Vad ska man göra med anslutning 1,2,3Bo.Siltberg skrev:
Din 1 och 2 ska ihop som N inkommande vid JFB, 3 ska in på PEN eller PE i matande ände.scm skrev:
Det ser ut som du ritat säkringar i båda ändarna av din kabel till UC, det räcker med en av dem, rimligast i matningsänden. Area på kabeln kan du ha från 1.5 och uppåt men realistiskt är min 2.5, avpassa bara säkring efter den area du väljer. Detta förutsätter 5-ledare så att du inte faller på areakrav för PEN vid 4-ledare.
Okej så krav med 10 mm2 PEN slipper man har ett 5 ledar system till undercentralen ?GK100 skrev:Din 1 och 2 ska ihop som N inkommande vid JFB, 3 ska in på PEN eller PE i matande ände.
Det ser ut som du ritat säkringar i båda ändarna av din kabel till UC, det räcker med en av dem, rimligast i matningsänden. Area på kabeln kan du ha från 1.5 och uppåt men realistiskt är min 2.5, avpassa bara säkring efter den area du väljer. Detta förutsätter 5-ledare så att du inte faller på areakrav för PEN vid 4-ledare.
Varför har de krav på 10 mm2 i ett 4 ledar system?
Vid 5-ledare kan du ha vilken area du vill större eller lika 1.5mm2, endast avsäkring pga olika krav avgör. Vanligtvis har man inte mindre än 2.5mm2 och 6mm2 är bra genom att man i vanliga villa-, bostadsanläggningar med max 25A abonnemang kan lägga allt parallellt utan avsäkringar.scm skrev:
Areakravet vid PEN beror på att man får allvarliga konsekvenser vid avbrott på en PEN pga att den är strömbelastad, tex överspänningar som skadar utrustning, spänning på skyddsjordade delar osv.
Därför har man internationellt ansett att det blir mekaniskt säkrare både vid anslutningar och vid skador och angrepp av olika slag med minst 10mm2 på PEN.
För att ge lite mer felmarginal vid ev fel.scm skrev:
Jag tycker i motsats till Rickard Ågren att man inte ska slösa med resurser i onödan, vare sig sina egna eller jordens ...
Därför skulle jag dra 5x2,5 mm2 istället för 6mm2 om spänningsfall och utlösningsvillkor är uppfyllda (och det är säkert OK med 15 m avsäkrat med 10A).
Samt att nuvarande samt överblickbart framtida effektbehov är tillgodosett.
Jag har lagt en 5g2,5mm avsäkrad 3x10A till friggeboden, väldigt väldigt väldigt övertygad om att jag aldrig kommer behöva elda mer effekt än 7kW där.
Vad menar du med rimligast?GK100 skrev:
Är det inte enda alternativet?
Hur blir kabeln annars skyddad?
Rimligast genom att man tumregelmässigt och vanemässigt utför det på så sätt i de allra flesta fall, och det med all rätt.Mikael_L skrev:
Det är som alltid inte bra att införa annat än väl inarbetad praxis här på forumet, men det är inte enda korrekta alternativet med säkring i utgångspunkten. (Dock högst rekommendabelt.)
Kabeln skyddas mot överlast med rätt säkring oberoende var den sitter, och då måste man bara se till att den klarar kortslutning. Jag gör då ett antagande angående TS anläggning som inte är helt vattentätt, nämligen att befintlig matning till HC är säkrad med max 25A DII. Om så är fallet är kabeln med största sannolikhet skyddad vid KS även vid klenaste area.
Ja du har ju rätt, jag tänkte inte så långt.GK100 skrev:
Trots allt skulle jag vara väldigt ovillig att avsäkra annat än i matande ände om inte väldigt speciella förutsättningar förelåg.
Men det är väl i princip vad du skrivit ...
Jag har liten fundering kring JFB ...enligt skissen så finns det en JFB i undercentralen
enligt en del här ute ska man koppla ihop anslutnig 1 och 2 och i huvud centralen koppla in
anslutning 3 till PEN.
Om man skulle har en undercentral till med JFB och den ansluten till PE istället för N
är det okej ?
enligt en del här ute ska man koppla ihop anslutnig 1 och 2 och i huvud centralen koppla in
anslutning 3 till PEN.
Om man skulle har en undercentral till med JFB och den ansluten till PE istället för N
är det okej ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du menar en andra undercentral (2) som matas ifrån din första undercentral (1)?
Då kopplar du nollan från ingången till JFBn (punkt 1) till ingången på JFB i undercentral 2.
Skyddsjorden kopplas mellan skyddsjordplintarna.
Då kopplar du nollan från ingången till JFBn (punkt 1) till ingången på JFB i undercentral 2.
Skyddsjorden kopplas mellan skyddsjordplintarna.
Det jag undra är om det okej om JFB i den andra undercentralen är kopplad till PE JordBo.Siltberg skrev:
och inte Nolla från den andra centralen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Då har du i så fall en PEN-ledare i kabeln mellan huvudcentralen och undercentralen. Så det är bara Ok om du väljer en 10 mm² kabel.
Hur är det nu...om man har TN-S så får man väl inte ändra sen vidare i anläggningen till TN-C va? Men jag kan ju ha missat något här.

