Hej. Hur många kör med pelletspanna kopplad mot acctank??
Jag har en sådan koppling men vet inte om den är inkopplad helt rätt. Någon som har en kopplings-skiss???
Jag har en sådan koppling men vet inte om den är inkopplad helt rätt. Någon som har en kopplings-skiss???
Någon??
Måste jag ha en laddomat när det är en pelletspanna? Då har firman som kopplade in det gjort fel då..
Någon form av laddomat eller termisk ventil bör man ha för att inte få för låg returtemp in i pannnan. Dessutom är det gynnsamt att sätta pumpen på den kallare returen in i pannan och inte på hetaste vattnet mot tanken som på din skiss.
Medlem
· Västerbotten
· 16 inlägg
Jag är en nybörjare inom värmesystem och har bara börjat skumma lite på ytan. Ser inget expansionskärl i din skiss, var är den inkopplad? Öppet eller slutet kärl? Luft letar sig uppåt, har du avluftningar på de högsta punkterna? Enligt din skiss så kommer retur (värmen) till toppen på tanken, hur hanterar du luftproblemen där? Med vedeldning har jag hört att man kan få problem med sotbildning och därmed minskad effektivitet vid för låga vattentemperaturer, därav behovet av en laddomat som alltid ser till att en lämplig temperatur bibehålls under eldning och resterande värme laddas i ackumulatortank. Om detta är något större problem vid pelletseldning vet jag inte. Vid för stor cirkulation med ej tillräckligt varmt vatten till ackumulatortanken kan jag tänka mig att skiktningen av värmen i denna inte fungerar tillfredsställande. Är pannans cirkulation/nödkylning säkerställd vid strömavbrott? Mycket funderingar men jag är nyfiken inför min inkoppling av mitt framtida värmesystem och vill gärna höra hur andra löst möjliga problem.