Hej!
Nybliven husägare med strul med värmesystemet tror jag.
Problem jag upptäckt, trycket i expansionskärlet pendlar extremt mycket, nu i morse var den nere på 0 bar och igårkväll var den uppe i 1,5 bar. Igårkväll när den var uppe på 1,5 bar så hörde jag hur den släppte ut vatten ner i brunnen.
Har testat om det kommer luft ut bilventilen och det gör det, kom dock med lite lätt vätska som jag uppfattat det som att det skulle kunna vara kondens?
Men vad säger ni proffs? Läcker det vatten någonstans? Och varför går den upp så högt?
Kort om huset:
Borö hybrid 500 ackumulatortank
Två våningar med vattenburen golvvärme
Luftvattenvärmepump
Vattenmantlad kamin
Automatisk avluftning (tror jag)
Tack på förhand..
Nybliven husägare med strul med värmesystemet tror jag.
Problem jag upptäckt, trycket i expansionskärlet pendlar extremt mycket, nu i morse var den nere på 0 bar och igårkväll var den uppe i 1,5 bar. Igårkväll när den var uppe på 1,5 bar så hörde jag hur den släppte ut vatten ner i brunnen.
Har testat om det kommer luft ut bilventilen och det gör det, kom dock med lite lätt vätska som jag uppfattat det som att det skulle kunna vara kondens?
Men vad säger ni proffs? Läcker det vatten någonstans? Och varför går den upp så högt?
Kort om huset:
Borö hybrid 500 ackumulatortank
Två våningar med vattenburen golvvärme
Luftvattenvärmepump
Vattenmantlad kamin
Automatisk avluftning (tror jag)
Tack på förhand..
Att trycket varierar mellan 0 & 1,5 bar tyder på att systemet (expansionskärlet) saknar stor mängd luft.
Att det kom lite vatten är ett tecken på att det är hål i blåsan. Kondens brukar det aldrig kunna bli i expansionskärlet.
Med den mängden vatten i värmesystemet så kan expansionskärlets storlek vara i minsta laget.
Tyvärr så ser det ut som att du saknar ventil(er) för att "isolera" expansionskärlet ifrån resten av systemet.
Du skulle behöva kontrollera förtrycket i expansionskärlet.
Att det kom lite vatten är ett tecken på att det är hål i blåsan. Kondens brukar det aldrig kunna bli i expansionskärlet.
Med den mängden vatten i värmesystemet så kan expansionskärlets storlek vara i minsta laget.
Tyvärr så ser det ut som att du saknar ventil(er) för att "isolera" expansionskärlet ifrån resten av systemet.
Tack för snabbt svar. Vad är lättast då isåfall när jag inte kan isolera bort den från hela systemet? Vänta tills den sjunker till noll igen och sen koppla på pump med manometer och pumpa upp till vad förtrycket var?Demmpa skrev:
Att trycket varierar mellan 0 & 1,5 bar tyder på att systemet (expansionskärlet) saknar stor mängd luft.
Mvh
Kärlet är på 25L. Nu är kärlet på 1,3 bar och jag testade trycka på bilventilen igen och det kommer ingenting, varken vatten eller luft? Då lär väl det indikera på att det är helt slut på luft samt att membranet sannolikt inte heller är trasigt?
Har inte fullt på luft alls, trycket stiger och sjunker av sig självt hela tiden under dagen, nu i morse var första gången den låg på noll. Då fyllde jag med vatten upp till röda markeringen..Demmpa skrev:
Var nere på noll nyss, fyllde på tills manometern visade 0,5 med luft så nu får vi se..
Börja med att avvakta och se hur det reagerar på luften som kom i, om den blir kvar i blåsan eller smiter ut. Det är riktigt att grundfyllningen av blåsa i kärlet ska ske mot tom/trycklöst kärl men en skvätt luft är bättre än ingen alls.
Luften som finns i expansionskärlet är den fjä'der som finns i systemet , finns det ingen luft i så ökar trycket snabbt när vattnet i systemet värms upp Pumpa upp blåsan i expansionskärlet ordenligt och sedan fyller du på med vatten till kanske 1,0, Nu har du en fjäder som kan öka och minska i volym och därmed ta upp volymsökningen i vattnet när värmen stiger.