Om man gillar hagar och ängar då? :thinking:

Vad skall man ha skog till om inte för att hugga ner och göra vettiga saker av, tex hus och möbler?
 
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Gröna året runt och nyttiga speciellt att andas, du som inte tycker om skogen stanna i stället i tät bebyggda staden !
Var det skrivet till mig? Jag bor på landet, älskar skogen, men jag vill inte ha barrträd på tomten för det blir så j-a skräpigt. Hur menar du att dom är "nyttiga speciellt att andas"?
 
Helt sjukt agerande av säljaren… skövla tomten efter visning när man har en spekulant… I vilket syfte kan man undra..? Och varför har de inte gjort det förut under den tid de ägt den..?
 
Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man kan tycka det. Men det vore intressant vilka lagar som reglerar det.
Att läsa lagar är ju int så svårt men det är ju alla olika tolkningar som är svårt
 
A ArneTW skrev:
Som jag förstod det var detta skog som avstyckats till tomter.

Så de flesta träden hade behövts fällas ändå.
Är det en stor tomt kanske några hade kunnat sparats men friställda träd kan vara farliga.

Som diskussionen går om vuxna träd i en del andra trådar är jag förvånad att inte fler skriver att TS borde vara tacksam för hjälpen med att ta bort träden.

/ATW
Nu har ju träden ett värde och inte så litet heller.
Så det där med hjälp är stöld.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tio träd gör ingen skog.
Men de har ett värde
 
K kortis skrev:
En del svin vill vara gris men ett svin blir inte gris bara för att den vill det
Är säljaren ute efter att få spikar inspikade i sina träd som inte avverkats ännu som hämnd från köpare till de avstyckade tomterna? Skall han montera upp kameror för att ha koll över sin skog nu? Träd med spik i kasseras vid sågen och blir en dyr historia.
 
TRJBerg
K kortis skrev:
Att läsa lagar är ju int så svårt men det är ju alla olika tolkningar som är svårt
Ja men vilken lag är tillämplig i det här fallet?
 
Jag sålde en fastighet nyligen och ville då ta med mig vissa träd och buskar. Vi var tvungen att ge den infon vid visningen och skriva en klausul i avtalet. Nu när träden är kapade och ligger i en hög så är det inte fast egendom utan lösöre och då ska allt sånt vara bortflyttade. Vi har köpt flera fastigheter från äldre som vill lämna kvar ved, verktyg, utemöbler etc men då måste det också kommas överens om. De har inget rätt att lämna kvar lösöre och välstädat och i ordning. Mäklaren hjälper dig nog med det.
 
  • Gilla
verobar och 5 till
  • Laddar…
Skall stå i köpebrev vad som ingår i köpte lösören m.m... men säljarn äger ännu tomten innan är skrivet.. så det är mycket vanligt att ta ut maximalt.. här såldes en tomt med rivnings objekt.. priset var xx,xxx€ många år sen blev det sänkt med 20% och när köper var 100% intreserat då avverkades skogen i snabbtakt endast för att får tillbaka dom 20% och 10% till. Är skrattretande när sånt skinner igenom som solenljuset i ett vattenglas
 
  • Gilla
PiaHelena
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu har ju träden ett värde och inte så litet heller.
Så det där med hjälp är stöld.
Innan pappret är påskrivet är det ingenting.

/ATW
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl bättre att TS svarar på, men han har skrivit om det mycket torrt gräs på fastigheten och 10 tallar och björkar. Det låter som gräsmark som har börjat slya igen efter att betet har upphört.
Visst men om värdet på träden ska vara nåt är det ju inte igår det började slya igen...

Men huvudproblemet är som vanligt bristande kommunikation.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Innan pappret är påskrivet är det ingenting.

/ATW
Jo faktist talade nyss med en nybliven mäklare så hen har allt färskt och det som är med på visningen och i objektbeskrivningen o bilder är det som oxå ska vara med vid kontraktsskrivningen, och det är ju ganska självklart för som jag skrev så skulle alla kontrakt vara tvungna att skrivas på plats och det görs aldrig
 
  • Gilla
bridgett och 3 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
Skall stå i köpebrev vad som ingår i köpte lösören m.m... men säljarn äger ännu tomten innan är skrivet.. så det är mycket vanligt att ta ut maximalt.. här såldes en tomt med rivnings objekt.. priset var xx,xxx€ många år sen blev det sänkt med 20% och när köper var 100% intreserat då avverkades skogen i snabbtakt endast för att får tillbaka dom 20% och 10% till. Är skrattretande när sånt skinner igenom som solenljuset i ett vattenglas
Fel fasta inventarier ingår och dit räknas även träd buskar blommor etc etc. Om säljaren stjäl dessa räknas det som stöld
 
K kortis skrev:
Jo faktist talade nyss med en nybliven mäklare så hen har allt färskt och det som är med på visningen och i objektbeskrivningen o bilder är det som oxå ska vara med vid kontraktsskrivningen, och det är ju ganska självklart för som jag skrev så skulle alla kontrakt vara tvungna att skrivas på plats och det görs aldrig
Om TS inte accepterat att säljaren tagit ned träden hade han då kunnat stämma säljaren för ersättning/plantering av motsvarande träd innan han skriver på?

Jag skulle inte skrivit på någonting jag inte kunde kolla samtidigt med påskrivandet eller strax före.

Jag har lärt mig att i fastighetsaffärer finns ingen relation utan ett påskrivet papper men jag kan ha fel...
Vad har TS för rättigheter till ersättning mer än att inte skriva på/Förhandla?

/ATW
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.