Jag har en Thermia Biomatic 20+ från 2006. När jag idag gick in i pannrummet märkte jag att pannan plötsligt lät konstigt, som om den tystnade och sedan började om. Observerade den några minuter och mycket riktigt; den gick i några minuter och sedan slutade pannan att göra det den höll på med (körde intern och/eller extern skruv eller fläktade). Samtidigt byttes texten på displayen ut mot "Brännartyp 0545 20kw" varefter vanliga menytexten kom tillbaka och pannan drog igång igen. Tror att den fortsatte göra det den gjorde innan omstart, men är osäker på det.
Med pannan i Från-läge gjorde jag tester via "Testa utgångar". Vid körning av extern och intern skruv liksom mina tre elsteg startade pannan om efter stokastiskt lång tid, ena gången direkt, andra gången efter 2 min men oftast efter tämligen kort tid. Fläkt, tändning, Larm, Värme 1 och Värme 2 verkade inte resultera i omstart men jag ska låta det vara osagt då jag inte testade det så noggrant.
Har prövat att stänga av och sätta på strömmen till pannan men det ger ingen effekt. Har också lossat och satt tillbaks alla kontakter på brännaren. Menyerna i övrigt har kvar sina värden som de ska.
Har nu ställt över pannan på El eftersom pelletseldningen aldrig kommer igång tillräckligt för att få upp värmen i tanken. Med elpatronerna får jag åtminstone upp lite värme i tanken. Jag är tämligen, men inte 100%, säker på att jag gått förbi pannan och att den då har stått still och har haft hög vattentemperatur under de senaste dagarna, dvs fungerat som den ska. Det skulle i så fall tyda på att felet är nytt. Men...
För en knapp vecka sedan löste trädgårdsbelysningen ut JFB i den undercentral som även pannan går på. Givetvis var jag då på resande fot och märkte det inte förrän jag kom hem och pannan stod still och larmade "Brist på pellets". Fullt normalt då Ulma-anläggningen som förser pannan med pellets var utslagen pga JFB. Pannan var dock på då dess tre faser är innan JFB. Jag antar att man kan misstänka att något hände med pannans elektronik då?!
Oavsett det, vad kan vara fel, hur kan jag vidare felsöka? Och någon som känner till duktig pelletsmekaniker i Stockholmstrakten, gärna i södra närförorterna.