4 269 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Pellets och giftig kolmonoxid!
Hej alla pelletsbrännare!
Det har hänt en tråkig dödsolycka vid lösningen av en båtlast pellets i Helsingborg. Vet ej om det blev en "riksnyhet" men vill berätta litet om det viktigaste .... kolmonoxidförgiftning.
All organisk material oxiderar / förrutnar i luften och det KAN bildas giftig gas =kolmonoxid vid dålig tillgång till luft.
Kolmonoxid är luktlös och tyngre än luft och samlas närmast golvet. Hastigheten på detta process är mycket långsam men ändå .... Man kom till slutsatsen att det kunde varit det som var orsaken till förgiftningen i båten som har seglat i ett par veckor med stora mängder pellets i lasten. Brandmän och en hamnarbetare behandlades för kolmonoxidförgiftning, en besättningsman dog av det ( han hittades på lägsta punkten i trappgången). Nog är långa transporter av pellets ett ganska nytt område .....
Har man sin tättbygd pelletsförråd fylld med pellets under sommaren och katten slutar gå i källaren så kanske ska man vädra mera?
Mös och råttor lämnar källaren först
Bara en tanke ....
gaia
Det har hänt en tråkig dödsolycka vid lösningen av en båtlast pellets i Helsingborg. Vet ej om det blev en "riksnyhet" men vill berätta litet om det viktigaste .... kolmonoxidförgiftning.
All organisk material oxiderar / förrutnar i luften och det KAN bildas giftig gas =kolmonoxid vid dålig tillgång till luft.
Kolmonoxid är luktlös och tyngre än luft och samlas närmast golvet. Hastigheten på detta process är mycket långsam men ändå .... Man kom till slutsatsen att det kunde varit det som var orsaken till förgiftningen i båten som har seglat i ett par veckor med stora mängder pellets i lasten. Brandmän och en hamnarbetare behandlades för kolmonoxidförgiftning, en besättningsman dog av det ( han hittades på lägsta punkten i trappgången). Nog är långa transporter av pellets ett ganska nytt område .....
Har man sin tättbygd pelletsförråd fylld med pellets under sommaren och katten slutar gå i källaren så kanske ska man vädra mera?
Mös och råttor lämnar källaren först
Bara en tanke ....
gaia
Jo, jag har också läst om detta. Dessutom en annan händelse där pelletslagret självantände - men då gällde det väldigt stora mängder. Ni tror jag iofs att det inte är så riskfyllt för oss som endast har 1-2 pallar i lager men det kan ändå vara bra att tänka på såvida man lagrar större mängder bulk i tex källare. Det kommer antagligen så småningom bestämmelser även om detta.
Klicka här för att svara