Hej. Hur många kör med pelletspanna kopplad mot acctank??
Jag har en sådan koppling men vet inte om den är inkopplad helt rätt. Någon som har en kopplings-skiss???
Jag har en sådan koppling men vet inte om den är inkopplad helt rätt. Någon som har en kopplings-skiss???
Någon??
Måste jag ha en laddomat när det är en pelletspanna? Då har firman som kopplade in det gjort fel då..
Någon form av laddomat eller termisk ventil bör man ha för att inte få för låg returtemp in i pannnan. Dessutom är det gynnsamt att sätta pumpen på den kallare returen in i pannan och inte på hetaste vattnet mot tanken som på din skiss.
Medlem
· Västerbotten
· 16 inlägg
Jag är en nybörjare inom värmesystem och har bara börjat skumma lite på ytan. Ser inget expansionskärl i din skiss, var är den inkopplad? Öppet eller slutet kärl? Luft letar sig uppåt, har du avluftningar på de högsta punkterna? Enligt din skiss så kommer retur (värmen) till toppen på tanken, hur hanterar du luftproblemen där? Med vedeldning har jag hört att man kan få problem med sotbildning och därmed minskad effektivitet vid för låga vattentemperaturer, därav behovet av en laddomat som alltid ser till att en lämplig temperatur bibehålls under eldning och resterande värme laddas i ackumulatortank. Om detta är något större problem vid pelletseldning vet jag inte. Vid för stor cirkulation med ej tillräckligt varmt vatten till ackumulatortanken kan jag tänka mig att skiktningen av värmen i denna inte fungerar tillfredsställande. Är pannans cirkulation/nödkylning säkerställd vid strömavbrott? Mycket funderingar men jag är nyfiken inför min inkoppling av mitt framtida värmesystem och vill gärna höra hur andra löst möjliga problem.
Vi har ett system liknande ditt. Från början var det ett vedeldat system. Öppet expansionskärl som gick sönder. Vi installerade pelletsbrännare, slutet expansionskärl på golvet. Rör dragna i taket på samma sätt som du har. Vi har luftproblem pga av att anslutningen från pannan till tankar är i form av ett upp-och nervänt U. Det löses ut syre när vatten värms och då är det här det blir mest luftproblem. Dock har vi avluftningsventiler i mitten på röret som hjälper till att få bort luften något. Det bästa, som jag fattat det, är att anslutningen från pannan till tank är svagt lutande uppåt och att det finns ett öppet expansionskärl, kanske vid tanken då.
Laddomat behöver du inte. Vi har inte laddomat. Det är ett hemmasnickrat system med en givare i pannan som känner av panntempen och öppnar en magnetventil och samtidigt kör igång cirkulationspump mot tank. På returen sitter en backventil. Kanske en laddomat effektivare tar hand om all värme. Våran pelletsbrännare känner av tempen i acktanken för att avgöra när den skall starta och stoppa.
Laddomat behöver du inte. Vi har inte laddomat. Det är ett hemmasnickrat system med en givare i pannan som känner av panntempen och öppnar en magnetventil och samtidigt kör igång cirkulationspump mot tank. På returen sitter en backventil. Kanske en laddomat effektivare tar hand om all värme. Våran pelletsbrännare känner av tempen i acktanken för att avgöra när den skall starta och stoppa.
Glömt att rita in detta på min ritning, men vid översta pungten på tanken sitter det en luftning, även ett öppet exp-kärl på viden (i dagsläget iaf, detta ska flyttas till sommaren när vinden ska renoveras).
Pannan är ju inställd på maxtemp 80g, och går tempen under 70g startar den igen automatiskt, så den håller hyfsat konstant hela tiden. Shuntventilen är inritad precis före "rad" pumpen... är detta optimalt tro
Pannan är ju inställd på maxtemp 80g, och går tempen under 70g startar den igen automatiskt, så den håller hyfsat konstant hela tiden. Shuntventilen är inritad precis före "rad" pumpen... är detta optimalt tro
Cirkpumparna är anslutna till en ups som håller i ca 1-1,5h
Det är väl bra placering av cirkulationspump och shunt till radiatorerna. Anledningen till att vi installerade en extra backventil utöver magnetventilen var att magnetventilen inte höll tillräckligt tätt. Det gjorde så att det blev bakcirkulation så att tankarna värmde pannan när den kyldes av. Men vi har en rätt gammal panna, så det kanske inte är samma problem med förluster på nyare pannor.
Klicka här för att svara