3 526 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Pellets + acc tank ??
Kan det löna sig att installera en acc tank mot en pelletspanna?
Har idag ingen vv beredare.
Varmvatten bildas direkt i pannan.
Den delen av huset som ska värmas är på ca 600kvm
i nuläget går det åt 2st storsäckar i månaden.
Pannan är en gammal eryl med dubbla vedinkast .
har setat en oljebrännare på den förut men nu sitter en pelletsbrännare där istället.
farbrorn som var där och mätte sist sa att 87% verkningsgrad var bra för en så gammal panna!
Kan en Acc tank minska förbrukningen? eller är det ingen ide ?
eller solpaneler?
Har idag ingen vv beredare.
Varmvatten bildas direkt i pannan.
Den delen av huset som ska värmas är på ca 600kvm
i nuläget går det åt 2st storsäckar i månaden.
Pannan är en gammal eryl med dubbla vedinkast .
har setat en oljebrännare på den förut men nu sitter en pelletsbrännare där istället.
farbrorn som var där och mätte sist sa att 87% verkningsgrad var bra för en så gammal panna!
Kan en Acc tank minska förbrukningen? eller är det ingen ide ?
eller solpaneler?
Isåfall ack-tank i kombination med solpaneler. Det man vinner på ackumulatortank är att du får längre gångtider på brännaren, dvs färre antal starter per dygn. MEN du får också isolationsförluster så i slutändan blir det inte någon stor skillnad. Tror att äfab testat detta och att det finns ngn rapport någonstans på nätet.Mb_Star skrev:Kan det löna sig att installera en acc tank mot en pelletspanna?
Har idag ingen vv beredare.
Varmvatten bildas direkt i pannan.
Den delen av huset som ska värmas är på ca 600kvm
i nuläget går det åt 2st storsäckar i månaden.
Pannan är en gammal eryl med dubbla vedinkast .
har setat en oljebrännare på den förut men nu sitter en pelletsbrännare där istället.
farbrorn som var där och mätte sist sa att 87% verkningsgrad var bra för en så gammal panna!
Kan en Acc tank minska förbrukningen? eller är det ingen ide ?
eller solpaneler?
Saxat från äfab:s frågor och svar:
Hittade rapporten också:Hej! Har nyss skaffat pelletsbrännare. Har två ackumulatortankar en på femhundra liter = varmvattenberedare och en på tusen liter. När jag eldade med ved använde jag båda tankarna men nu när jag eldar med pellets undrar jag om jag endast skall använda den lilla tanken?
Svar:
Du bör troligtvis koppla bort den större tanken. Att elda pellets mot ackumulatortank innebär att man får färre start och stopp och därmed både en bättre verkningsgrad och lägre emissioner, förutsatt att din brännare i åtminstone något driftläge brinner on/off.
Men hur bra (eller dåligt) din ackumulatortank är isolerad är avgörande för resultatet. Eldar du mot ackumulatortank ökar ytan med den uppvärmda volymen- och den värme som läcker via isoleringen sänker din verkningsgrad. (Förutsatt att du inte kan nyttja denna för uppvärmning). Det betyder att verkningsgradsvinsten av färre start och stopp först måste kompensera ökade strålningsförluster innan du upplever någon besparing.
I de flesta fall innebär detta att man förlorar i verkningsgrad med drift mot ackumulatortankar om volymen är större än 500 liter och tanken "bara" är isolerad med mineralull.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/pelletsacktank_rapport.pdf
Klicka här för att svara