8 532 läst ·
44 svar
9k läst
44 svar
Pem slang till bevattningspump
Köp så grov slang som möjligt som du har råd med!A A.Lindvall skrev:
Se tabellen tidigare. 1 cm grövre slang ger 16 ggr mer flöde. Vattnets vikt har ingen betydelse! Det är bara strömmningsmotståndet som påverkas.
Fan vad korkad man är haha
Hade tänkt köra med 25
Intressant vore att veta vilka behov TS har på tryck och flöde?
Det är ju liksom i den änden man börjar...
Klart onödigt att ge fan i beräkningar och tabeller och bra handla en massa hårdvara på måfå, det kan bli både dyrt och riktigt dåligt.
Det är ju liksom i den änden man börjar...
Klart onödigt att ge fan i beräkningar och tabeller och bra handla en massa hårdvara på måfå, det kan bli både dyrt och riktigt dåligt.
Jag är inne på tredje sommaren på min biltemapump på 800W (BP 801 för 649:- Art. 17-676)
-3m sughöjd (insuget är högre upp än pumpen), 9-10meter tryckhöjd åtminstonde, och längden på trycksidan är 100-170 meter beroende på vilken vattenkran jag använder.
Både sug och trycksida är 32mm pem
Kör lätt 2st vattenspridare på första kranen (såndär klassisk som vaggar fram och tillbaka i en båge)
Och vid växthuset på andra kranen kan jag köra en spridare eller en sprutpistol
-3m sughöjd (insuget är högre upp än pumpen), 9-10meter tryckhöjd åtminstonde, och längden på trycksidan är 100-170 meter beroende på vilken vattenkran jag använder.
Kör lätt 2st vattenspridare på första kranen (såndär klassisk som vaggar fram och tillbaka i en båge)
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Hur lång är slangen från pumpen då?L LantbrukarN skrev:Jag är inne på tredje sommaren på min biltemapump på 800W (BP 801 för 649:- Art. 17-676)
Vad gäller sugslangen så visar tryckfallstabellen att du med PEM 32 skulle ha ett tryckfall på 0,32 bar vid 30l/minut. Låter ok tycker jag. Ska du köra kraftig bevattning eller är det bara normal trädgårdsbevattning?
Är bara normal trädgårdsbevattning. Typ fylla en vattenkanna eller köra en vattenspridare 
Kör typ med 32 till sugslang och 25 resten