Vi hade en diskussion på jobbet om att man ska undvika att klippa gräset med motorklippare nu på långfredagen.

Vad tycker ni om att göra saker som låter i trädgården på långfredagen?

Jag tänker att man får vara hur religös man vill men någon annans religösa regler omöjligen kan gälla mig om inte är troende???

• Gilla
  • Haha
LApp och 19 till
  • Laddar…
Första förutsättningen för att kunna klippa gräset är väl att man är hemma och inte på jobbet tex?
Nuff said...

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
P
P Parkeringsvakten skrev:
Vi hade en diskussion på jobbet om att man ska undvika att klippa gräset med motorklippare nu på långfredagen.

Jag tänker att man får vara hur religös man vill men någon annans religösa regler omöjligen kan gälla mig om inte är troende???
Man får absolut jobba och sköta sitt hus och trädgård alla dagar i veckan under normala arbetstider ingett snack om saken!

• Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Satsuki
Förr fick man väl inte göra något alls på långfredagen, nu kan man väl göra vad man vill ungefär. Hittills har jag hört hammare, borrmaskin, barn i studsmattor, motorcyklar som varvar, barn som kastar boll mm så att vara stilla och tyst på långfredagen skulle jag säga är föråldrat. Kan iofs vara annorlunda om man bor i områden med hög andel troende?

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det är ok!

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
P Parkeringsvakten skrev:

Jag pratade med gud om det och han var fine med att göra trädgårdsarbete på fredagen!

Och även om det inte är fine så är det en synd och som ni vet så dog ju Jesus för våra synder så då är det fine!

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 22 till
  • Laddar…
hsd
NEJ det går inte för sig
Inte heller på söndagar 😡

• Haha
  • Gilla
Polyester och 25 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
När jag var barn och alla var med i statskyrkan och det fanns en äldre känslig generation från en annan tid i livet så var det så. Men nu är vi ett sekulärt samhälle där det är lite stolligt att tro på Gud så detta är ingen faktor längre. Vi övergått till naturdyrkan och att fixa i trädgården på våren ingår definitivt i acceptabelt rituellt beteende. Men när grannen har stora tjocka släkten över på påskmiddag låter man gräsklipparen stå.

• Gilla
Roger Fundin och 29 till
  • Laddar…
Hur sjukt det än må låta så var nyss grannen ute med bensindriven lövblås!
Och ja det lät jättehögt och störde min påskfrid här i soffan.

Övervägde att ringa störningsjouren!

Kan innehålla spår av ironi. 😉

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Arg
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Man får absolut jobba och sköta sitt hus och trädgård alla dagar i veckan under normala arbetstider ingett snack om saken!
Långfredagaen är dick inte normala arbetstider. Om man tycker att det är okej att störa andra eller inte då är en annan sak.
Jag tar inte fram motorredskap i dag.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Långfredagaen är dick
D Daniel 109 skrev:
Om man tycker att det är okej att störa andra eller inte då är en annan sak.
Ja bor man i hus så finns ingett som kan hindra en ifrån att klippa gräset tex.
D Daniel 109 skrev:
Jag tar inte fram motorredskap i dag.
Det är ok.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
FredrikR FredrikR skrev:
Hur sjukt det än må låta så var nyss grannen ute med bensindriven lövblås!
Och ja det lät jättehögt och störde min påskfrid här i soffan.

Övervägde att ringa störningsjouren!

Kan innehålla spår av ironi. 😉
Var också tvungen att använda lövblåsen idag!

Svärmor var förbi och tog kvasten. Hon skulle flyga någonstans sa hon men jag förstod inte riktigt var!

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Töreln och 10 till
  • Laddar…
Det finns gott om yrken där normal arbetstid kan vara vilken som helst av de 24 timmarna vilket dygn som helst av årets 365. Klipp gräset idag, nästa långfredag kan behöva tillbringas på jobbet.
(Här är fö inte gräset i behov av klippning än och jag är ledig. Blir möjligen biltvätt.)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag tycker det är väldigt onödigt att klippa gräset idag, halva gräsmattan är täckt med snö. 😆

Men om från är om ljudet, det är helt ok, närmaste grannarna kommer knappt höra om de är ute. Om de är inne så kommer de inte höra.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Första förutsättningen för att kunna klippa gräset är väl att man är hemma och inte på jobbet tex?
Nuff said...
De flesta är lediga idag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.