gjorde som du beskrev i ditt tidigare inlägg imorse, fyllde luft till 0,5 enligt manometern på cykelpumpen samtidigt som jag fick tömma kärlet på vatten några gånger. Sen fyllde med vatten till 1,0. Nu får vi se hur den beter sig, återkommer med rapport!
Tack igen.

Uppdatering:
Trycket har hållit sig +/- 0,2 bar över och under 1 bar under hela dagen. Har eldat i kaminen, duschat osv osv utan att det stuckit åt något håll.
Ska inte ta ut något i förskott men är en jäkla skillnad mot tidigare innan era tips och lösningar!
Tack och trevlig kväll på er.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Lyssna på pumpar mm om det finns luft i systemet.
Kontrollera gärna alla avluftare/luftningsventiler om det kommer luft.

All luft, även luft på fel ställe, hjälper till att hålla jämnt tryck i systemet.

Demmpa Demmpa skrev:
Lyssna på pumpar mm om det finns luft i systemet.
Kontrollera gärna alla avluftare/luftningsventiler om det kommer luft.

All luft, även luft på fel ställe, hjälper till att hålla jämnt tryck i systemet.
Tack det ska jag göra! Sitter såna här på de flesta ställen även vid skåpen för golvvärmen på båda våningarna. Vad jag uppfattar det som så är det automatiska avluftare? Ska jag ändå ge mig på att lufta?

S Storatorget skrev:
Tack det ska jag göra! Sitter såna här på de flesta ställen även vid skåpen för golvvärmen på båda våningarna. Vad jag uppfattar det som så är det automatiska avluftare? Ska jag ändå ge mig på att lufta?

• Kopparrör med ventiler i ett rörsystem markerade med röda cirklar, monterade på vit vägg. Några rör är isolerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är automatavluftare, locken på dom ska normalt vara åtskruvade, om man har fyllt på vatten i systemet så kan man lossa dom lite i någon dag/vecka för att sedan stänga dom igen.

Under drift så kan man öppna & stänga dom kanske en gång om året.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är automatavluftare, locken på dom ska normalt vara åtskruvade, om man har fyllt på vatten i systemet så kan man lossa dom lite i någon dag/vecka för att sedan stänga dom igen.

Under drift så kan man öppna & stänga dom kanske en gång om året.
Perfekt, då testar jag att göra så!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.