A A.Lindvall skrev:
Har drygt 70 meter till stället jag ska ta vatten ifrån. Och typ 5 meter i höjd skillnad. Ska man köpa pem 25 eller 32?
Köp så grov slang som möjligt som du har råd med!
Se tabellen tidigare. 1 cm grövre slang ger 16 ggr mer flöde. Vattnets vikt har ingen betydelse! Det är bara strömmningsmotståndet som påverkas.

TorpAnders TorpAnders skrev:
[bild]
Hur läser man av den då?

apotekarnes
Du behöver inte läsa av den alls. 32mm bör räcka om du inte vill använda 40mm. Grövre PEM-slang är ju grymt dryg att jobba med, om det inte är varmt väder.

A A.Lindvall skrev:
Hur läser man av den då?
Välj kolumn efter slangdimension och rad efter flöde. Då hittar du tryckfallet per 100m slang.

Fan vad korkad man är haha :) Hade tänkt köra med 25

apotekarnes
Nä vadå korkad? Du ställde en fråga för att ta reda på något. Det är smart!

• Gilla
Kustvägen och 5 till
  • Laddar…
Intressant vore att veta vilka behov TS har på tryck och flöde?
Det är ju liksom i den änden man börjar...

Klart onödigt att ge fan i beräkningar och tabeller och bra handla en massa hårdvara på måfå, det kan bli både dyrt och riktigt dåligt.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
apotekarnes
Vet vi vad pumpen heter till att börja med?

A A.Lindvall skrev:
Ska ha pumpen vid vattnet. Och har inte köpt nån pump än
Klokt nog ingen pump än

Jag är inne på tredje sommaren på min biltemapump på 800W (BP 801 för 649:- Art. 17-676)
-3m sughöjd (insuget är högre upp än pumpen), 9-10meter tryckhöjd åtminstonde, och längden på trycksidan är 100-170 meter beroende på vilken vattenkran jag använder.
Både sug och trycksida är 32mm pem

Kör lätt 2st vattenspridare på första kranen (såndär klassisk som vaggar fram och tillbaka i en båge)
Och vid växthuset på andra kranen kan jag köra en spridare eller en sprutpistol

L LantbrukarN skrev:
Jag är inne på tredje sommaren på min biltemapump på 800W (BP 801 för 649:- Art. 17-676)
-3m sughöjd (insuget är högre upp än pumpen), 9-10meter tryckhöjd åtminstonde, och längden på trycksidan är 100-170 meter beroende på vilken vattenkran jag använder.
Både sug och trycksida är 32mm pem

Kör lätt 2st vattenspridare på första kranen (såndär klassisk som vaggar fram och tillbaka i en båge)
Och vid växthuset på andra kranen kan jag köra en spridare eller en sprutpistol
Hur lång är slangen från pumpen då?

A A.Lindvall skrev:
Hur lång är slangen från pumpen då?
Från pump till kran 100-170m beroende på vilken kran jag använder.

apotekarnes
Vad gäller sugslangen så visar tryckfallstabellen att du med PEM 32 skulle ha ett tryckfall på 0,32 bar vid 30l/minut. Låter ok tycker jag. Ska du köra kraftig bevattning eller är det bara normal trädgårdsbevattning?

Är bara normal trädgårdsbevattning. Typ fylla en vattenkanna eller köra en vattenspridare (y)

Kör typ med 32 till sugslang och 25 resten

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.