6 325 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Påväxt på delar av ny trall
Detta har jag använt funkar bra, 80 liter färdig lösning. Har skrivit om detta tidigare, undrar om någon mer testat.
https://allt-fraktfritt.se/bensalte...39199E50F2975B31AE64CCA1E0B&trackID=230965182
https://allt-fraktfritt.se/bensalte...39199E50F2975B31AE64CCA1E0B&trackID=230965182
Är det bara jag som funderar på hur en relativt ny trall av tryckimpregnerat virke över huvud taget kan få påväxt?
För mig väcker det iallafall frågor kring vad de egentligen impregnerat med idag....
För mig väcker det iallafall frågor kring vad de egentligen impregnerat med idag....
Jag har testat det mesta av de nya metoderna, såpa, bikarbonat, diskmedel o liknande. Mycket hårt jobb. Sedan läste jag här om Biltemas tralltvätt. La på efter regn. lät vila en halvtimme och sedan lossnade allt väldigt lätt. Nu hade trallen inte rengjorts på många år så kanske duger såpa för dig.Mr.Pink skrev:
Vi la en ny trall inför förra säsongen. Inför i år har vi noterat grön påväxt på ett litet parti vid ett träd som vi byggde in (se bild). Jag har utgått från att vi inte behöver behandla/tvätta trallen i stort så här efter bara en säsong, men det gröna bakom trädet vill vi ju få bort. Hur går vi tillväga på bästa sätt med en så pass ny trall som detta?
Jovisst är det ju så.Alfredo skrev:
Men tycker ändå att detta låter extremt. Det ska ju ändå vara kopparsalter man impregnerar med.
Man undrar ju om det mest är fusk och karamellfärg från en del leverantörer..
Det är två olika saker, det tryckta skyddar mot röta och det på ts bild är bara lite alger efter en vinter.Huddingebo skrev:
- Bara att duscha med ett algdödande medel som t.ex. Jape Grön Fri så försvinner det.
- Sedan kan man tvätta/skura för att ta bort "skit" som kommer uppifrån och gör trallen svart.
Båda kan ses som löpande underhåll för ytan och sedan skyddar det tryckta medlet i trallen mot röta.
Poängen är att modern tryckimpregnering skyddar mot röta utan att läcka miljögifter till omgivningen.Huddingebo skrev:
I omgivningen ingår utsidan / ytan på brädan.
Alltså blir det påväxt.
Tycker ändå att eftersom hela brädorna impregneras borde ytan vara mättad med kopparsalter för att ändå hålla alger borta ett par år. Impregneringen tränger trots allt in från ytan och inåt.G gmogmo skrev:
Eftersom alger börjar växa på så kort tid ställer jag mig frågande till hur rötskyddet egentligen fungerar efter många år.