Vilken temp har eran pannan då acctanken har uppnått 80°

då jag kör med pellets så är pannan uppe i ca 100°
samt vid ved eldning så kryper tempen upp lite till på pannan....

funderar om det verkligen är normalt

Vet inte hur du menar nu riktigt:confused: men är tanken genomvarm så den skickar in 80 gradigt vatten i botten på pannan är det dags att sluta elda. kör du pellets bör det vara en termostat som stänger av brännaren i det läget. menar du att pannan blir 100 grader om du har 80 grader i tank toppen men kallt i botten där den tar vatten till pannan har du antingen för lågt flöde från tankbotten genom pannan eller om du kör med laddomat möjligt vis en felande termostat i laddomaten eller en termostat med för hög öppningstemperatur.

när jag har 80° på termostaterna uppe o nere på tanken så har jag 100° i pannan

Oftast så kör jag med pellets, (givetvis termostat styrd.)
laddomat 21 mellan tank o panna med en 63° termostat, (nybytt i år) läge lll på dess cirk pump.
men trots det så ligger min panna på gränsen att koka när tank kommer upp i 80°
Detta scenario har jag haft sedan min nya panna vart inkopplad, med gamla pannan så tempen ganska jämt med tanken.

Min fundering var om detta var normalt, (att pannan blir så varm)
men på ditt svar så verkar det som jag skulle ha något problem, och frågan är i sådana fall vad..

Låter nog så högt om det är +20grC i pannan.. Är det så under hela cykeln eller bara på slutet? Kör man vidare efter att hela tanken nått 80grC så kan man nog få bortåt 100 i pannan, men tycker fortfarande det låter högt om du kör på läge 3 och har cirkulationen i ordning. Kolla så alla ventiler är fullt öppna mellan panna och ack, speciellt kring ladd21. Vad styr brännarens start och stopp??

Ja, något lurt verkar det vara framför allt om ts har 20 graders tempökning genom pannan vid pelletsdrift och 21 an går på läge 3. om det inte är en 70kw panna med en megabrännare i förstås.

Är termometrar "kalibrerade" kan ju vara att de visar fel en skillnad på 20c verkar dock vara i största laget.

Ändra frånslagstermostatet så tanken blir max 65 i botten,det finns ingen anledning att köra upp bottentempen till 80 gr
blir bara värmespill

jensaro skrev:
Är det så under hela cykeln eller bara på slutet
under större delen av laddningen så står pannan på ca 80° men när tank kommer upp 65-70 °

så ökar tempen på pannan.
när jag skrev detta så hade jag 75° på övre och undre termostat medan pannan visade 90°

Brännaren jobbar på ca 16kw

pr95 skrev:
Är termometrar "kalibrerade" kan ju vara att de visar fel en skillnad på 20c verkar dock vara i största laget.
det har jag faktiskt aldrig kontrollerat, titta på det i morgon.

man säger att en bild säger mer än ord så jag tog några bilder över inkopplingen

nere-panna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nere-tank.jpg
Skapa konto
uppe-panna.jpg
Skapa konto
uppe-tank.jpg
Skapa konto

sned.jpg
Skapa konto
översikt-tank.jpg
Skapa konto

övre sluttar lite uppåt mot tank, har detta någon betydelse...

Kör själv pellets i en calmar v33 mot tank. Kör med 78graders termostat i laddomaten. I slutet på eldningen har jag 85grader i tanktoppen och 2-3grader mer i pannan. Kör med en flex -a på ca 15kw. Vad har du för dim på ledningarna till tank och hur långa är dom?

Såg installationen likadan ut tidigare med gamla pannan? Min tanke är längden och grovleken på rören från pannan till laddomaten. Laddomaten ska du ju ha så nära panna som möjligt. Kanske kan bli konstiga effekter med längden på rören och höga temperaturer. Men jag skulle sänka tempen en bit och inte elda upp tanken så högt. I övrigt tycker jag rördragningen ser ganska vettig ut.

Om man läser på ladd21 termometrar så värkar väl temperaturerna rimliga.

kulle
Skalman65 skrev:
övre sluttar lite uppåt mot tank, har detta någon betydelse...
det är bra att det lutar lite upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.