F
F fribygg skrev:
Troligtvis ganska dåligt rötskydd på dagens tryckta virke ( går väl att få 20årig rötskyddsgaranti som konsument)
Undrar om någon någonsin lyckats använda sådan garanti? Affären lär ju direkt säga att den monterats fel, ej får utstå regn osv? 😂

F Fideliox skrev:
Undrar om någon någonsin lyckats använda sådan garanti? Affären lär ju direkt säga att den monterats fel, ej får utstå regn osv? 😂
På tryckta stängselstolpar vet jag folk som kunnat utnyttja garantin, men att få 10 nya stolpar om man köpt 100 hjälper ju föga när det stora arbetet är att slå ner stolparna och montera stängslet

Huddingebo Huddingebo skrev:
Eftersom alger börjar växa på så kort tid ställer jag mig frågande till hur rötskyddet egentligen fungerar efter många år.
Syftet är att hålla bättre en vanligt virke gällande röta, vilket inte är detsamma som algpåväxt ytligt, och det håller inte lika bra som det äldre med mera gifter. Så ett antagande skulle kunna vara att det håller dubbelt så länge idag mot kanske tre gånger förr.
Men det kanske är tillräckligt utifrån att det slits och blir fullt så att det byts även om det är rötfritt.😉
Bytte vårt första efter dryga 20 år, enbart trallen, och är nu 15 år igen men inte aktuellt. Håller bättre med enbart skurining med såpa ocj dusch med linoljesåpa efter (kanske lite GrönFri dusch). Det första däcket skurades med soda, lite högtryckstvätt och oljades sedan, totalt tokigt men var dåtidens "tips" om rent tralldäck.

Z zwennebanan skrev:
Jag använder det årligen och det funkar toppen både på tak, trall och stenmurar 😀
Bensaltensid är dock inte så naturvänligt (och särskilt giftigt för katter, så har du katt - undvik).

Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Vi la en ny trall inför förra säsongen. Inför i år har vi noterat grön påväxt på ett litet parti vid ett träd som vi byggde in (se bild). Jag har utgått från att vi inte behöver behandla/tvätta trallen i stort så här efter bara en säsong, men det gröna bakom trädet vill vi ju få bort. Hur går vi tillväga på bästa sätt med en så pass ny trall som detta?
Hej.
Köp ogräs ättika o spruta på när det inte är regn i sikte på några dagar så försvinner det på några veckor.

• Gilla
Sunflower_
  • Laddar…
Bensaltensid och produkter som Grön-Fri som innehåller biocider fungerar mycket bra mot algerna, dock är de inte det vänligaste mot djur och natur.

Ättika fungerar halvbra men en sak som faktiskt fungerar riktigt bra är "Alkalisk avfettning" som man tvättar bilar med. Det är inte så hemskt som det låter, det är natriumhydroxid eller kaliumhydroxid och det fungerar riktigt bra att få bort påväxt med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.