Hej alla pelletsbrännare!
Det har hänt en tråkig dödsolycka vid lösningen av en båtlast pellets i Helsingborg. Vet ej om det blev en "riksnyhet" men vill berätta litet om det viktigaste .... kolmonoxidförgiftning.
All organisk material oxiderar / förrutnar i luften och det KAN bildas giftig gas =kolmonoxid  vid dålig tillgång till luft.  
Kolmonoxid är luktlös och tyngre än luft och samlas närmast golvet. Hastigheten på detta process är mycket långsam men ändå .... Man kom till slutsatsen att det kunde varit det  som var orsaken till förgiftningen i båten som har seglat i ett par veckor med stora mängder pellets i lasten. Brandmän och en hamnarbetare behandlades för kolmonoxidförgiftning, en besättningsman dog av det ( han hittades på lägsta punkten i trappgången). Nog är långa transporter av pellets ett ganska nytt område .....

Har man sin tättbygd pelletsförråd fylld med pellets under sommaren och katten slutar gå i källaren så kanske ska man vädra mera?
Mös och råttor lämnar källaren först  ;)
Bara en tanke ....
gaia

Jo, jag har också läst om detta. Dessutom en annan händelse där pelletslagret självantände - men då gällde det väldigt stora mängder. Ni tror jag iofs att det inte är så riskfyllt för oss som endast har 1-2 pallar i lager men det kan ändå vara bra att tänka på såvida man lagrar större mängder bulk i tex källare. Det kommer antagligen så småningom bestämmelser även om detta.

Majgårdarna
Det finns tydligen redan. Över 5kb ska det vara en egen brandcell.

Andreas_Hansson skrev:
Det finns tydligen redan. Över 5kb ska det vara en egen brandcell.
5 kilobyte ?? :D de va inte mycket det.

Majgårdarna
Förlåt jag menar Mb ;)

Du menar väl kbm som i kubik meter och inte Mb som i megabyte. ;D

Majgårdarna
Ja.Tack för hjälpen är lite yr efter en arbetsvecka :D

;D oavsett om man laggrar i Mb eller m3 så är det säkrast att inte lagra för stora mängder för länge ;). Det är mest pellets i lösvikt som kan vara känslig, tror jag.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.