F
F fribygg skrev:
Det är väl för att slippa skura man väljer trallrent, Grön-fri eller liknande?
Visst men känns sådär när ungarna springer där, kommer ner i poolen osv.
 
Z
BebHbg BebHbg skrev:
Detta har jag använt funkar bra, 80 liter färdig lösning. Har skrivit om detta tidigare, undrar om någon mer testat.


[länk]
Jag använder det årligen och det funkar toppen både på tak, trall och stenmurar 😀
 
F Fideliox skrev:
Visst men känns sådär när ungarna springer där, kommer ner i poolen osv.
Jag har svårt att se att det skulle vara något reellt problem.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har svårt att se att det skulle vara något reellt problem.
Antagligen inte.
 
Är det bara jag som funderar på hur en relativt ny trall av tryckimpregnerat virke över huvud taget kan få påväxt?
För mig väcker det iallafall frågor kring vad de egentligen impregnerat med idag....
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
För mig väcker det iallafall frågor kring vad de egentligen impregnerat med idag
Att dagens impregnering inte är lika potent som gårdagens är väl rätt känt? Syftet är väl i första hand att fördröja "uppruttning" och inte att hålla påväxt borta antar jag.
 
  • Gilla
DanielLindborg
  • Laddar…
Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Vi la en ny trall inför förra säsongen. Inför i år har vi noterat grön påväxt på ett litet parti vid ett träd som vi byggde in (se bild). Jag har utgått från att vi inte behöver behandla/tvätta trallen i stort så här efter bara en säsong, men det gröna bakom trädet vill vi ju få bort. Hur går vi tillväga på bästa sätt med en så pass ny trall som detta?
Jag har testat det mesta av de nya metoderna, såpa, bikarbonat, diskmedel o liknande. Mycket hårt jobb. Sedan läste jag här om Biltemas tralltvätt. La på efter regn. lät vila en halvtimme och sedan lossnade allt väldigt lätt. Nu hade trallen inte rengjorts på många år så kanske duger såpa för dig.
 
  • Gilla
Yamio
  • Laddar…
Målarroller på skaft, ogräsättika i rollertråg.
”Måla” trallen, vänta 1 vecka - klart.
Enkelt, billigt och skonsamt mot ryggen 🙂
 
  • Gilla
Lars Erlandsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att dagens impregnering inte är lika potent som gårdagens är väl rätt känt? Syftet är väl i första hand att fördröja "uppruttning" och inte att hålla påväxt borta antar jag.
Jovisst är det ju så.
Men tycker ändå att detta låter extremt. Det ska ju ändå vara kopparsalter man impregnerar med.
Man undrar ju om det mest är fusk och karamellfärg från en del leverantörer..
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det bara jag som funderar på hur en relativt ny trall av tryckimpregnerat virke över huvud taget kan få påväxt?
För mig väcker det iallafall frågor kring vad de egentligen impregnerat med idag....
Det är två olika saker, det tryckta skyddar mot röta och det på ts bild är bara lite alger efter en vinter.
- Bara att duscha med ett algdödande medel som t.ex. Jape Grön Fri så försvinner det.
- Sedan kan man tvätta/skura för att ta bort "skit" som kommer uppifrån och gör trallen svart.
Båda kan ses som löpande underhåll för ytan och sedan skyddar det tryckta medlet i trallen mot röta.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jovisst är det ju så.
Men tycker ändå att detta låter extremt. Det ska ju ändå vara kopparsalter man impregnerar med.
Man undrar ju om det mest är fusk och karamellfärg från en del leverantörer..
Poängen är att modern tryckimpregnering skyddar mot röta utan att läcka miljögifter till omgivningen.

I omgivningen ingår utsidan / ytan på brädan.

Alltså blir det påväxt.
 
G gmogmo skrev:
Poängen är att modern tryckimpregnering skyddar mot röta utan att läcka miljögifter till omgivningen.

I omgivningen ingår utsidan / ytan på brädan.

Alltså blir det påväxt.
Tycker ändå att eftersom hela brädorna impregneras borde ytan vara mättad med kopparsalter för att ändå hålla alger borta ett par år. Impregneringen tränger trots allt in från ytan och inåt.
Eftersom alger börjar växa på så kort tid ställer jag mig frågande till hur rötskyddet egentligen fungerar efter många år.
 
F Fideliox skrev:
Visst men känns sådär när ungarna springer där, kommer ner i poolen osv.
OT: Det är ju bättre att skippa tryckt trallvirke helt, återvunnen svensk gatsten eller kullersten är ju bättre och miljövänligare på många vis.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Eftersom alger börjar växa på så kort tid ställer jag mig frågande till hur rötskyddet egentligen fungerar efter många år.
Troligtvis ganska dåligt rötskydd på dagens tryckta virke ( går väl att få 20årig rötskyddsgaranti som konsument)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.